Pages

петък, 6 септември 2024 г.

С две трети намаляха корабите през Суетския канал за година

За близо една година броят на корабите, които преминават през Суетския канал е намалял с две трети откакто започнаха нападенията на хутите. Много от компаниите предпочетоха да преминават по по-дългия маршрут през нос Добра надежда в Южна Африка.

Picture: Maersk.com

С действията си племенната организация от Северен Йемен иска да покаже подкрепата си за групировката Хамас и палестинците. Това е племенна организация от планински район в северен Йемен, който граничи със Саудитска Арабия.


ОЩЕ ПО ТЕМАТА: Вижда ли се краят на кризата с недостатъчния брой контейнери в пристанищата?

По данни на логистичната компания Maersk, спадът е намалял с 66% в сравнение с октомври 2023 година, когато бяха нападнати първите плавателни съдове. Именно датчаните бяха сред първите, които изтеглиха контейнеровозите си от несигурния район в Червено море. В прессъобщение до медиите компанията заявява, че нападенията са довели до негативно въздействие на търговията и глобалните доставки.

"Проблемите с хутите доведоха до смущения при транспортирането, оказва натиск върху инфраструктурата и води до допълнителни закъснения в пристанищата, закъснения и недостиг на капацитет и оборудване", заявява Maersk.

В изявлението си датският транспортен гигант обръща внимание и на друг проблем, който е оказал влияние върху портфейлите превозвачите в морския сектор. Тъй като контейнерите стават по-скъпи, цените на продуктите в тези контейнери също се покачват. 90% от всички продукти се транспортират по море, това има голямо въздействие.

„Понякога става въпрос за суровините, които се внасят от друга страна, понякога за краен продукт", коментира за нидерландския електронен сайт nu.nl Нейтън Фабер, ръководител на комуникациите в Кралската асоциация на нидерландските корабособственици (KVNR). Той допълва тезата си, че почти всички продукти се транспортират по море в даден момент от производствения процес. Това показвало, че е важно този конфликт да бъде разрешен бързо.

В края на август, по време на представяне на финансовите резултати за полугодието от Moller-Maersk A/S, прогнозираха, че глобалните транспортни проблеми, причинени от конфликта в Червено море, ще продължат по-дълго от очакваното и няма да бъдат решени тази година.

Цената за изпращане на стандартен 40-футов контейнер от Китай до Северна Европа е скочила от 1500 на 4000 долара, според Института за световна икономика в Кил в Германия. Но това все още е далеч от 14-те хиляди долара, наблюдавани по време на пандемията, допълва АP"Съвсем скоро системата ще се приспособи към новата реалност, че трябва да се обикаля и производителите трябва да се подготвят и планират за по-дълго време за изчакване, казва Саймън Хийни, старши мениджър в консултантската компания за морски изследвания.

Друг фактор, който ще окаже влияние върху търговията през тази и следващата година е „вълната“ от нови контейнеровози, които ще се появят на пазара. Това щяло да доведе до свръхкапацитет.

Червено море е един от най-важните маршрути за доставка на нефт и газ в света от страните от Персийския залив. Суецкият канал е важен център за транзит към Средиземно море към Европа и САЩ.

Корабоплавателният маршрут през Червено море и Суецкия канал също е от решаващо значение за транспортирането на стоки от Китай и други азиатски страни до Европа и Близкия изток. В тесния южен край на Червено море търговските кораби трябва да преминат през протока Баб ел-Мандеб и по крайбрежието на Йемен.