Pages

неделя, 4 август 2024 г.

Maersk: Проблемите с хутите ще продължат по-дълго от очакваното

Глобалните транспортни проблеми, причинени от конфликта в Червено море, ще продължат по-дълго от очакваното и няма да бъдат решени тази година, смятат от компанията Moller-Maersk A/S.

Снимка: Мaersk.com

Датският контейнеровоз заяви в съобщение до медиите, че очаква по-добри резултати за тази година въпреки трудностите с преминаването през Червено море. Печалбата преди лихви, данъци, обезценяване и амортизация ще бъде в порядъка между 9 до 11 милиарда долара в сравнение с предишната прогноза от 7 до 9 милиарда долара.

Заради конфликта с хутите броят на контейнеровозите, преминаващи през Суецкия канал, е намалял с около 77% спрямо преди година, съобщи Bloomberg Intelligence. Допълнителният капацитет на плавателните съдове, необходим за плаване по обиколния маршрут през Африка повишил трикратно тарифите за превоз на товари – в рамките на 3500 долара за контейнер.

Цената за изпращане на стандартен 40-футов контейнер от Китай до Северна Европа е скочила от 1500 на 4000 долара, според Института за световна икономика в Кил в Германия. Но това все още е далеч от 14-те хиляди долара, наблюдавани по време на пандемията, допълва АP.

"Съвсем скоро системата ще се приспособи към новата реалност, че трябва да се обикаля и производителите трябва да се подготвят и планират за по-дълго време за изчакване, казва Саймън Хийни, старши мениджър в консултантската компания за морски изследвания.

Според Maersk "условията за търговия остават обект на по-висока от нормалната волатилност като се има предвид непредсказуемостта на ситуацията в Червено море и липсата на яснота за търсенето и предлагането през четвъртото тримесечие". Въпреки усложнената ситуация очакванията са в края на 2024 година секторът да отчете ръст между 4-6% тази година. За сравнение при представянето си на предишния тримесечен доклад в началото на пролетта очакванията за растежа на глобалната търговия с контейнери да бъде от 2,5% до 4,5%.

Друг фактор, който ще окаже влияние върху търговията през тази и следващата година според Maersk е „вълната“ от нови контейнеровози, които ще се появят на пазара. Това щяло да доведе до свръхкапацитет. "Очакваме, че големият брой нови плавателни съдове, които ще бъдат доставени тази и следващата година ще окаже допълнителен натиск върху презокеанските превози", казва в изявление по-рано през годината главният изпълнителен директор Винсент Клерк.

Усложнената ситуация в Суецкия канал освен че повиши таксите, вдигна от края на годината и застрахователите разходи. Експертът Дейвид Ослер от Lloyd's List Intelligence заявил пред агенция AP, че разходите за застраховка на кораби, плаващи през Червено море, са се удвоили и че най-скъпите кораби се налагало вече да плащат стотици хиляди долари повече на курс.

Червено море е един от най-важните маршрути за доставка на нефт и газ в света от страните от Персийския залив. Суецкият канал е важен център за транзит към Средиземно море към Европа и САЩ.

Корабоплавателният маршрут през Червено море и Суецкия канал също е от решаващо значение за транспортирането на стоки от Китай и други азиатски страни до Европа и Близкия изток. В тесния южен край на Червено море търговските кораби трябва да преминат през протока Баб ел-Мандеб и по крайбрежието на Йемен.

Идеологията на Хутите

От октомври миналата година хутите не спират с атаките си по кораби в Червено море. С действията си искат да покажат подкрепата си за Хамас и палестинците. Това е племенна организация от планински район в северен Йемен, който граничи със Саудитска Арабия.

Идеологията на хутите се подразбира от техния лозунг: "Бог е най-великият, смърт за Америка, смърт за Израел, проклятие над евреите, победа за исляма".

В контролирана от тях територия в северната част на Йемен те са установили строг ислямистки ред. Те съчетават религиозната войнственост със строг антизападен и антиизраелски курс.

Хутите са смятани за близки съюзници на правителството в Техеран. Самите те се възприемат като част от т. нар. "ос на съпротивата" срещу Израел и САЩ, включваща ливанската Хизбула, различни иракски милиции и сирийския режим, обяснява политологът Хамидреза Азизи от базираната в Берлин фондация "Наука и политика", цитиран от „Дойче веле“.

За войната в ивицата Газа обвиняват единствено Израел - въпреки кървавото нападение, извършено от Хамас на 7 октомври.

Хутите разглеждат нападенията срещу корабите в Червено море, както и ракетите, които са изстреляли към Израел до момента, като "отмъщение" за израелските нападения срещу ивицата Газа.

САЩ и други държави, включително Германия, призовават хутите да сложат край на нападенията си в Червено море. Те обаче не се впечатляват особено от предупрежденията и възнамеряват да продължат да "подкрепят палестинската кауза", обясни техен говорител. В опит да осигури по-безопасно преминаване на корабите, Вашингтон предприе операцията "Пазител на благоденствието".

Редица компании за морски товарен транспорт, сред които гигантите MaerskMSC и Hapag-Lloyd, пренасочиха корабите си вместо през Аденския залив в Арабско море и през Червено море по по-дългия маршрут покрай нос Добра надежда, разположен в южната част на Африка. Това удължава плаването им с до 20 дни, посочва германският Институт за световна икономика. Неговото проучване показва, че през миналия декември вносът за страните от Европейския съюз е намалял с 3,1%, а износът от ЕС е паднал с 2%.

Обикновено един голям контейнеровоз транспортира по 200 000 тона стоки от Китай до Нидерландия. Същият отделя около 35 000 тона CO2 годишно. Пътуването отнема приблизително месец. За една година това прави 5 пъти в двете посоки

Но поради атаките на хутите, все повече кораби избират обиколен маршрут през Южна Африка, който отнема повече време, но е много по-безопасен. Според статистиката на преминалите през Суецкия канал плавателни съдове само през първия месец на тази година е регистриран спад от 36% спрямо същия период на миналата година.

Изследване на консултантска компания за морски транспорт Sea Intelligence показва, че това отклонение на маршрута причинява ръст от 30% на отделяните емисии въглероден диоксид.

От Нидерландската търговска асоциация на компаниите-износители допълват, че заради по-дългия маршрут капитаните на кораби са принудени да се движат по-бързо, двигателите са по-малко ефективни и отделят по-голямо количество CO2.

В глобален мащаб превозът на товари през Червено море се е понижил до около 200 000 контейнера дневно от средно по 500 000 през ноември миналата година. Само за периода ноември декември 2023 обемът на световната търговия се е свил с 1,3%.

САЩ отчита спад от 1,5% на износа и 1% на вноса, въпреки че търговският маршрут през Червено море не е толкова значим за страната, посочват авторите на изследването.

Не всички обаче са засегнати. Хутите заявили, че за китайските и руските кораби опасност няма, дори са предложили осигуряване на безопасно преминаване. За останалите кораби „по какъвто и да е начин, свързани с Израел – нападенията ще продължат“, категоричен е един от лидерите Мохамед ал Бухайти.

В отговор изявлението Китайското министерство на търговията призова за "възстановяване и гарантиране на сигурността на морските пътища в Червено море", допълва Франс прес. "Очакваме замесените страни да действат в общия интерес на регионалната сигурност и стабилност, както и в общия интерес на международната общност", каза говорителят на министерството на търговията Хъ Ядун, цитиран от държавната агенция Синхуа.