"Искаме да дадем тласък на железопътния транспорт и смятаме, че той е гръбнакът на нашата мобилност и на устойчивата икономика, заявява министърът на мобилността Жорж Гилкинет по време на посещение в Гент.
Поводът е стартът на нов етап от модернизацията на ключовото пристанище на стойност над 12 милиона евро. Част от парите са по европейски програми, а друга от федералното правителство.
Амбицията е след 2025 година да се удвоят железопътните товарни превози в цялата страна и по-този начин да се облекчи от тирове и без това задръстените магистрали. Очакванията с новите релси товарите към порта да се увеличат с 10 млн. тона годишно, което 15% ръст.
„Пристанището на Северно море и град Гент са изключително доволни от инвестициите, защото ще намалеят задръстванията", казва кметът на Гент Матиас Де Клерк (Open VLD), цитиран в репортаж на фламандската телевизия VRT.
Мегапроектът се реализира на няколко етапа. Предстои удължаване на девет коловоза с още 750 метра, за да се побират по-дълги композиции, които да превозват до нови 45 камиона, обяснява Брит Монтен от железопътния мениджър Infrabel (компанията еквивалент на българската НКЖИ, б. ред.).
За да могат влаковете да преминават гладко, предстои разширяване и на мост с три паралелни коловоза. В момента по него може да минава само една композиция.
"Значението на тази инвестиция и строителните работи са изключително важни с оглед на големите национални планове, казва Питър Ван Парис, оперативен директор на пристанище „Северно море“.
От порта оперират ключови компании като Volvо, Stukwerkers и ArcelorMittal, които също ще могат да изнасят много повече продукция наведнъж също ще може да извършва повече едновременно. От стоманобивния гигант многократно са заявявали, че бъдещият им фокус е да се преориентират изцяло от товарния към жп транспорта.