Pages

събота, 2 септември 2023 г.

Белгия отчита над 70% ръст на "зелените" превозни средства

Броят на електрическите превозни средства в Белгия се е увеличил със 72% през последните три години. Само между 2020 и 2022 г. продажбите на хибридни и електромобили са се удвоили. 

По прогнозни данни на организацията HelloSafe до края на годината по пътищата на страната ще се движат 125 000 електромобила в сравнение със 71 651 през 2022 г. Очакванията са, че до 2030 техния брой ще стане около 2 милиона.

Picture: Личен архив
Ако се разгледа в отношение спрямо общия автомобилен парк, делът на "чистите" превозни средства“ е 10%. Същевременно се отчита спад на  броя на регистрациите на нови бензинови и дизелови автомобили: - 31% за бензиновите и -60% за дизеловите модели. Цифрово изражение на съотношението дизел-бензин- електрически може да се проследи по години в следващата графика
Picture: HelloSafe/businessam.be/

Белгия е третата най-добре оборудвана страна в Европейския съюз когато става въпрос за зареждане на електрически автомобили. Към момента има 35 291 зарядни точки или малко над 30 зарядни точки на 10 000 жители. Този показател я изстрелва пред съседите  Франция (24,1 зарядни точки на 10 000 жители) и Германия (12,8). 

В класацията начело е  Нидерландия с 220 зарядни точки на 10 000 жители и Люксембург - 44,8.

Повечето зарядни станции се намират във фламандската част. Провинциите Валония и Брюксел изостават значително според консорциума за мобилност Mobia. Според прогнозите му към 2030 година страната ще се нуждае от 200 000 зарядни точки. "Така че все още има дълъг път да се извърви", допълва с коментар бизнес изданието businessam.be.

Белгия си е поставила амбициозен план да изгради зарядни точки за електромобили на всеки 25 километра, съобщи фламандският министър на мобилността и благоустройството Лидия Пийтърс. Според нея в момента зареждането основно става у дома или на работното място, но трябва да има възможност и по ключовите магистрали.

Към момента само във фламандската част на страната са изградени 25 000 обществени точки за зареждане като планът е до 2 години те да се увеличат с още 10 000, пише The Brussel Times. 

Интересът към зарядната инфраструктура е огромен. Освен с държавни средства, много компании и търговски вериги също изграждат зарядни точки за своя сметка.

Мрежовият оператор във Фландрия Fluvius залага в инвестиционната си програма минимум 4 милиарда евро за подсилване на електрическата мрежа през следващите 10 години, за да издържи на нарастващия брой станции по улиците и домовете. Разбира се, тези допълнителни инвестиции се прехвърлят на крайния потребител, който вероятно ще трябва да плаща допълнителни 25 евро годишно по фактурата си през следващите.

Бумът на електромобили се дължи и на данъчните стимули. Във фламандската част на страната и френскоговорящата Валония те са различни. Във Фландрия електрическите превозни средства и плъг-ин хибридите са освободени от регистрационната такса. Освен това шофьорите с електрически автомобили, които отделят по-малко от 50 грама CO2 / км, не трябва да плащат данък върху собствеността.

В Брюксел и Валония регистрационната такса е много по-евтина. Собствениците плащат само минималната такса от 61,40 евро. Освен това притежаването на електрически автомобили води до ниска такса на годишния данък върху собствеността. Вместо 1.900 евро, собствениците плащат само 83.56 евро.