Снимка: Авторът |
„Винтилус“ е проектиран като резервен вариант на съществуващия „зелен“ далекопровод
“Стевин“ и да действа като подсилваща връзка в електроенергийната система на
кралството.
„Проектът е от решаващо значение за страната, защото при евентуална
авария на „Стевин“ ни очаква каскада от неприятности по цялата система, както
за цялото крайбрежие, така и за вътрешността на страната“, коментира за
фламандската телевизия VRT енергийният експерт Йоанес Лавейне.
Маршрутът пресича Западна Фландрия от север на юг, от Зеебрюге до
Авелгем. Още от самото начало операторът на мрежата Елия и фламандското
правителство , че може да има да недоволство от местното население по
протежението на трасето, забавяния на срокове и обжалвания. Въпреки това
проектът стартира.
Стартират очаквано и протестите на
местните, подкрепени от кметове. Хората се страхуват от ефекта на магнитното
лъчение върху здравето. Те цитират проучвания, според които има риск да се
увеличи заболяваемостта от левкемия при малки деца.
Обединени от общите опасения хората правят
граждански сдружения и инициативни комитети с подкрепата на местните власти.
Искането е проектът да спре или жиците да бъдат поставени под земята. В
мотивите си те изтъкват практики от съседна Германия където стотици километри жици
са положени безопасно под земята.
Проектът е от жизнено важно значение за
страната и оглед на очертаващия се газов недостиг заради войната с Украйна и
политиката на Русия по отношение на Европа. Строителството няма как да започне отначало, категорична е фламандският министър на енергетиката Зухал Демир. Все
пак тя лично се ангажира да види възможностите за корекция на проекта. Назначава
специално за целта свой заместник, който да съгласува позициите на оператора Елиа
и не недоволните жители. Изготвен е доклад, който категорично доказва, че няма
шанс проектът да се промени. Изводите са, че ако трябва да се променя, всичко
трябва да започне отначало.
„Казват Германия? Там може да се полагат
кабели под земята, тъй като по тях тече постоянен ток. При „Вентилус“ не може,
защото имаме променлив. Проблемът е, че текущата DC технология
не е съвместима с условията за безопасност. Освен това подземните трасета за
постоянен ток са по-скъпи, необходими са допълнителни станции за преобразуване,
допълнителна работа по изкопи, отчуждаване на още терени, а всичко това води до
забавени срокове“, посочват експертите в доклада.
Кога в крайна сметка ще бъде готов далекопровода?
Ако питате операторът Елия, възможно най-скоро. И все пак първоначалният план
беше тази година да получи разрешение и да се строи три години. Заради протестите
и обжалванията очаква се той да тръгне до година и половина и оптимистично да
бъде пуснат в експлоатация до 2030 година.