Pages

петък, 6 януари 2012 г.

Колко пъти ви се е случвало да напазарувате и впоследствие да разберете, че сте се прецакали, тъй като конкурентна търговска верига е пуснала същия продукт по-евтино. Оказва се, че и това потребителско терзание има решение и то е част от конкурентната основа между търговските вериги във Великобритания. Впрочем, основните вериги, които се конкурират, са "Tеско" (Tesco), "Азда" (Asda) и "Сейнсбърис" (Sainsbury's). Интересен факт е, че още като влезете на официалната страница на трите вериги, ще забележите, че цената на всеки един продукт е сравнена с тази на конкурентите. Същата тази артикулна съпоставка може да се види дори по щандовете на обектите.
Борбата за привличане на потребители е стигнала дотам, че дори им връщат пари. Как става това? На сайта на "Теско" например, има вграден т.нар. "ценови калкулатор" (на снимката долу). Всеки потребител трябва да въведе няколко данни от касовата бележка и да впише обратна електронна поща за връзка. Компанията сравнява направената покупка с цените на същите продукти в "Азда".
testprise_810
Ценови калкулатор
Ако се окаже, че потребителят е дал повече пари, разликата от същата цена в конкурентната верига се връща под формата на ваучер. Изпраща се имейл на потребителя, който е необходимо да принтира изпратения ваучер.
pricecheck_782
Ваучер с върнати пари
При следващото пазаруване потребителят трябва да даде ваучера на каса или сам го сканира на машините за самообслужване и по този начин сметката се намалява. Освен това му се удвояват точките в клубната карта - такава, каквато предлага "Била" в България. Функцията й е същата.
Потребителите са облагодетелствани и по друг начин. Водени от философията "и веригите печелят, и клиентите доволни", големите магазини правят драстични намаления на цените на продуктите, в случай, че им изтича годността в рамките на същия ден. И тук е необходимо да направим още едно уточнение. За разлика от нашите вериги, където замазват очите на потребителите с лепнат етикет с актуализирана дата, тук ясно се личат датата на производство и крайният срок. Така например, ако един обикновен сандвич струва 2,30 лева (1 паунд), в края на деня може да си го закупите за 50-60 стотинки. Хем клиентите печелят повече като купуват за малко пари повече сандвичи, хем веригата е доволна, че все пак ще изкара някой паунд, а няма да хвърли артикула за компостиране.
Все пак, ако си купите сандвич и се окаже, че не е по вкуса ви, съвсем спокойно можете да го върнете на касата, да кажете, че не сте удовлетворен от продукта и парите ще ви се върнат в сметката. Законно право на потребителите е в рамките на месец да върнат конкретен артикул срещу касова бележка. Поне аз, възползвайки се от това право върнах 2 телевизионни антени и едно колело и смятам да връщам стоки, докато не попадна на тази, която отговаря на критериите ми. Но тъй като има много да се учим, а в Европа връщането на стока е обичайна практика, нашите продавачки, поставени в такава ситуация, не трябва да гледат като ударени със закачалка и гневно да мърморят, а да проучат как се обслужват клиенти на запад.
И като говорим за манталитет на обслужване реших да направя един опит. Отидох в магазин в събота, 10 минути преди да затвори. Първото нещо, което ми направи впечатление, е, че продавач-консултантът стоеше така, сякаш има още час работно време. Трябваше ми разклонител, човекът отиде да се рови по складовете, оказа се, че точно какъвто искам няма. И за да ми бъде полезен, предложи ми вариант да проверя в конкурентния отсреща магазин, тъй като преди време виждал такъв. С обясненията си човекът остана близо 20 минути след работното време. Ето заради това вериги като "Теско" например, не си дават зор да откриват обекти у нас, защото просто ще бъдат съсипани от глоби заради лоялната си политика към клиентите.
Коментарът беше публикуван в Econ.bg