Източник: Adobe Stock / EP. |
Директивата за екологосъобразност ще задължи дружествата да представят доказателства за своите твърдения за екологичен маркетинг, преди да рекламират продукти като „биоразградими“, „незамърсяващ“, „спестяващи вода“ или „базирани на био съдържание“.
Един от типичните примери за greenwashing е политиката на някои авиокомпании да предлагат срещу малка сума пари потребителите да заплатят за CO2 емисии, които техния полет е излъчил в атмосферата.
Подобни политики не е ясно как точно опазват околната среда и се смятат от експертите за подвеждащи и въобще не допринасят за опазването на планетата. Или пък – фирма да твърди, че нейните продукти са еко – само, защото е засадила някъде дузина дървета.
С новите правила ще се забрани използването на общи екологични твърдения като "екологични", "естествени", "биоразградими", "неутрални по отношение на климата" или "еко". Това ще става ако няма конкретни доказателства за спазване на зелените политики и избягване на greenwashing-a.
За да се прекрати тази порочна практика, държавите от ЕС ще трябва да определят проверяващи органи, които да докажат твърденията на производителите и по този начин със своята експертиза да защитят купувачите от неоснователна и двусмислена реклама.
Твърденията за екологосъобразност, основани единствено на схеми за компенсиране на въглеродните емисии, ще останат забранени. Дружествата обаче биха могли да споменат в рекламите си схеми за компенсиране и отстраняване на въглерод, ако вече са намалили емисиите си във възможно най-голяма степен и да използват тези схеми само за остатъчни емисии.
Парламентът също така реши, че твърденията за екологосъобразност относно продукти, съдържащи опасни вещества, следва да останат възможни засега, но Комисията следва да прецени в близко бъдеще дали те следва да бъдат изцяло забранени.
Припомням, че на последната си сесия на ЕП в Брюксел стана ясно, че след като вече е публикувано решението в Официалния вестник на общността през този месец, държавите-членки имат двегодишен период да го синхронизират в законодателството си.
"Този законопроект ще промени ежедневието на европейците. С него ще направим маркетинга по-прозрачен и ще се борим с преждевременното остаряване на стоките. Хората ще могат да избират продукти, които са по-издръжливи, могат многократно да се ремонтират и са по-устойчиви. Най-важното- компаниите вече не могат да мамят като казват, че пластмасовите бутилки са добри, защото производителят е посадил дърво някъде или, че нещо е устойчиво без да обясняват как и защо. Това е голяма победа за всички нас!“, коментира по-рано през месеца председателят на IMCO Анна Кавазини.
Докладчикът по темата от Хърватия Биляна Борзан пък коментира в отговор за 3e-news, че от миналото си спомня за добре изготвени добри закони на национално и европейско ново. Въпреки това се нарушавали и нищо особено не се случвало като санкции за нарушителите. Например производител на храни по някакъв начин нарушава закона и отнася глоба от 10 000 евро, а същевременно генерира оборот за милиони. „Така решихме, че за нарушителите ще се налагат санкции. Смятаме, че е достатъчно сериозно и доста страшно за конкретната фирма“, смята тя
На снимката: Рене Репаси, Анна Кавазини Биляна Борзан |
Според докладчикът на комисията по вътрешния пазар Андрус Ансип (Renew, Естония) „проучванията показват, че над 50 % от твърденията за екологосъобразност са неясни, подвеждащи или неоснователни. Не можем да говорим за щастливи потребители, ако всяко друго твърдение за екологосъобразност е невярно. Не можем да говорим за равни условия за нашите предприемачи, докато някои търговци лъжат. Считам, че приетата днес Директива за екосъобразните твърдения е балансирана — тя ще внесе яснота за нашите потребители и ще бъде по-малко обременяваща за търговците, отколкото проверката за всеки отделен иск“.
Докладчикът на комисията по околна среда Сайръс Енджерер (С&Д, Малта) смята, че е „време е да се сложи край на заблуждаващите твърдения за екологосъобразност. „Нашата позиция слага край на разпространението на подвеждащи твърдения за екологосъобразност, които твърде дълго са заблуждавали потребителите. Ние ще гарантираме, че предприятията разполагат с правилните инструменти, за да възприемат достоверни практики за устойчивост. Европейските потребители искат да направят устойчив избор. Всички, които предлагат продукти или услуги, трябва да гарантират, че техните твърдения за екологосъобразност са научно проверени“.
Парламентът прие позицията си на първо четене с 467 гласа „за“, 65 гласа „против“ и 74 „въздържал се“. Досието ще трябва да бъде последвано от новия Парламент след изборите за Европейски парламент, които ще се проведат от 6 до 9 юни 2024 г.