Снимката е илюстративна, личен архив |
Според направено проучване на Асоциацията за насърчаване на електрическите
превозни средства – Avere France към 31 декември 2022 са инсталирани малко над 82 000
зарядни точки, дори има вече такава за 8 коли едновременно. За сравнение в
началото на 2021 г. са функционирали малко под 35 000.
Консултантска фирма LCP Delta, която съветва фирмите за енергийния преход, коментира,
че броят на терминалите добре следва развитието на електрическия пазар, който макар
и с малки темпове бележи 13% ръст през изминалата година. Продадени са над 200 000
бройки).
Консултантите отбелязват като недостатък, че голяма част от зарядните станции са бавни, а на някои места има проблеми с мрежата. Понякога в пикови периоди през уикенди или по-дълги празнични дни, 16% от мрежата е недостъпна. Проблеми има и при разплащането, тъй като терминалите не разпознават някои банкови карти.
Припомням, че подобен амбициозен план за очакван ръст на "зелените коли разработи и германското правителство, което си е поставило за цел до 2030 година да изгради 1 млн. обществени зарядни точки. Според данни на германската статистика на годишна база техният брой е нараснал с 25%. По данни към есента на 2022 14.6% от новорегистрираните автомобили са електрически.
Другата тяхна съседка - Белгия - също изостава в изграждането на зарядна инфраструктура. Според статистическата служба на кралството - Statbel броят на изцяло електрическите леки автомобили се е увеличил със 75% (71 651) само за периода 2021-2022. Очакванията са, че до 2030 техния брой ще стане около 2 милиона.
В Норвегия пък близо 80% от продадените нови автомобили вече са електрически, показват данни, публикувани от Норвежката асоциация на автомобилната индустрия OFV. Закупени са над 174 000 автомобила миналата година. От тях над 138 000 са изцяло електрически.
МРЕЖА ПОД НАТИСК
Същевременно, подобно на Франция и в Германия, с бума на електромобилите нарастват и опасенията доколко ще издържат електрическите мрежи. Ако продължат да се инсталират много нови термопомпи и зарядни станции, трябва да се опасяваме от проблеми с претоварването и местни прекъсвания на захранването в разпределителната мрежа“,коментира с тревога пред пред местното издание FAS президентът на Федералната мрежова агенция на Германия – Bundesnetzagentur Клаус Мюлер.
Мрежовият оператор в Южна Германия, TransnetBW, отправи призив към гражданите да намалят консумацията през вечерта, за да избегнат спиране на тока. „Помогнете ни!“ се казва в съобщение на компанията, публикувано в социалните медии, съобщават Euractiv и 3e-news.net.
„Мрежата е изправена пред три основни предизвикателства: интегриране на термопомпи, зареждане на електрически превозни средства и все по-децентрализираното производство на електроенергия“, казва Брам Клейс, старши сътрудник в Regulatory Assistance Project (RAP), мозъчен тръст за чиста енергия.
Германия не е единствената държава, която има проблеми с електрическата си мрежа. През 2022 г. електрическата мрежа в Южна Нидерландия изпита известни трудности с балансирането на търсенето заедно с интегрирането на нови източници на енергия, като и двете надхвърлиха административния капацитет на мрежата, казва Яп Бургер, старши експерт в RAP. "Енергийните инфраструктури са сложни системи. Тъй като електричеството не може да се съхранява в мащаб, търсенето и предлагането трябва да се поддържат в баланс през цялото време, в противен случай мрежата се срива".
В Белгия предвидливо още от тази година поетапно започват да подсилват мрежата си. Местният оператор във Фландрия Fluvius запретва усилено ръкави, за да отговори на очертаващия се бум. Инвестиционната му програма предвижда допълнителни инвестиции за 4 милиарда евро в електрическата мрежа на през следващите 10 години, за да издържи на нарастващия брой станции по улиците и домовете. Разбира се, тези допълнителни инвестиции се прехвърлят на крайния потребител, който вероятно ще трябва да плаща допълнителни 25 евро годишно по фактурата си през следващите.