Pages

събота, 8 ноември 2025 г.

Над 20 авиокомпании в ЕС са коригирали подвеждащи екологични твърдения

Над 20 европейски компании са променили информационната и рекламна политика по отношения на твърденията за екологична устойчивост. Мярката е налице, след като през 2024 година, Европейският парламент промени законодателството и задължи компаниите да не подвеждат потребителите, че с една или друга инициатива са климатично устойчиви или зелено ориентирани

Снимка: Single European sky, ЕК
Oще по темата: Нови етикети в ЕС ще казват дали наистина един продукт е екологичен | 3e-news

Редица авиопревозвачи, след които KLM, Transavia, Ryanair, easyJet, Lufthansa, Brussels Airlines, Vueling, Wizz Air, Eurowings и Air France вече са променили текстовете за устойчиви политики на своите сайтове след намеса на европейските потребителски регулатори, отбелязват нидерландските медии.  

Един от типичните примери за greenwashing е политиката на някои авиокомпании да предлагат срещу малка сума пари потребителите да заплатят за CO2 емисии, които техния полет е излъчил в атмосферата. Подобни политики не е ясно как точно опазват околната среда и се смятат от експертите за подвеждащи и въобще не допринасят за опазването на планетата. В бъдеще авиокомпаниите вече нямат право да говорят просто за устойчиво гориво SAF в рекламните си трикове без аргументирано да се обосноват и да използват термина без да е доказано, че с действията си компанията е подобрила екологичната обстановка, поясняват от нидерландския регулатор АСМ.

“Важно е потребителите да не бъдат подведени от твърденията за устойчивост“, заявява говорителят Мартин Ридербос. С новите правила ще се забрани използването на общи екологични твърдения като "екологични", "естествени", "биоразградими", "неутрални по отношение на климата" или "еко". Това ще става ако няма конкретни доказателства за спазване на зелените политики и избягване на greenwashing-a.

В началото на 2024 година в кореспонденцията си от Брюксел ви разказахме в 3еNews, подробно се спряхме на новата директива за коректна информираност, която засяга освен авиационния сектор, търговията с мобилна техника, както и правото на ремонт.

Година по-рано  Европейският съвет и Европейският парламент постигнаха ключово политическо споразумение в контекста екологичния преход. За тази цел бяха изменени две европейски Директиви  - едната е нелоялните търговски практики (UCPD), а другата - за правата на потребителите (CRD). И двете бяха адаптирани към цялостната стратегия за постигане на целите Зеления преход.

„Компаниите вече не могат да мамят като казват, че пластмасовите бутилки са добри, защото производителят е посадил дърво някъде или, че нещо е устойчиво без да обясняват как и защо. Това е голяма победа за всички нас!“, завиха тогава от водещата парламентарна комисия за вътрешния пазар и защитата на потребителите IMCO.

Европейското бюро по околна среда (EEB) приветства промените в законодателството и ги определя като „важна стъпка за противодействие на корпоративното зелено измиване“. По негови данни в момента близо 75 % от продуктите на пазара на ЕС съдържат „зелено“ послание , като половината от тях са неясни, подвеждащи или нямат отношение към Зеления преход.