Европейският парламент се заема да обсъди случая със заглушаването на GPS системата на самолета на председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен. Инцидентът стана по време на захода към българското летище в Пловдив когато тя бе на кратка визита, за да посети ВМЗ. Разкритието бе първо публикуване във „Файненшъл Таймс“ и последваха дълги обяснения между правителството, ЕК, вътрешното министерство.
Предполагаемата руска атака е деактивирала GPS навигационните
услуги на българско летище и е принудила самолета на председателя на
Европейската комисия да кацне, използвайки хартиени карти, пише изданието, като
се позовава на свои източници.
Самолетът е бил лишен от електронни навигационни
средства, докато се е приближавал до летището на града. Според трима служители,
информирани за инцидента, това е било третирано като руска операция за намеса.
Ходът на събитията накараха власти, авиационни експерти и
дори президентът да тълкуват и да разясняват на непрофесионален език имало ли е
атака, доколко е сериозно, предотвратима ли е била или просто е политическа
сензация в сухия откъм новини летен сезон.
Дебатът в европарламента за вероятното руско участие би
представлявал интерес за размисъл и изводи и с оглед на професионалната
експертиза на българския пилот Марио Бакалов, който сподели своите виждания по
казуса и хвърли както обикновено разяснения на човешки език за непросветените.
През своя официален канал във фейсбук той казва, че напоследък пилотите все по-често изложени на умишлено
заглушаване на GPS сигнала
с помощта на устройства, които създават силен радиосигнал и “запушват” GPS честотите.
Когато това се случи, част от системите на самолета не могат да получат точна
информация за местоположението си.
В случая не ставало въпрос за заглушаване, а за
подвеждане. Устройство (spoofing) изпраща фалшиви GPS сигнали към
самолета, така че той “мисли”, че се намира на друго място. Това може да доведе
до проблеми на някои набордни системи, които ползват GPS информация,
например за избягване на препятствия или за комуникация.
Самолетите не разчитат само на GPS, а използват
множество навигационни системи като инерционна навигация (IRS) и наземни
станции (VOR/DME), които
осигуряват надеждни данни. GPS е помощен инструмент, но не е критичен
за безопасността, защото самолетите могат да продължат полета си дори при
заглушен или подвеждащ сигнал. Освен това самолетите са оборудвани със системи
за засичане на аномалии, а пилотите са обучени да реагират при проблеми със
сигнала. Винаги има налични резервни методи, които гарантират пълния контрол и
безопасността на полета.
Въпреки че случаите, професионално известни, като GPS Jamming и Spoofing звучат като
сериозен проблем, авиацията е подготвена да се справи с тях. Реалният риск за
безопасността е нисък, благодарение на дублирането на системи и строгите
протоколи за безопасност. „Причинители на тези умишлени кибератаки са често
военните на дадени държави“.
Като бивш опитен военен пилот за президента Румен Радев "това
е един измислен скандал. Няма постъпила официална информация за смущения от
стотици прелитащи самолети над България, нито от работата на ВВС. Работиха
паралелно хеликоптерите в авиобаза "Крумово". В авиацията системите
за навигация са многократно резервирани, така че ако едно средство има някакви
смущения, продължаваш по други средства", казва държавният глава.
Не бива да се пренебрегва може би най-сигурните данни в
авиацията – тези за траекторията на полета. Според данните, които се виждат в
реално време от Flight Radar, самолетът е
имал добър сигнал и отхвърли информацията, че председателката е кръжала дълго
време над Пловдив.
Справка в сайта показва, че председателката пристигна от Варшава след среща с Доналд Туск в Пловдив със самолет F900 на белгийската компания Luxaviation. Полетът е бил планиран за 1ч и 48 м, но е осъществен за 1ч и 58 м.
От българското правителство своевременно са информирали
Европейската комисия за ситуацията и са уверили, че наземните навигационни
средства, които България използва, са независими от GPS системите и
позволяват безопасно и надеждно кацане.Уточняваме още, че пренасочване на
полета не се наложи.
Премиерът още възложил на "Гражданска въздухоплавателна администрация" (ГВА) да се свърже с авиокомпанията, за да се направи допълнителна проверка по отношение на приборите, отчели заглушаване на GPS сигнала при кацане.
Oще по тремата: Премиерът е разпоредил на ГВА допълнителни проверки след проблема с GPS-а на самолета на Урсула фон дер Лайен | 3e-news
Цялата тази хронология ще бъде представена и дебатирана
от депутатите в зала както разкритията, че през последните
години са отчетени и други случаи на смущения в GNSS (Глобалната навигационна спътникова
система), засягащи търговски самолети, особено от авиокомпании, опериращи около
Балтийското крайбрежие и в райони, близки до границата с Русия.