Снимка: личен архив |
Само във фламандската част на страната има около 30 000 стълбове. От тях 40% вече е с подменено.
Федералният ресорен министър на мобилността и благоустройството Лидия Пийтърс (Open VLD) е поискала от Агенцията за пътища и движение (AWV) да ускори подмяната и през следващите пет години всички стълбове да са с икономично осветление, допълват още медиите като се позоват на националната агенция Белга.
Според министъра с подмяната на година ще се спестява два пъти повече енергия - около 4 GWh годишно или най-малко около 1,4 милиона евро по-малко ще струва на бюджета.
Друго предимство: с новото осветление когато магистралите не са натоварени лампите ще могат да се затъмняват или дори да се изключват при нулев трафик.
Тази технология позволява и на редица общини да регулират осветлението си така че по улиците да не светят всички стълбове, а през един или през два.
От федералното правителство обаче са категорични, че пестенето на енергия по никакъв не е за сметка на сигурността на пътуващите по националните магистрали или по регионалните пътища където много често наред с коли има и огромен брой колоездачи.
"Безопасността е на първо място по всяко време. Принципът за регионалните пътища е като замагистралите: "гасете, където е възможно, осветявайте, където е необходимо", казва министирът.
Средствата на обща стойност 84.5 млн.евро са от европейския фонд за възстановяване. С парите освен за икономично осветление ще се подмени с екологичен автопаркът на транспортната
фирма De Lijn, за зарядни станции на електромобили, за повдигане на мостовете на
Алберт канал, както и за изграждане и ремонт на кейови стени.