Белгийската обществена транспортна компания De Lijn започна пилотен проект с автономни микробуси в Льовен. В момента превозните средства се движат през града без пътници, но от средата на ноември за два месеца ще превозват и пътници, съобщи ежедневникът HLN.
![]() |
Снимка: De Lijn |
Превозните средства ще пътуват по фиксиран маршрут. Вносител на парка е технологичната компания WeRide, в която Renault Group е акционер. Те вече се използват в търговската мрежа в Китай и преди това са били успешно тествани в Цюрих, Барселона и наскоро в Париж.
Местната власт в подкрепя пилотния проект и подчертава значението на безопасния и поетапен подход. "Льовен е град, който прегръща иновациите. Ето защо ние правим нашите улици достъпни, за да помогнем за този проект възможен", казва Дирк Вансина, общински съветник. "В същото време смятаме, че е от решаващо значение тази фаза на изпитване да предлага необходимите гаранции за безопасност. Обучен стюард винаги ще присъства на борда, за да се намеси, ако е необходимо. По този начин подготвяме стъпка по стъпка безопасно въвеждане на този тип превозни средства за пътниците от Льовен, започвайки от средата на ноември."
Автономните превозни средства предлагат уникална възможност за трансформиране на градовете и мобилността, според компанията за обществен транспорт. "С този първи проект ние използваме потенциала на автономните превозни средства, за да повишим пътната безопасност, да намалим задръстванията и да облекчим проблемите с паркирането", казва Аник Де Ридер (N-VA), фламандски министър на мобилността.
Синдикатите ACOD и ACV обаче гледат критично към самоуправляващите се микробуси, но засега не се притесняват от възможна загуба на работни места.
"Всичко все още е в начален стадий", казва представителят на ACOD Димитри Ван Кан. "Не очакваме никакво въздействие в краткосрочен или средносрочен план."Освен това законодателството все още не е готово за това", добавя секретарят на ACV Барт Рейнс.
Подобен проект бе тестван и в столицата на провинция Хаселт. Бусче пилотно изпълняваше курсове на паркинг по определен маршрут. Впоследствие бяха поканени да се возят доброволци. При една от маневрите обаче на пътя изскочило животно и автобусът се озовал в близката ограда.
![]() |
Снимка: VRT |
При друг случай, случаен минувач „притеснил“ автономното возило и то излязло от пътя и се дръннало в жив плет. За щастие без сериозни щети върху други спрели наоколо автомобили. Пътуващи вътре доброволци разказали, че автоматичната аварийна спирачка не сработила, въпреки че трябвало да идентифицира всякакви предмети, хора или автомобили.
„Автономният автобус може да е бъдещето, но това бъдеще е
все още далеч“, е заключението на експерта по мобилност Крис Петерс,който
преподава инженерство в местния университет.
Професионалното му любопитство го накарало и той да седне сред малцината в
тесния салон.
Забелязах колко стресиран беше стюардът. Логично е, той ми каза, че нещо подобно се е случило по-рано същия ден, разкри пред радио 2 транспортният специалист. Попитан защо е нужен стюард, преподавателят заяви, че при проект в толкова ранна фаза е нужен такъв, за да гарантира, че всичко протича гладко, но дори той не е успял да предотврати инцидента.
„Стюардът правилно активира аварийната спирачка, но нищо-
автобусът не реагира и просто продължи по пътя си направо в оградата. Цяло щастие,
че нямаше минувачи, а само живия плет пострада“, казва Петерс.
В Белгия усилено се говори, че това е бъдещето, но
транспортните специалисти са скептични. „Едно далечно бъдеще, но не и сега.
Първите пилотни тестове на такива проекти са започнали в страната през 2022
година. Резултатите, очевидно не са надеждни и проектът е спрян.
„Винаги съм бил скептичен и очевидно не без основание.
Разгадаването на поведението на другите
участници в движението е по-трудно, отколкото си мислите. Този тест, при
минимална скорост, пострада само жив плет и причини стрес на няколко души. А когато
се вдигне скоростта и се включат и изскачащите велосипедисти и пешеходци, какво
става“, пита специалистът.
