Pages

неделя, 3 декември 2023 г.

Електрически кораб вече ще може да се зарежда и в морето

Електрически кораб ще може да се зарежда в морето с вятърна турбина. Разработката е на корабостроителя Damen Shipyards.

Според компанията плавателният съд значително ще намали въглеродните емисии при плаване и по време на презареждане чрез  офшорните вятърни паркове, разказва нидерландският сайт nu.nl.

Досега пуснатите в експлоатация кораби можели да се презареждат единствено на брега. Така че електрическият им пробег бил ограничен. Това обаче вече не е пречка, казват конструкторите.

Новият плавателен съд е дълъг 70 метра и широк 17 метра, ще се използва за поддръжка на вятърни паркове. Разработката е започнала преди 3 години. След стотици проекти на чертожната дъска, оказало се че корабът е технически осъществим.

Наред с техническите характеристики от Damen Shipyards проучили възможните сценарии дали изграждането на този кораб си струва и дали ще има възвращаемост на инвестициите. Според всички разиграни възможности, компанията би излизала на печалба и си стрували вложенията. В най-лошия случай се оказвало, че до 15 години компанията ще си е възвърнала парите.

Технологията за извършване на операции по презареждане е налице. Въпреки това ние не можем да се борим сами. За да успее тази практика, нужна е подкрепата на всички участници по веригата – от корабостроителя през операторите до разработчиците на вятърни паркове, казва продуктовият мениджър Марк Кувенберг. Един от партньорите е компанията MJR Power & Automation.

Пускането на електрическия кораб идва точно когато корабоплаването е изправено пред огромни финансови разходи заради закупуването на квоти CO2. Oт следващата година секторът, подобно на промишлеността и авиацията, вече ще трябва да купува квоти. Досега корабите не попадаха под мерките от сключеното през 2015 година Парижко споразумение.

Picture: damen.com

Европейската комисия обаче промени със своя директива и задължи компаниите да плащат за въглеродния си отпечатък. Според изследователската агенция CE-Delft  заради новите мерки на Брюксел транспортните разходи в периода 2025-2029 година ще нараснат с над 60%, което автоматично означава и оскъпяване на превозите.

Морският транспорт отделя 3% от глобалните въглеродни емисии, което е сравнително малки в сравнение с други индустрии. Повечето компании в момента използват за съдовете си мазут, малко са тези на LNG.

С новата директива обаче, всички плавателни съдове са задължени да използват по-малко и по-чисто гориво. Освен това CO2 може да бъде редуциран чрез по-бавно плаване и използване. Препоръчва се също секторът да премине на биогориво

Най-голямата компания за контейнерни превози в света, датската Maersk, вече е поръчала 25 кораба, които могат да се движат с метанол.

Повече за спецификацията на кораба може да видите ТУК