Pages

петък, 22 август 2025 г.

Белгийски депутати искат книжка и регистрация на тротинетките

Електрическите тротинетки и нейните безразсъдни ползватели са проблем за повечето власти по света. Всяка страна по свой начин решава как да регулира по-безопасно движението.

Някои столици са привърженици на крайните мерки, като Париж например. Други се опитват чрез намаляване на скоростта и забрана в централните градски части. В съседна Белгия и нейната столица Брюксел също се водеше дебат за пълна забрана, но така и не бе приета. Същевременно броят на тежките инциденти с всяка изминала година продължава да расте.

Последната статистика показва, че във фламандската част на страната пред миналата година тежките инциденти са нараснали с 10% и продължават трендът през 2025 г. Засега от Валония не са обявили с колко са нараснали инцидентите.

От управляващата партия CD&V казват, че това не може повече така да продължава и са внесли предложения за промени в законодателството. Депутатите предлагат да се намали скоростта от 25 км/ч в момента на 20, да се изисква шофьорска книжка и да се въведат регистрационни номера по подобие на Германия. Вносителите смятат, че с регистрацията ще може по-лесно да се санкционира нарушителят.

"Тези, които карат електрически тротинетки и скоростни колелета често си мислят, че сякаш карат колел и не осъзнават, че времето им за реакция е много по-бавно. Следователно ограничаването на скоростта е логична първа стъпка", казва депутатът Тине Гилис и апелира, че правилата за движение по пътищата трябва да се спазват от всички.

„Трябва да си кажем, че този клас към момента се чувстват ненаказани и могат спокойно да развиват високи скорости в райони като училища и детски градини. Те не могат да носят каквито и да било санкции, защото тротинетките не са регистрирани и не подлежат на санкции. Затова са нужни промени в законите“, мотивират се депутатите.

За изминалата 2024 година са регистрирани 1825 произшествия или ръст от 13% спрямо 2023 г, отчитат в своя статистика след национално проучване от Института по пътна безопасност.

Резултатите показват, че са нужни още по-строги санкции от въведените преди 3 години, смятат експертите. За тяхна изненада се оказва, че въпреки мащабните информационни кампании, близо половината от белгийците  не са запознати с основните забрани като например, че минималната възраст за каране е 16 години. Е

дна трета от населението (35%) не знае, че е забранено превозването на втори човек. Невъзможно е да се управлява правилно поради малките колела на тротинетката.

Oще по темата:

Сред въведените през 2022 г. правила бяха още максималната скорост от 25 км/ч и 6 км/ч в пешеходни зони. Над 70% не знаят, че трябва да използват само велосипедни алеи, а не тротоарите. 

Според наблюденията на Института най-пренебрегваното правило е, че може да се завива надясно на червен светофар. Масово не се знае, че тротинетките, подобно на велосипедистите, може да се движат срещу посоката на движение. Четири от десет анкетирани са заявили, че си нямат на представа за тази възможност. 

За да сложи ред в хаоса с тротинетките, белгийската столица реши през 2024 година да въведе ред и да сложи край на безразборното спиране. Местната община взе решение ползвателите да паркират на определени зони, а не където им падне. Въведена бе максимална скорост за движение в централната градска част до 8 км/ч

Друга мярка беше намаляване на броя на споделените превозни средства. Към началото на миналата година по улиците на града се движеха 20 000 тротинетки, но техният брой бе намален на 8000

Брюксел много внимателно следеше как действа съседен Париж в политиката със споделените превозни средства. След като френската столица обяви, че ще премахне тротинетките от улиците, политици от местния парламент белгийският град също надигнаха глас да се последва примера на техните колеги край Айфеловата кула. В крайна сметка беше решено за момента да не се премахват превозните средства, но ще се затегне драстично контролът.