В довода си посочва още един пример. Когато на пътя двама
велосипедисти се засекат, могат да се погледнат в очите и да преценят кой по
кой път да поеме. При автономния автобус не можете да погледнете шофьора в
очите. Велосипедист или пешеходец отстрани на пътя е последното нещо, което
искаме.
От местната община също с неохота казват, че ще се наложи да прекратят проекта на този етап заради няколко инцидента, при които технологията на борда не е сработила не е според очакванията. Управниците в Хаселт биха се върнали отново по проекта при гаранции за модернизирана и сигурна система.
Автономният бус като поща на поискване
През 2022 в индустриалната зона на Мехелен също започна
пробен тест на автономно бусче за превоз на пътници на кратки разстояния и на
малки колети, разказа тогава общинският съветник Вики Ванмарке. Идеята е в
бусчето да бъдат инсталирани шкафчета на пощенския оператор Би Пост.
Получателите могат да посочат час, в който возилото ще пристигне при тях. Или
обратно – да заявят час, в който да си поставят пакета. Пилотният тест продължи
2 месеца, в който не са посочени сериозни инциденти.
От първия плах опит преди 3 години до сегашният проект в
Льовен са били използвани и проиграни стотици ситуации, а системата коренно
променена, уверява компанията WeRide. Кръстили са автобуса Robobus,който вече бил успешно тестван в Китай, Цюрих, Барселона и Париж. За
неговата надеждност в бъдещето застанала с името си и експертизата френската Renault Group, която акционер, разказва вестник „Де Tейд.“
Robobus е
оборудван с 20 сензора, включително техника за измерване на разстояния с
помощта на лазерна светлина и HD камери. Автобусът има 360-градусова видимост до 200
метра и може да прогнозира и вече предвижда движението на други превозни
средства, велосипедисти и пешеходци.
"Навлизането в Белгия е стратегическа стъпка в
растежа на WeRide",
казва Дженифър Ли, ръководител на международните отношения в китайската
компания. "Европа е важен пазар за автономни превозни средства със силни
публични инвестиции, като Белгия се откроява като иновационен център с фокус
върху мобилността."
Пилотният проект в Льовен е част от европейска
инициатива, финансирана от EIT Urban Mobility (Европейски
институт за иновации и технологии), орган на ЕС, който ускорява прехода към
устойчива мобилност. Бюджетът на проекта е 600 000 евро.
От Robobus до Robosweeper
WeRide, която е основана през
2017 г. и е
със седалище в Гуанджоу, Китай, има батерия от самоуправляващи се превозни
средства под покрива си. Произвежда самоуправляващи се таксита (Robotaxi), микробуси (Robovan), автобуси (Robobus) и улични метачни
машини (Robosweeper).
Китайската технологична компания е листната на американската
технологична борса Nasdaq от края
на октомври миналата година. WeRide регистрира оборот от 17,8
милиона долара (15,2 милиона евро) през второто
тримесечие на 2025, което е увеличение от 61% на годишна база, но също така
отбеляза загуба от 57 милиона долара за същия период.
Това лято WeRide в Париж предостави автономен трансфер
за гостите по време на тенис
турнира Ролан Гарос. В Сингапур WeRide получи зелена светлина през юли за
превоз на пътници със своя самоуправляващ се микробус. В Шенжен, Китай, наред с
други, робобусите вече се използват в
обществения транспорт.
Подобна практика за автономни бусчета заговори да внедри белгийското летище „Завентем“, а тестове вече бяха направени на „Схипхол“ през 2024 г. Нидерландскот летище иска всички превозни средства да се движат без емисии и автономно до 2050 г. Това означава, че пътниците също ще бъдат извозвани до самолета си с автобус без шофьор в даден момент.
Автоматизацията,
интелигентните решения и участието на ЕК
*Материалът е актуализиран на 14 септември с информацията за китайската компания