Pages

неделя, 4 юни 2023 г.

Самосканирането в магазина - пестиш време и опашка


Системата за автоматично самосканиране и разплащане на покупките все повече навлиза в търговските вериги от Западна Европа.

Вериги като Action (подобна на познатите магазини за левче в България) или пък хипермаркетите Albert Heijn, Carrefour, Kaufland, Ikea, Dekamarkt отдавна залагат на самосканирането.

Философията е, че по този начин магазините не губят в чакане времето на клиентите, вярват в лоялността им, а също така спестяват усилията на своите кадри вместо да седят на каси – могат да бъдат в полза на клиентите като ги консултират.

Въпреки че залагат на технологиите, категорично заявяват, че няма да се откажат от класическите каси, защото има възрастни клиенти, които не боравят със скенерите и не са в крак с технологичните новости. Най-вероятно техният брой през следващите години ще бъде сведен до минимум, а на освободеното пространство ще бъдат инсталирани повече системи за самостоятелно разплащане.

От управата на магазините не ги притеснява, че клиентите може да откраднат нещо. Не ги спира да инвестират в каси за самообслужване дори статистиката, че през последната година са нараснали с 30% броят на незаплатените стоки.

Допитване показва, че повечето хора са доволни от този тип метод. А няма нищо по-галещо ушите един мениджър на магазин да чуе, че клиентът е доволен от неговото обслужване.

"Имаме каси за самообслужване в половината от нашите 1200 магазина и продължаваме да се разширяваме. Мотивът ни е, че искаме клиентите да купуват бързо и да не се застояват на опашки", казва говорителят на Kruidvat Хосе Мес.

Колегите им от Dekamarkt в Нидерландия също казват, отзивите са повече позитивни сред стоте супермаркета. Системата работи от няколко години и не възнамеряват да закриват нито един пункт, категоричен е говорителят Рик Круйскенс.

Най-голямата верига в страната на лалетата - Albert Heijn, която има развита мрежа и в съседна Белгия признава, че системата за самообслужване е най-големият и бонус за привличане на лоялни клиенти. Непрекъснатите допитвания сред тях се посочва, че идват във веригата, защото директно сканират и не им се налага да вадят покупките от количка и отново да нареждат в нея.

От логистична гледна точка, според  хипермаркета е по-добре да има каси за самообслужване, които заемат по-малко пространство. Така може да се наредят повече рафтове за по-богат асортимент.

Подобна система има и в конкурента на Albert Heijn - Jumbo (произнася се Юмбо и няма нищо общо с познатия у нас Джъмбо). 

Но какво ги прави толкова харесвани тези устройства. Научна обосновка дава професорът по предприемачество и търговия от университета в Грьонинген Лорънс Слут обръща внимание в интервю за RTL, че слотовете за самосканиране са по-изгодни за мениджмънта на магазина, защото изискват по-малко разходи за персонал. А за един мениджър е от значение, когато в бюджета му ще останат 3% повече средства, колкото отиват месечно да издържа постоянни касиери.

„Да предположим, че 80% от клиентите плащат на пункт за самообслужване, тогава разходите за персонал могат да бъдат значително намалени. Дори да решите да наемете хора, които да следят за коректността преди излизане – пак ще сте на печалба“, казва той.

Любопитна подробност е, че сред недоверчивите са били шведската IKEA, която се слави като иноватор в технологиите за улесняване на клиентите. С времето обаче и тя си е променила мнението, след като е видяла че кражбите не са се увеличили драстично. 

„Може би при нас помага фактът, че купувате големи пакети и няма как да не ги сканиране. Освен това някои от покупките се взимат от отдел за обслужване на клиенти, смята говорителят Юриан Зойдерхук и посочва, че веригите имат пунктове за самосканиране, но и паралелно разработват все по-умни камери за следене – дори да видят колко артикула има в кошницата.

Немската верига Kaufland също поетапно залага на скенерите. От близо година устройства експериментално бяха поставени в нейния голям хипермаркет в Аахен. До този момент няма официална разпространена информация от веригата дали смята също смята да намали броя на класическите каси.

В Белгия системата за саморазплащан функционира не само в магазините, а изцяло по бензиностанциите където няма да срещнете персонал. Отивате до колонката поставяте си кредитната карта, въвеждате си пин кода, въвеждате номера на колонката и пълните колкото искате. Системата си взима необходимата сума и готово. На същия принцип с устройства можете да си измиете колата, да напазарувате на пътя и дори да отидете на градска тоалетна.

При всички положения се очертава светло бъдеще и все по-голямо навлизане на системите за самосканиране в търговията. Каси в класическия вид ще има и занапред, макар и по-малко. Пак в името на клиента, който решава дали да се довери на касиер или да се впусне в технологично изживяване със скенер. Изборът е негов. При всички положения печелят и двете страни.

Дали подобна система би имала същия ефект в страна като България. Лично аз съм скептик, защото за да просперира този метод на първо място трябва да има изградено доверие между клиент и магазин. На едната страна и през ум няма да и мине да сложи някое друго килце без да сканира, а другата страна няма трескаво да следи, че някой може да ги окраде. 

Земеделски щанд на самообслужване. Снимка: Личен архив

Системите на самообслужване успешно функционират в страни, където доверието е поставено дори над националната Конституция. Прост пример: Минавате с колата на пътя и виждате изложени плодове и зеленчуци. Няма продавач – просто избирате продуктите си и пускате парите в касичката. А ако няма касичка – намерете място в щайгата, така че да не ги духне вятърът. Някога баба или дядо все пак по някое време ще мине да си събере парите. Защото знае, че никой няма да се подиграе с труда на производителя.