About Me

My photo
Казвам се Апостол Апостолов и съм икономически журналист повече от 20 години. Работил съм за Деловия портал Econ.bg, електронното издание на телевизия Bulgaria On Air, телевизия Канал 3 и агенция БГНЕС. Бил съм и кореспондент на национални медии от Лондон. Ресори: енергетика, инфраструктура и транспорт. От 2020 година живея в Белгия. Работя и специализирам в логистична компания. Блогът ми развивам от началото на 2012 година с теми в енергетиката, „зелената енергия“, съпътстващата инфраструктура, ВЕИ и тенденциите в секторите. Интерес за мен представлява политиките в района на БЕНЕЛЮКС. .................... Ik ben Apostol en ik ben geboren in Bulgarije. Ik woonde vroeger in Sofia, maar nu woon ik in Hasselt. In Bulgarije was ik vroeger leraar Bulgaars en was ik ook journalist. Ik heb interesse voor energie en politiek.

Sunday 4 June 2023

Самосканирането в магазина - пестиш време и опашка


Системата за автоматично самосканиране и разплащане на покупките все повече навлиза в търговските вериги от Западна Европа.

Вериги като Action (подобна на познатите магазини за левче в България) или пък хипермаркетите Albert Heijn, Carrefour, Kaufland, Ikea, Dekamarkt отдавна залагат на самосканирането.

Философията е, че по този начин магазините не губят в чакане времето на клиентите, вярват в лоялността им, а също така спестяват усилията на своите кадри вместо да седят на каси – могат да бъдат в полза на клиентите като ги консултират.

Въпреки че залагат на технологиите, категорично заявяват, че няма да се откажат от класическите каси, защото има възрастни клиенти, които не боравят със скенерите и не са в крак с технологичните новости. Най-вероятно техният брой през следващите години ще бъде сведен до минимум, а на освободеното пространство ще бъдат инсталирани повече системи за самостоятелно разплащане.

От управата на магазините не ги притеснява, че клиентите може да откраднат нещо. Не ги спира да инвестират в каси за самообслужване дори статистиката, че през последната година са нараснали с 30% броят на незаплатените стоки.

Допитване показва, че повечето хора са доволни от този тип метод. А няма нищо по-галещо ушите един мениджър на магазин да чуе, че клиентът е доволен от неговото обслужване.

"Имаме каси за самообслужване в половината от нашите 1200 магазина и продължаваме да се разширяваме. Мотивът ни е, че искаме клиентите да купуват бързо и да не се застояват на опашки", казва говорителят на Kruidvat Хосе Мес.

Колегите им от Dekamarkt в Нидерландия също казват, отзивите са повече позитивни сред стоте супермаркета. Системата работи от няколко години и не възнамеряват да закриват нито един пункт, категоричен е говорителят Рик Круйскенс.

Най-голямата верига в страната на лалетата - Albert Heijn, която има развита мрежа и в съседна Белгия признава, че системата за самообслужване е най-големият и бонус за привличане на лоялни клиенти. Непрекъснатите допитвания сред тях се посочва, че идват във веригата, защото директно сканират и не им се налага да вадят покупките от количка и отново да нареждат в нея.

От логистична гледна точка, според  хипермаркета е по-добре да има каси за самообслужване, които заемат по-малко пространство. Така може да се наредят повече рафтове за по-богат асортимент.

Подобна система има и в конкурента на Albert Heijn - Jumbo (произнася се Юмбо и няма нищо общо с познатия у нас Джъмбо). 

Но какво ги прави толкова харесвани тези устройства. Научна обосновка дава професорът по предприемачество и търговия от университета в Грьонинген Лорънс Слут обръща внимание в интервю за RTL, че слотовете за самосканиране са по-изгодни за мениджмънта на магазина, защото изискват по-малко разходи за персонал. А за един мениджър е от значение, когато в бюджета му ще останат 3% повече средства, колкото отиват месечно да издържа постоянни касиери.

„Да предположим, че 80% от клиентите плащат на пункт за самообслужване, тогава разходите за персонал могат да бъдат значително намалени. Дори да решите да наемете хора, които да следят за коректността преди излизане – пак ще сте на печалба“, казва той.

Любопитна подробност е, че сред недоверчивите са били шведската IKEA, която се слави като иноватор в технологиите за улесняване на клиентите. С времето обаче и тя си е променила мнението, след като е видяла че кражбите не са се увеличили драстично. 

„Може би при нас помага фактът, че купувате големи пакети и няма как да не ги сканиране. Освен това някои от покупките се взимат от отдел за обслужване на клиенти, смята говорителят Юриан Зойдерхук и посочва, че веригите имат пунктове за самосканиране, но и паралелно разработват все по-умни камери за следене – дори да видят колко артикула има в кошницата.

Немската верига Kaufland също поетапно залага на скенерите. От близо година устройства експериментално бяха поставени в нейния голям хипермаркет в Аахен. До този момент няма официална разпространена информация от веригата дали смята също смята да намали броя на класическите каси.

В Белгия системата за саморазплащан функционира не само в магазините, а изцяло по бензиностанциите където няма да срещнете персонал. Отивате до колонката поставяте си кредитната карта, въвеждате си пин кода, въвеждате номера на колонката и пълните колкото искате. Системата си взима необходимата сума и готово. На същия принцип с устройства можете да си измиете колата, да напазарувате на пътя и дори да отидете на градска тоалетна.

При всички положения се очертава светло бъдеще и все по-голямо навлизане на системите за самосканиране в търговията. Каси в класическия вид ще има и занапред, макар и по-малко. Пак в името на клиента, който решава дали да се довери на касиер или да се впусне в технологично изживяване със скенер. Изборът е негов. При всички положения печелят и двете страни.

Дали подобна система би имала същия ефект в страна като България. Лично аз съм скептик, защото за да просперира този метод на първо място трябва да има изградено доверие между клиент и магазин. На едната страна и през ум няма да и мине да сложи някое друго килце без да сканира, а другата страна няма трескаво да следи, че някой може да ги окраде. 

Земеделски щанд на самообслужване. Снимка: Личен архив

Системите на самообслужване успешно функционират в страни, където доверието е поставено дори над националната Конституция. Прост пример: Минавате с колата на пътя и виждате изложени плодове и зеленчуци. Няма продавач – просто избирате продуктите си и пускате парите в касичката. А ако няма касичка – намерете място в щайгата, така че да не ги духне вятърът. Някога баба или дядо все пак по някое време ще мине да си събере парите. Защото знае, че никой няма да се подиграе с труда на производителя.

No comments:

Post a Comment