Pages

сряда, 20 март 2024 г.

KLM осъдена за подвеждаща рекламна политика

Природозащитната организация Fossielvrij спечели дело срещу нидерландската авиокомпания KLM. В иска е посочено, че превозвачът е представил "прекалено розова картина" на своите инициативи за устойчивост, постанови съдията.

В рекламните кампании KLM заблуждаващо е създала впечатлението, че е възможно да се лети устойчиво чрез компенсиране на емисиите на CO2 с проекти за повторно залесяване или чрез използване на алтернативни горива, съобщава местният сайт nu.nl.

Но тези мерки "само незначително намаляват негативните екологични аспекти и погрешно създават впечатлението, че летенето с KLM е устойчиво", заявил съдията.

При закупуване на квоти CO2 KLM не можела действително да докаже, че "намалява, абсорбира или компенсира част от въздействието на летенето върху климата".

На практика KLM все още лети изцяло с с изкопаеми горива. Използването на по-устойчиви горива все още е несигурно в бъдеще, според съда.

Екологичната група настоява KLM да спре подобни реклами и да ги свали от своите интернет платформи.

Потребителите "не са информирани честно и конкретно. Авиокомпанията може да продължи да рекламира полети, но не и да ги обвързва с въздействието върху климата.

Заради случаи като този с нидерландската авиокомпания, в Европа подобни практики ще бъдат пресечени за вбъдеще с нова наредба на ЕС.

През март Европейският парламент прие нова директива, с която ще се налагат солени санкции за фирмите, които твърдят, че техните продукти са еко, но в действителност няма нищо общо със зелените стандарти. Нарушителите ги грози санкции като изключване от търгове за обществени поръчки или глоба в размер на най-малко 4% от годишния си оборот. 

Нови етикети в ЕС ще казват дали наистина един продукт е екологичен | 3e-news

Директивата за екологосъобразност ще задължи дружествата да представят доказателства за своите твърдения за екологичен маркетинг, преди да рекламират продукти като „биоразградими“, „незамърсяващ“, „спестяващи вода“ или „базирани на био съдържание“.  

С новите правила ще се забрани използването на общи екологични твърдения като "екологични", "естествени", "биоразградими", "неутрални по отношение на климата" или "еко". Това ще става ако няма конкретни доказателства за спазване на зелените политики и избягване на greenwashing-a. 

За да се прекрати тази порочна практика, държавите от ЕС ще трябва да определят проверяващи органи, които да докажат твърденията на производителите и по този начин със своята експертиза да защитят купувачите от неоснователна и двусмислена реклама. 

В Австрия асоциацията на потребителите VKI спечели подобно дело срещу Austrian Airlines миналото лято. Съдът постанови, че терминът "CO2 неутрален", използван от авиокомпанията, е подвеждащ в контекста на пътуването със самолет с алтернативно гориво (SAF). Подобно дело в момента е висящо в САЩ срещу Delta Air Lines.

Делата са в унисон със световната тенденция на съдебни производства за климата. От 1986 г. насам са заведени над 2000 дела срещу компании и правителства.