Pages

събота, 9 декември 2023 г.

Вълна от стачки обърка графика на влаковете в сърцето на Европа

Серия от стачки объркаха движението на влаковете в Западна Европа. Напълно или частично през отминалата седмица спряха влаковете в Германия и Белгия, което наруши графика в Нидерландия, Франция и Великобритания.

В Германия протестът се организира от Синдиката на машинистите GDL с искане за по-високи заплати и по-къса работна седмица – от 38 на 35 часа. Според стачкуващите заплатата им би трябвало да се вдигне с около 500 евро заради инфлацията. По-високата заплата от своя страна щяло да привлече и по-млади кадри.

Pictute: siemens.com

Сред спрелите влакове беше международният ICE International, който е директна връзка между Германия и Нидерландия. Нощният влак Nightjet също остана на перона. Възловият влак между Heerlen и германския град Аахен и остана в депото. Това е втората стачка на германската железница в рамките на месец.

Подобна е ситуацията и в съседна Белгия. Железничарите направиха две 48-часови стачки през ноември и декември с искане за по-предвидими и ясни реформи в националния превозвач. Това е третата за тази година стачка в белгийските железници.

Отменени влакове в Белгия. Picture: Личен архив

В периода между 5 и 7 декември редуцирани се движеха няколко международни влака, 3 от 5 междуградски и 2 от 5 крайградски влака.

Причината за стачката на три от синдикатите е недоволството от мерките за преструктуриране на компанията, намаляването на средствата за поддръжка на подвижния парк, както и липсата на прозрачност при извършването на вътрешни реформи.

Протестиращите кондуктори пък са недоволни от решението да се намали от 20 на 10 минути времето за подготовка преди началото на смяна.

"Стачкуваме, защото се съкращават хора, а същевременно тези, които работят трябва да вършат двойно повече работа за по-кратко време. Това рефлектира на качеството на ремонтите и води до закъснения на влаковете. Реорганизацията е нелогична, казва  Гюнтер Блауенс, председател на профсъюза ACOD Spoor

"Трябва да изпратим сигнал към ръководството, че реформата върви в грешна посока. Ако не се промени политиката, ще има още закъсняващи влакове. "Това не е стачка за по-добро заплащане, стачкуваме за по-добра точност на влаковете", казва синдикалистът.

Не всички синдикати обаче подкрепят стачката. За разлика от предния път през ноември в момента няма да стачкува синдиката ACV Transcom.

Един от най-често закъсняващите влакове през тази година е директният Брюксел-Амстердам. Само за периода юли и септември около една четвърт от влаковете по този маршрут са пристигали със закъснение от по 5 минути, което е недопустимо според служителите в железницата. Извън графика заради ремонти по линията също се е движел Eurostar.

Друга причина, освен ремонтите, са непрекъснатите кражби на кабели. Според инфраструктурната компания Infrabel (еквивалент на българската НКЖИ) за една година са утроени случаите с кражби на мед по железопътната инфраструктура. Това е нанесло милиони евро загуба, а влаковете са натрупали закъснения над 33 000 минути през 2022.

Picture: Wikipedia.org

В Нидерландия също се надига бунт. Работниците и синдикатите са процес на обсъждане новата заплата за 2024 година. Към момента обаче условията не задоволяват железничарите. Синдикатите FNV Spoor и VVMC обявиха, че са в стачна готовност и ако не се промени намерението на компанията да вдигне заплатите с 2,45% ще се премине към ефективни действия. Според синдикатите тази цифра е "срамна“ с оглед на настоящата икономическа ситуация и инфлацията.

Предупредителната акция е насрочена за сряда, 13 декември – ден преди финалните с преговори, насрочени за 14 и 15 декември. Синдикатите предупреждават, че ако националната компания NS не излезе с приемливи предложения, може да се повтори развоят от миналата година когато всички служители спряха работа за няколко дни. Тогава синдикатите успяха да издействат увеличение от 8,45% и еднократно плащане от 1000 евро. Настоящият колективен трудов договор е в сила до 1 януари.