Pages

сряда, 15 октомври 2025 г.

Магазини в Белгия минават за по-евтино на Al музика

Две популярни белгийски вериги вече ще използват в обектите си за фон генерирана Al музика вместо да плащат скъпи авторски права. 

Pictures: electronicbeats.net

Пред фламандската обществена телевизия мениджърът на верига за строителни стоки „Брико“ разказа, че тази нова възможност се предлагала от компания за селектиране на звуци. Те се свързали с обекта и попитали какъв тип им е подходящ. След като решението провървяло и други вериги вече започнали да внедряват в музикалните уредби такива забавления за посетителите.

Музиката е без авторски права, генерирана от изкуствен интелект, но се миксира от професионален тонрежисьор и продуцент, разкрива Марк Хюлебрук, който e водещ аудио продуцент в компанията.  „Всяка песен в плейлиста отразява атмосферата на магазина. За да гарантираме, че музиката не звучи твърде подобно на съществуващи песни на истински изпълнители, ние също така филтрираме музиката с изкуствен интелект от Shazam - приложението за разпознаване на музика.“

Използването на музика без авторски права може да генерира значителни икономии за търговските вериги. За артистите това неизбежно означава значително по-малко приходи. 

Към „феновете“ на тази инициатива се присъединила и френската хранителна верига „Карфур“, която обявила, че ще замени авторската музика във всички свои магазини в Белгия в периода 2026-2028.  

„Това не е просто икономическо решение – музиката с изкуствен интелект е по-евтина, пък и успешна маркетингова стратегия. Защото, музиката ни позволява да пускаме специално пригодена и сезонна музика без авторски права - например по време на празниците“, казва мениджър на веригата, която само в Белгия има 700 магазина. Освен това с изкуствен интелект можело да се създаде закачлива поп песен за временна промоция на рибни пръчици или ария за рецепта с лазаня.

Други вериги, като шведския мебелен гигант Икеа, умишлено предприемали по-различен подход. Те нямат планове за преминаване към изкуствен интелект за своята фонова музика, но държали в магазините посвета да се чува и усеща атмосферата от съответната страна. И в този случай ставало дума за поръчкова музика без авторски права, но направена от истински професионалисти, казва Йелена Янсенс от веригата.

Асоциацията, представляваща музиканти, композитори и продуценти Sabam заявява, че са в ситуация под натиск от тарифните мита на Тръмп и глобалната несигурност. Това карало бизнесът да търси по-евтини решения като например музика без авторски права.

„Музиката с изкуствен интелект е доста монотонна и след няколко години виждаме, че хората отново избират музика от реални изпълнители. Само оригиналната музика може да предизвика уникално емоционално чувство. Безплатната, генерична музика с изкуствен интелект не може да направи това“, убедени са от сдружението и вярват, че след време магазините отново ще се върнат при авторите. Такива поне били сигналите, които вече идвали от Нидерландия

Междувременно, артистите търпели значителна загуба на доходи поради използването на музика с изкуствен интелект. Изследванията показват, че 25 до 28% от доходите, които авторите на песни получават от музика в обществени пространства, са изложени на риск да изчезнат, ако се премине към музика без авторски права.

В Германия вече има заведено дело от GEMA - германската организация за авторски права, срещу OpenAI.  В мотивите е посочено, че моделите за музика с изкуствен интелект използвали съществуваща музика като "вдъхновение".