Системата за автоматично самосканиране и разплащане на покупките все повече навлиза в търговските вериги от Западна Европа.
Вериги като Action (подобна на познатите магазини за левче в България) или
пък хипермаркетите Albert Heijn, Carrefour, Kaufland, Ikea, Dekamarkt отдавна залагат на
самосканирането.
Философията е, че по този начин магазините не губят в чакане времето
на клиентите, вярват в лоялността им, а също така спестяват усилията на своите
кадри вместо да седят на каси – могат да бъдат в полза на клиентите като ги
консултират.
Въпреки че залагат на технологиите, категорично заявяват,
че няма да се откажат от класическите каси, защото има възрастни клиенти, които
не боравят със скенерите и не са в крак с технологичните новости. Най-вероятно
техният брой през следващите години ще бъде сведен до минимум, а на освободеното
пространство ще бъдат инсталирани повече системи за самостоятелно разплащане.
От управата на магазините не ги притеснява, че клиентите
може да откраднат нещо. Не ги спира да инвестират в каси за самообслужване дори
статистиката, че през последната година са нараснали с 30% броят на незаплатените
стоки.
Допитване показва, че повечето хора са доволни от този тип метод. А няма нищо по-галещо ушите един мениджър на магазин да чуе, че клиентът е доволен от неговото обслужване.
"Имаме каси за самообслужване в половината от нашите
1200 магазина и продължаваме да се разширяваме. Мотивът ни е, че искаме клиентите
да купуват бързо и да не се застояват на опашки", казва говорителят на Kruidvat Хосе Мес.
Колегите им от Dekamarkt в Нидерландия също казват, отзивите са повече позитивни сред стоте супермаркета. Системата работи от няколко години и не възнамеряват да закриват нито един пункт, категоричен е говорителят Рик Круйскенс.
Най-голямата верига в страната на лалетата - Albert Heijn, която има развита мрежа и в съседна Белгия признава, че системата за самообслужване е най-големият и бонус за привличане на лоялни клиенти. Непрекъснатите допитвания сред тях се посочва, че идват във веригата, защото директно сканират и не им се налага да вадят покупките от количка и отново да нареждат в нея.
От логистична гледна точка, според хипермаркета е по-добре да има каси за
самообслужване, които заемат по-малко пространство. Така може да се наредят
повече рафтове за по-богат асортимент.
Подобна система има и в конкурента на Albert Heijn - Jumbo (произнася се Юмбо и няма нищо общо с познатия у нас Джъмбо).
Но какво ги прави толкова харесвани тези устройства. Научна обосновка дава професорът по предприемачество и търговия от университета в Грьонинген
Лорънс Слут обръща внимание в интервю за RTL, че слотовете за самосканиране са
по-изгодни за мениджмънта на магазина, защото изискват по-малко разходи за
персонал. А за един мениджър е от значение, когато в бюджета му ще останат 3%
повече средства, колкото отиват месечно да издържа постоянни касиери.
„Да предположим, че 80% от клиентите плащат на пункт за самообслужване,
тогава разходите за персонал могат да бъдат значително намалени. Дори да решите
да наемете хора, които да следят за коректността преди излизане – пак ще сте на
печалба“, казва той.
Любопитна подробност е, че сред недоверчивите са били шведската IKEA, която се слави като иноватор в технологиите за улесняване на клиентите. С времето обаче и тя си е променила мнението, след като е видяла че кражбите не са се увеличили драстично.
„Може
би при нас помага фактът, че купувате големи пакети и няма как да не ги
сканиране. Освен това някои от покупките се взимат от отдел за обслужване на
клиенти, смята говорителят Юриан Зойдерхук и посочва, че веригите
имат пунктове за самосканиране, но и паралелно разработват все по-умни камери
за следене – дори да видят колко артикула има в кошницата.
Немската верига Kaufland също поетапно залага на скенерите. От близо година устройства експериментално бяха поставени в нейния голям хипермаркет в Аахен. До този момент няма официална разпространена информация от веригата дали смята също смята да намали броя на класическите каси.
В Белгия системата за саморазплащан функционира не само в магазините, а изцяло по бензиностанциите където няма да срещнете персонал. Отивате до колонката поставяте си кредитната карта, въвеждате си пин кода, въвеждате номера на колонката и пълните колкото искате. Системата си взима необходимата сума и готово. На същия принцип с устройства можете да си измиете колата, да напазарувате на пътя и дори да отидете на градска тоалетна.
При всички положения се очертава светло бъдеще и все по-голямо навлизане на системите за самосканиране в търговията. Каси в класическия вид ще има и занапред, макар и по-малко. Пак в името на клиента, който решава дали да се довери на касиер или да се впусне в технологично изживяване със скенер. Изборът е негов. При всички положения печелят и двете страни.
Дали подобна система би имала същия ефект в страна като България. Лично аз
съм скептик, защото за да просперира този метод на първо място трябва да има изградено
доверие между клиент и магазин. На едната страна и през ум няма да и мине да
сложи някое друго килце без да сканира, а другата страна няма трескаво да
следи, че някой може да ги окраде. Земеделски щанд на самообслужване. Снимка: Личен архив
Системите на самообслужване успешно функционират в страни, където доверието е поставено дори над националната Конституция. Прост пример: Минавате с колата на пътя и виждате изложени плодове и зеленчуци. Няма продавач – просто избирате продуктите си и пускате парите в касичката. А ако няма касичка – намерете място в щайгата, така че да не ги духне вятърът. Някога баба или дядо все пак по някое време ще мине да си събере парите. Защото знае, че никой няма да се подиграе с труда на производителя.