Pages

четвъртък, 22 май 2025 г.

Портът в Антверпен с апел: Не бавете Пакта за чиста промишленост!

Въвеждането на американските вносни мита на този етап не е оказало съществено влияние върху финансовите резултати на белгийското пристанище Антверпен. Някои от компаниите са заявили, че следят с особено притеснение диалога между Брюксел и Вашингтон и са в позиция на внимателно изчакване, се казва в официално становище на порта, с което разполага и 3E News.

Снимка: Официален сайт на пристанище Антверюен-Брюж

Като допълнение към темата за таксите, която разтресе не само Европа, пристанището уточнява, че проблемът не се е отразил върху производствените му резултати за първото тримесечие на годината.

Износът на контейнери е нарасна с 3,2%, търговията със стомана е ударила пик през януари. Известен спад е регистриран при износа на автомобили. „Така че едно е ясно - по-нататъшното развитие в областта на търговските мита може да окаже влияние върху логистичната верига през следващите месеци“, прогнозират пристанищните власти.

Друг проблем обаче повече тресе индустрията и пристанищната логистика и той е далеч по-голям и може да окаже още по-фатални щети. Става въпрос за боледуващата икономика на ЕС, нейната конкурентоспособност и борбата с нискокачествена китайска продукция, за която от месеци бият тревога и енергоемката индустрия и колегите им в химическия сектор.

В поредица от статии сме разказвали, че не един и два бранша искат спешни действия срещу високите разходи за енергия и производство, глобалният свръхкапацитет и нарастващата конкуренция от евтиния внос от Азия. Освен това сложните регулации, бавните процеси на издаване на разрешителни и високите разходи за труд пречат на желанието за инвестиции. През последните години комбинацията от тези фактори доведе до рязък спад на пазарния дял, добавената стойност и производствения капацитет. 

Още по темата:  

Поради това пристанище Антверпен-Брюж и пристанище Ротердам, в допълнение на казаното от колегите ми в други сектори, призовават за бързо прилагане на Пакта за чиста промишленост под формата на конкретни мерки и достатъчна бюджетна подкрепа за възстановяване на устойчивостта и бъдещите перспективи за европейската промишленост. 

„Структурните предизвикателства, съчетани с нарастващия търговски натиск със Съединените щати, подчертават необходимостта от диалог и сътрудничество“, се казва в позицията на порта.

Неговият главен изпълнителен директор Жак Вандермейрен определя случващото се с преговорите за митата, като особен момент на несигурно време, при който е трудно да се прогнозира какво ще донесе следващата 2025 г. „Но както и при предишни кризи, нашето пристанище показва устойчивост и оперативна надеждност. Тази стабилност е от решаващо значение както за нашите клиенти, така и за икономиката като цяло. В същото време протекционистките мерки, предприети от Съединените щати, ясно показват, че Европа трябва да поеме по-силен ангажимент за стабилни икономически политики, за да укрепи нашата промишленост и да затвърди стратегическата си позиция."

През първото тримесечие на 2025 г. пристанище Антверпен-Брюж е обработило 67,7 милиона тона товари, което е спад от 4,0% в сравнение със същия период на миналата година. Този спад до голяма степен се дължи на рязкото намаляване на обемите на насипни товари, докато капацитетът на контейнерите регистрира ръст. 

Пристанището твърди, че продължава да се справя с глобални предизвикателства като променящата се динамика на пазара, геополитическото напрежение и продължаващия натиск върху европейския химически сектор. Тъй като Съединените щати са вторият по големина търговски партньор, пристанище Антверпен-Брюж следи отблизо развиващата се търговска среда.

Европейската комисия официално представи през февруари стратегическия си план за стабилизиране на индустрията под името Пакт за чиста промишленост. В документа се предвижда да бъдат осигурени 100 милиарда евро в помощ на енергоемките предприятия, които щадят околната среда. Представеният пакт обаче някак си се приема със смесени чувства и не толкова ентусиазирано от бенефициентите, за които е разработен. Водещи мениджъри, сред които ArcelorMittal, Ineos и TotalEnergies заявиха, че е неясен в много отношения не виждат как точно ще промени губещата им конкурента позиция в Европа спрямо САЩ и Китай. В среща с председателя на ЕК Урсула фон дер Лайен енергоемкият бизнес заяви, че иска бързи и ясни разяснения за плановете на Брюксел, иначе адмирирали решението техният проблем да влезе в стратегическата програма за настоящата година.

Проблеми като китайския ценови дъмпинг, високи цени на тока и газа за индустрията, тежка бюрокрация не са новост и са чувани вече много пъти през първия мандат на Фон дер Лайен. За тях заговори, а и ние писахме в рубриката "Индустрия на фокус" първи през миналата година след изяви на немския гигант BASF. В същата минорна тоналност се оплака и логистичния бизнес на Белгия. Идентични са проблемите и отвъд условната граница в Нидерландия. Сигнали дойдоха, че нещо трябва да се направи, ама бързо, и от другата съседка  Германия през "гласа" на Асоциацията на химическата индустрия (VCI). Към тях очевидно се присъединява още един ключов сектор за европейската икономика - пристанищната логистика и нейните "порти" - Антверпен и Ротердам.

И когато стана дума за нидерландския порт - неговото ръководство, макар и по друга линия, се оплака, че страда от липса на държавно внимание, липса на визия, финансова подкрепа, заради което като нищо може да остане само със славата на водещо пристанище в Европа. От това, заради политическо бездействие, мудни решение и тежка бюрокрация, Нидерландия ще губи милиарди евро на година. И ако перифразираме една нашумяла фраза - ако заплаче Антверпен, кърпички си готви и Ротердам, а оттам и цялата европейска пристанищна логистика. Това предполагам е напълно известно на силните на деня в Брюксел.