Pages

четвъртък, 25 февруари 2016 г.

"Газпром" възражда "Южен поток"?



 „Газпром“ фактически се върна към проекта за газопровод „Южен поток". Така руското издание „Комерсант" коментира подписания вчера от "Газпром", италианската компания Edison и гръцката DEPA меморандум за доставка на газ от Русия по дъното на Черно море през трети страни за Гърция и от Гърция за Италия. Страните, подписали меморандума, възнамеряват да използват в максимално възможен обем резултатите от работата, извършена от през и по проекта ITGI Poseidon - интерконекторна връзка Турция-Гърция-Италия "Посейдон", който е съвместен между Edison и DEPA, предава БТА.
В условията на конфликт с Турция единственият начин „Газпром“ да доставя газ в Гърция става съживяването на "Южен поток", към който сега активно се стремят редица страни от ЕС, пише изданието. 
Според анализатор, с помощта на проекта „Газпром“ ще може да осигури газ в южните части на Балканите, като частично се откаже от транзита през Украйна. Руската компания признава обаче, че е готова да изпълни проекта, само ако има съгласието на Европейската комисия, пише сайтът „Инвестор.бг” като се позовава на „Комерсант". В меморандума се посочва, че страните планират да си сътрудничат по проекта за съединителен газопровод между Гърция и Италия (ITGI Poseidon), с който от 2003 година съвместно се занимават Edison и ДЕПА. Предполага се, че тръбата с мощност 8 милиарда кубични метра годишно и с дължина 807 километра (включително 217 км подводна част) ще минава от Комотини в Северна Гърция до Пулия в Италия по дъното на Йонийско море. При това в Комотини ITGI може да се включи към съществуващия газопровод Гърция-Турция. В резултат на това може да бъде създадена единна система за доставки на газ в Южна Европа от каспийския регион, уточнява Комерсант".
Изданието посочва, че според първоначалната си конфигурация ITGI отговаря и на газовия проект "Турски поток". На фона обаче на неотслабващите търкания в отношенията с Турция строителството на тази тръба сега изглежда малко вероятно, се допълва в публикацията.
По думите на източник на "Комерсант" сега ЕК разглежда вариант за прокарване на газопровод от Русия по дъното на Черно море до България през икономическата зона на Румъния.
Изданието припомня, че през декември миналата година Edison и DEPA са приели инвестиционно решение за строителството на газопровода IBG между България и Гърция с мощност 5 милиарда кубични метра.

В условията на конфликт с Турция възраждането на "Южен поток" е единствената възможност „Газпром да използва вече направените инвестиции за разширяване на руската газопроводна система. По наша оценка по "Посейдон" Газпром може да доставя на италианския пазар 4-5 милиарда кубични метра газ,, казва Мария Белова от консултантската компания VYGON Consulting.
 
На "Газпром ще му трябва поне още един нов газопроводен проект, за да покрие нуждите на Сърбия и Унгария: такива проекти могат да станат Eastring (с планиран маршрут от Словакия през Унгария, Румъния и България) и Тesla (паралелен маршрут от Австрия през Унгария, Сърбия и Македония), посочва "Комерсант". 
Пред електронното издание „РБК Дейли" директорът на East European Gas Analysis Михаил Корчемкин коментира, че под трети страни, които се споменават в меморандума, може да се подразбира България. Той отбелязва, че иначе не може да се стигне до Гърция, като се имат предвид влошените отношения между Русия и Турция. Корчемкин изразява съмнения, че проектът ще бъде изпълнен.

Анализаторът от UBS Максим Мошков коментира, че меморандумът на „Газпром“ с Edison и DEPA прилича на опит да се съживи едно от разклоненията на „Южен поток", а то трябва да мине през България до Гърция и Италия.

Одобрение от ЕС все още няма, а без него не е възможно изпълнението на този проект, отбелязва той.

Източник от „Газпром“ посочи пред "РБК дейли", че проектът е предварителен, няма нито технико-икономическа обосновка, нито цена. Не знаем как ще мине Черно море, това е възможно само през икономическите води на Турция, а сега отношенията с нея са сложни, казва събеседникът на "РБК дейли".
Като алтернатива се водят преговори с България и Румъния, твърди той.   

понеделник, 15 февруари 2016 г.

Борисов: Газовият хъб "Балкан" е в плана на ЕК





Изграждането на газовия хъб “Балкан” е в плана на Европейската комисия. В момента работим по проекта, заяви от Прага премиерът Бойко Борисов. 

Идеята е да се докарва газ по интерконектора от Гърция (който предстои да бъде изграден б.а.) от находищата в Терес и Силистар. 

