About Me

My photo
Казвам се Апостол Апостолов и съм икономически журналист повече от 20 години. Работил съм за Деловия портал Econ.bg, електронното издание на телевизия Bulgaria On Air, телевизия Канал 3 и агенция БГНЕС. Бил съм и кореспондент на национални медии от Лондон. Ресори: енергетика, инфраструктура и транспорт. От 2020 година живея в Белгия. Работя и специализирам в логистична компания. Блогът ми развивам от началото на 2012 година с теми в енергетиката, „зелената енергия“, съпътстващата инфраструктура, ВЕИ и тенденциите в секторите. Интерес за мен представлява политиките в района на БЕНЕЛЮКС. .................... Ik ben Apostol en ik ben geboren in Bulgarije. Ik woonde vroeger in Sofia, maar nu woon ik in Hasselt. In Bulgarije was ik vroeger leraar Bulgaars en was ik ook journalist. Ik heb interesse voor energie en politiek.

Wednesday 7 June 2023

Нелоялна конкуренция застрашава нидерландските корабостроителници

Нидерландските корабостроителници са изложени на риск заради нелоялната конкуренция от Китай и Русия. Това се казва в изтекъл секретен доклад на Хагския център за стратегически изследвания.

Picture: rtlnieuws.nl

Авторът Роб де Вайк е направил анализа по искане на Министерството на икономиката и климатичната политика. Според него тази индустрия е от особено голямо значение за икономиката на страната, съобщава RTL. ”Не само, защото секторът генерира много, които влизат в бюджета, но и защото е важно за военната сигурност“, отбелязва анализаторът.

Депутатът-либерал Пим ван Стриен коментира анализа и смята, че за да се гарантира оцеляването на сектора, правителството да предприеме действия и финансово да подкрепи корабостроителниците. Като пример дава, че в момента 50% от корабостроенето се е преместило в Китай. Освен това в техни ръце са много от големите европейски пристанища. По този начин изконно морски страни като Нидерландия са се превърнали "в играчка" на световната карта, коментира темата и телевизия WNL.

"Тъй като без тази индустрия не можем да опазим бреговете си, да изградим вятърни паркове и да станем зависими от други за транспортирането на нашите стоки, корабите трябва да се произвеждат тук в Нидерландия", казва Ван Стриен.

За да постигне това, той иска правителството да се придържа стриктно и да толерира изготвянето на големи поръчки да се извършват в страната, а не да се търсят чужди изпълнители. Посочва като пример Италия където всички плавателни съдове, закупени с обществена поръчка на правителството са построени в страната. Във Франция е подобно положението – 96% от поръчките отиват при местни корабостроителници. Нидерландия половината от държавните поръчки в сектора се дават на национални изпълнители.

Независимо от доклада ресорната индустрия също бие камбаната, че трябват спешни мерки, за да не се окаже, че китайците са „взели хляба“ на местните заводи. Въпреки задаващия се проблем с конкуренцията, високите цени на ресурсите заради войната в Украйна, секторът отчита добри резултати през изминалата 2022 година.

Книгата за поръчки е запълнена със заявките на 84 товарни превозвача (70 през 2021 г.). Търсенето на пътнически кораби и фериботи също отчита ръст на годишна база.

Заводите за суперяхти запазват челната си позиция на световния пазар. През 2022 г. са изпълнени 25 поръчки (69 яхти) на обща стойност 6,6 млрд. евро.

При търговските кораби (работни кораби, влекачи, тласкачи, патрулни лодки и малка драгажна техника) резултатите били малко по-лиши спрямо година по-рано. Доставени са 18 кораба и са постъпили 11 нови поръчки.

Приемът на поръчки от друга страна се е увеличил с почти 50%: 49 поръчки (стойност: 600 милиона евро).

Секторът на строителство на превозни средства за къси разстояния отчита, че са изпълнени заявки за 62 кораба. Това подчертава нарастващата нужда от ефективен и устойчив транспорт на къси разстояния в рамките на Европа, смятат от браншовата индустрия.

No comments:

Post a Comment