Pages

събота, 11 ноември 2023 г.

Най-вероятно котва на китайски кораб е повредила Balticconnector

Котва на китайски контейнеровоз най-вероятно е причинила теча на газопровода Balticconnector в Балтийско море, сочат последните разкрития на финландската полиция, цитирани от нидерландския новинарски сайт nu.nl.

Picture: www.highnorthnews.com

Името на кораба NewNew Polar Bear, като вероятен извършител, циркулира в медийното пространство от месец. За него се знае, че плава под хонконгски флаг и е бил близо до газопровода между Финландия и Естония, когато е настъпил течът.

Разследващите разкриха, че на повредения тръбопровод е намерена боя от котвата. Същевременно при проверка на плавателния съд е установено, че липсва такава.

Миналия месец Китай призова за "обективно, справедливо и професионално" разследване на причината за щетите. Китайското министерство на външните работи също заяви тогава, че обменя информация с финландските власти.

Корабът попада под щателно проучване, тъй като по време на инцидента той се е намирал в непосредствена близост. Съвпада и времето, където тръбопроводът е бил повреден", се казва в изявление на Националното бюро за разследване. 

"Ще си сътрудничим с шведските власти, за да установим ролята на този плавателен съд", заяви полицейският служител Ристо Лохи.

Полицията също потвърди, че щетите са причинени от "външна механична сила" и че са забелязали "тежък предмет" в близост до тръбопровода. "Огромна наскоро образувана купчина земя и вероятно съдържаща изключително тежък обект е открита на морското дъно", добави Лохи. Полицията ще се опита да възстанови елемента, за да види дали има връзка с повредения тръбопровод.

Според финландския оператор на тръбопровода ремонтните работи ще отнемат "най-малко пет месеца", принуждавайки Финландия да получи доставки чрез плаващия си терминал за втечнен природен газ в Инку (юг). Природният газ представлява около 5% от потреблението на енергия във Финландия, главно за промишлеността и производството на електроенергия, както и за отопление.

Никой от разследващите официално не определи повредата като саботаж, въпреки че многократно бе направена асоциация със Северен поток 1 и 2. Припомням, че преди повече от година, на 26 септември 2022 г., на "Северен поток 1" и 2 се случиха четири огромни теча на газ, предшествани от подводни експлозии, които пренасяха по-голямата част от руския газ към Европа. Произходът му все още остава загадка.