Предстои на 23 февруари да бъде подписан концесионният договор със Shell. Компанията авансово ще преведе близо 13 милиона лева. „Предполагам, че и руски тръби ще дойдат до този разпределител, защото е интересен за всички балкански страни”, смята Борисов.

„Южен поток бе направен по една корупционна схема и затова ЕК спря проекта, а ние изпълнихме нашите ангажименти за „чистотата на сделката”.

петък, 12 февруари 2016 г.

Гласове за компенсации по "Южен поток"




"България ще си потърси правата заради прекратения проект Южен поток. В момента се обмислят всички юридически възможности, но на този етап не бих искал да разкривам подробности", това заяви от парламентарната трибуна, заяви вицепремиерът Томислав Дончев от парламентарната трибуна в отговор на запитване на депутата от РБ Мартин Димитров. 

"България е най-засегнатата по две причини", аргументира се Дончев и допълни:

"Първата: намираме се на възлова точка от ключовия проект и втората - оказахме се в епицентъра на разразилия се скандал."

Припомням, че именно в Турция, при посещението си на 17 декември, руският президент Владимир Путин обяви "замразяването на тръбата" и обвини директно България в "беззъба позиция". Нещо повече - пред събралите се дипломати Путин задълбочи анализа си и отчете, че страната ни е пропуснала златна възможност от експлоатацията и таксите по газопровода.

Пред депутатите Томислав Дончев подхвърли, че все пак може и да не сме напълно капо от спряната тръба. 300 000 тръби, които все хващат прах във Варна и Бургас можело да се използват в бъдеще и по някои други проекти, без да конкретизира какви.  

Преди време се заговори, че същите може да се натоварят на кораби и да се изпратят обратно в Русия за изграждането на "Турски поток". С оглед на обтегнатите отношения между Москва и Анкара заради сваления военен самолет Су-24, малко вероятно е в момента проектът под Босфора да стартира и така да се освободим от тръбите. Преди дни и посланикът на Русия в Турция беше от ясен по-ясен - ако турците искат за партньор Русия в "Турски поток" - първо да се извинят за самолета, да признаят вината и да компенсират щетите от трагедията. Дали ще се реализира този проект - оставям всеки да прецени.

По темата Мартин Димитров допълни, че България трябва да бъде много по-настоятелна, отколкото е всъщност, за търсенето на пропуснати ползи от реализацията на проекта. Като пример той посочи, че страната ни се намира в аналогично положение, както бяха руснаците преди години по проекта "Белене". В тази връзка да припомня, че през 2013 година руската държавна корпорация "Атомстройекспорт" даде Националната електрическа компания на Международния арбитражен съд в Париж заради спрения проект АЕЦ Белене.


"Така че, ако някой не е изпълнил европейското право, не е проблем на България и ние сме в правата си да търсим пропуснатите ползи", аргументира се Мартин Димитров. 

вторник, 9 февруари 2016 г.

Извинение и компенсанция - сериозен прът на „Турски поток”





Русия не се е отказала от проекта за газопровода „Турски поток”, въпреки обтегнатите двустранни отношения. За пореден път потвърди интересът посланикът на Кремъл край Босфора Андрей Карлов, но не пожела да даде конкретна прогноза за неговата съдба. 

Интересът не е прекъсвал, просто образно казано топката сега е в турското поле”, обясни уклончиво дипломатът пред агенция „РИА Новости. Според него страната му по най-бързия начин е изпълнила всички договорени клаузи, но се оказало, че турците не били готови за следващата решителна стъпка. А през ноември миналата година преговорите станали още по-тежки. В основата на дипломатическия скандал спор за сваления руски изтребител Су-24. Първата стъпка към възстановяване на преговорите, според Карлов, включва извинение от страна на Турция за Су-24, наказание за виновните и финансова компенсация за Русия.

Руските медии напомнят, че като последваща стъпка в резултат на непрекъснатите политически стрели между Путин и Ердоган, на 21 януари „Газпром разтрогна договора с компанията South Stream Transport за изграждане на „Южен поток”. Същата бе ангажирана и със строителството на морската част от „Турски поток”. В началото на януари в българската преса се появиха слухове, че „Южен поток” ще бъде рестартиран. От руското енергийно министерство мълниеносно отрекоха информацията. За печалната съдба на тръбата се заговори още през лятото на миналата година, след като „Газпром” разтрогна договора с италианската Saipem. Като мотив за пред медиите беше посочено „невъзможността на двете страни да постигнат разбирателство по много строителни и финансови въпроси.