Pages

сряда, 24 април 2024 г.

ЕС ще насърчава потребителите да ремонтират стоките (видео)

BG/NED

ЕС ще насърчава потребителите да ремонтират стоките след изтекла гаранция. Става въпрос за технически поправими продукти като перални, прахосмукачки и смартфони, които след един ремонт биха служили още няколко години вместо да се изхвърлят директно за отпадък. Това би спестило годишно над 260 млн. тона емисии въглероден диоксид в атмосферата, 30 милиона тона води и до 35 милиона тона по-малко отпадъци в ЕС – някои, от които все още има живот в тях.

Screenshoot: Video Right to repair

Това са само част от препоръките в доклад на Европейската комисия до Европейския парламент по повод въвеждането на нови правила, с които ще се насърчи ремонтът на стоки и ще се съживи пазарът на ремонтни дейности в ЕС.

Инициатива „Право на ремонт“ (Right to repair) получи одобрението по време на последната сесия на този парламент на 23 април. Новите правила бяха приети с гласовете на 584 депутати, трима бяха „против“ и 14 се въздържаха.

След като бъде одобрена директивата, държавите-членки ще имат 2-годишен гратисен период да въведат единна за общността онлайн платформа за намиране на местни сервизи или продавачи на обновени стоки, както и информация за поддръжката на ремонтираната стока.

Right to repair: a new life for consumer goods

На производителите вече ще бъде забранено да инсталират хардуерни и софтуерни програми, които да възпрепятстват ремонтите.

Държавите-членки ще бъдат задължени да осигурят поне една национална платформа, където потребителите могат да намерят подходящи сервизи, отговарящи на техните нужди.

Ще бъде въведен доброволен европейски стандарт за качество на ремонтните услуги. Въпреки че и в момента потребителите имат право да избират между безплатна замяна и ремонт, когато даден продукт стане дефектен съгласно законовата гаранция, предложената директива ще промени правилата и ще насърчи ремонта пред замяната, освен ако разходите не са по-високи от тези за замяна.

Няколко нови мерки са предназначени да засилят правото на потребителя на ремонт извън рамките на закона гаранция. Той ще има право да поиска европейски формуляр за информация за ремонт. В него ще бъдат посочени ключови параметри, които биха могли да повлияят на решението на потребителя, когато обмисля дали да поправи или не дефектни стоки, като цена и прогнозно необходимо време. Документът може да се поиска от производителя, от продавача или от независими сервизи.

С направените промени ЕК, смята се, че ще се спестяват излишни разходи, пропиляно време от страна на потребителите не изхвърлени огромни количества CO2 в атмосферата.  

Становището на ЕК е систематизирано в доклад от 7 страници до Комисията по вътрешния пазар и защита на потребителите в ЕП (IMCO), с назначен докладчик Ренé Репаси (René Repasi), според когото „за потребителите ще бъде по-лесно и по-евтино да се ремонтират, вместо да се купуват нови, скъпи продукти“.

René Repasi. Photo: https://multimedia.europarl.europa.eu/ 

Наред с разработването на новите правила е проведено проучване на „Евробарометър“, което показало, че 77% от европейците се чувствали лично отговорни в действията за ограничаване изменението на климата и биха подкрепили подобна инициатива за намаляване емисиите в атмосферата.

Изхвърлените преждевременно продукти, които са жизнеспособни стоки, според респондентите, значително ще подпомогнат да се намали замърсяването в атмосферата.

В заключение от ЕК заявяват, че инициативата право на "Право на ремонт" допълва няколко други предложения за постигане на устойчиво потребление през целия жизнен цикъл на даден продукт.  

Сред тях е регламентът срещу измамните маркетингови трикове, за които писах в портала -news. С въвеждането на нов етикет, на които ясно се вижда реалният живот на закупения продукт, - дали той наистина е екологичен и има отношение към опазването на околната среда.

Recht op reparatie: reparaties simpeler en aantrekkelijker voor consumenten

Volgens de nieuwe regels moeten fabrikanten tijdig kostenefficiënte reparatiediensten aanbieden en consumenten informeren over hun recht op reparatie. Als goederen tijdens de wettelijke garantieperiode moeten worden gerepareerd, wordt de garantie met één jaar verlengd. Voor consumenten is dit een extra stimulans om te kiezen voor reparatie in plaats van vervanging.

Is de wettelijke garantie van een alledaags huishoudelijk product verstreken, dan is de fabrikant nog steeds verplicht om het te repareren. Dit geldt voor huishoudelijke producten die volgens de EU-wetgeving technisch te repareren zijn, zoals wasmachines, stofzuigers en zelfs smartphones. De lijst met productcategorieën kan in de loop van de tijd nog worden uitgebreid. Consumenten die een apparaat laten repareren, kunnen zolang ook een ander apparaat lenen. Als blijkt dat het apparaat niet meer kan worden gerepareerd, dan kan de consument kiezen voor een opgeknapt exemplaar.

Om reparaties beter betaalbaar te maken, moet elk EU-land ten minste één maatregel uitvoeren om reparatie te stimuleren. Ze kunnen bijvoorbeeld reparatievouchers uitdelen, specifieke fondsen opzetten, informatiecampagnes voeren, relevante cursussen aanbieden of door de gemeenschap geleide reparatieruimten ondersteunen.

Volgens de Europese Commissie produceert de voortijdige verwijdering van consumptiegoederen 261 miljoen ton CO2-equivalente emissies, verbruikt dit 30 miljoen ton hulpbronnen en genereert elk jaar 35 miljoen ton afval in de EU. Consumenten verliezen ook jaarlijks ongeveer 12 miljard euro door goederen te vervangen in plaats van ze te repareren. Bovendien zullen de nieuwe regels naar verwachting 4,8 miljard euro aan groei en investeringen binnen de EU opleveren.