Pages

неделя, 13 март 2016 г.

Авиационният сектор за туризма и концесиите



 
Пресконференция на АБА. Снимка: Авторът

Авиационният сектор сектор очаква по-добър летен туристически сезон в сравнения с предишния. Очакванията са, че  на черноморските летища Варна и Бургас тази година ще бъде регистриран ръст на германските и руските туристи спрямо Лято 2015, заявиха от Асоциациата на българските авиопревозвачи при представянето на годишния секторен анализ. (ВИДЕО)

Отминалата 2015 година година се оценява от авиационния бранш като много добра, въпреки кризата в Гърция и отлива на руски туристи. Именно по-малкото резервации на летуващи от бившия Съветски съюз е причината да бъде отчетен спад близо 4 процентен спад на обслужените пътници от и до черноморските ни аерогари спрямо 2014 година. Негативната тенденция обаче може да се компенсира със все по-разрастващият се дял на пътуващи с чартърни полети. 

Оптимизмът на сектора за предстоящия летен сезон идва и по друга линия. Ситуацията в момента с по-ниските цени на горивата на световните борси и ннепрекъснатата надпревара между авиопревозвачите да предлагат все по-атрактивни цени – дава основание на бранша да очаква, че все повече хора ще предпочитат въздушния превоз. Няма да е изненада, ако за кратко време се нароят нискотарифни компании в азиатския регион.


Какво показват статистическите данни за  превоза на пътници през последната година.  

 Oбщ брой на превозените пътници за 2015г. – 7.463 млн. пътници (за 2014г. са 7.358 млн. пътници).


  • През летище София за 2015 г. са преминали общо 3.902 млн. пътници. Характерно за летище София е, че превози по редовни линии  са доминиращи като  през 2015г. 3.798 млн. или 97.3% от превозените  пътници са по редовни линии. Ръстът  за 2015г. спрямо 2014г. е от 259 хил. пътници или 7.1%)   
  • Общо превозени чартърни пътници през летищата Варна и Бургас за 2015 г.- 2.489 млн. (за 2014г. са били 2.649 млн.). Спадът за 2015г. спрямо 2014г. е 160 хил. пътници или 6.0%

Какво предстои и какви са предизвикателствата пред сектора


  • Изпълнението на Европейската програма за авиационна безопасност и новия подход при разработването на стандарти и норми; Новата европейска стратегия и подмяната на всички базови документи, която предстои в Европа.
  •  Всички  процеси пряко или косвено касаят българските авиокомпании и  само обединените усилия  ни помагат да действаме адекватно на променящата се конкурентна среда.
    Появяват се нови сдружения като А4А (Airlines for Europe, по подобие на Airlines for America) в Европа, които включват както традиционни,  така и нискоразходни авиокомпании, с цел да се следва световната тенденция за намаляване на таксите на някои летища. За съжаление много от големите летища в Европа поддържат нива на таксите далеч по-високи от нивата на повечето други летища по света с подобен капацитет.   По всяка вероятност българските авиокомпании ще проявят интерес за участие в подобни сдружения.
    Появяват се и нови предизвикателства – необходимостта от безопасно интегриране в системата на въздушния транспорт на дистанционно управляемите летателни системи, например, чието разпространение все повече се разраства и за които вече се разработва нормативна уредба.
     Предстоящата концесия на Летище София също отваря много въпроси пред нас – как ще допринесе за успешното развитие на българските авиокомпании и гражданската авиация като цяло. 

    ·