Pages

събота, 22 април 2023 г.

Консорциум от фирми в 5 страни иска да пусне 1000 водородни камиона

До 2025 година по европейските пътища може да се движат над 1000 камиона, задвижвани от водород. Тази амбициозна цел си е поставил нидерландският консорциум HyTrucks към когото са се присъединили над 70 съмишленици от 5 европейски страни. Сред са оператори за зареждане на водород, оператори на зарядни станции,  логистични компании,  пристанища, както и такива на офис площи. Сред тях е голямата белгийска компания H.Essers, която също обяви, че „прегръща идеята“.

 

Партньорството в транспортната верига е един от най-големите европейски проекти за внедряване на тежкотоварна технка с нулеви емисии в най-интензивните транспортни зони в Европа. Целта е да се намалят с над 100 000 тона годишно емисиите на въглероден диоксид, което се равнява на 110 милиона изминати километра. В Белгия изгражда първата партньорска мрежа от пристанището в Антверпен, с нидерландското в Ротердам и Дуисбург. Плановете са до 2 години да бъдат пуснати 300 от камиони. 

Чистият водород е един от енергоносителите, особено подходящи за тежкотоварни превозни средства, което позволява намаляване на парниковите газове, градско замърсяване и зависимост от изкопаеми горива. В допълнение към намаляването на CO2 емисиите, задвижваният с водород транспорт ще има положително въздействие върху здравето и също така ще допринесе за избягване на прахови частици, шум и вибрации в сравнение с дизеловите двигатели. 

"Искаме да дадем на водорода всеки шанс като енергиен носител, основен елемент за химията и горивото и затова се ангажираме като активен пионер във водородната икономика. Като световно пристанище и най-големият интегриран химически клъстер в Европа, ние сме важна брънка в тази верига. Благодарение на сътрудничеството между партньори с правилната експертиза, разполагаме с всички активи, от които се нуждаем, за да предприемем по-нататъшни конкретни стъпки в това отношение и да дадем пример на други пристанища и региони", казва главният изпълнителен директор на пристанището в Антверпен Жак Вандермейрен. 

Техните колеги-съмишленици от Essers допълват, че като водещ логистичен играч в Европа, активно търсят възможности за устойчив транспорт. „Успехът на водорода зависи от наличието на водородни камиони и техния обхват, товароносимост, скорост на зареждане с гориво и настоящата инфраструктура. Шофьорите на H.Essers също ще използват водородни камиони и те ще съставляват все по-голяма част от нашия автопарк. Това ще ни помогне да направим важна стъпка към устойчив товарен транспорт.", казва ръководителят на проекта за устойчивост в компанията Яник Дилст.

Един от най-важните приоритети е да се разшири броят на водородните камиони и да се създаде сервизна мрежа. Затова производителите на камиони в консорциума се ангажират да направят точно това: да изграждат камиони и да развиват сервизна мрежа възможно най-бързо. Необходими са и достатъчно станции за зареждане, за да се създадат гъвкави маршрути.  Операторите и производителите на камиони трябва да осигурят оперативна съвместимост, за да позволят на водородните камиони да зареждат гориво във всички водородни станции. И накрая, транспортът с нулеви въглеродни емисии е възможен само ако процесът на производство на водород също е без въглерод. Следователно операторите на водородни станции ще преминат към зелен водород в началото на проекта.  

HyTrucks иска да стартира процеса през 2024 г. Дотогава инициативата се надява да събере достатъчно финансиране, за да постигне амбициите си.