Photo: gva.be |
Икономисти от университета в Антверпен изработиха алгоритъм, които изчислява щетите за транспортните компании, ако попаднат в задръстване, съобщи Het Laatste Nieuws като цитира агенция Белга.
Елс Струйф, Криста Сис, Еди Ван де Воорде и Тиери Ванелсландер, UAntwerp, взели за модела 15-километрово задръстване на Е19 след катастрофа в час пик на делничен ден.
Според екипа до
момента разходите по време на задръствания не са включени в цената на
транспорта, защото било трудно да се изчислят с точност.
Изследователите разделили разходите за задръстването на преки, косвени и социални. Преките били под формата на заплати, лихви, амортизация, застраховки, транспортни разходи, разходи за гориво и разходи за поддръжка. Към косвените спадали пренасрочване на доставки, извънреден труд за служителите. Под социални имали предвид емисии CO2 във въздуха, шум и негативен ефект от пътнотранспортните произшествия.
По време на разработката
засекли, че средната скорост на трафика на магистралата била едва 10 километра
в час. Картографирани са всички превозни средства, които генерират излишни
разходи - камиони, микробуси, автомобили, дали пътуват служебно или частно.
„Този инструмент е първият, който може да изчисли цената на задръстване толкова конкретно и в същото време е универсално използваем. Може да бъде особено полезно за транспортните компании по света да изчислят финансовото въздействие на задръстването върху бизнеса си и евентуално да го предадат на своите клиенти. Променливите, разбира се, трябва да бъдат адаптирани към конкретната ситуация. По този начин транспортните компании могат да преговарят по-конкретно с клиентите и да изчисляват по-прецизно допълнителните такси за задръствания. Политиците от своя страна могат да използват резултатите, за да определят областите, в които въздействието на задръстванията е голямо", казва професор Ванелсландер.