Pages

петък, 31 май 2024 г.

България настоява подкрепата за преход на въглищните региони да продължи и след 2030 г.

Материал, разработен като кореспондент на 3Е News

Крайно необходимо е продължаването на подкрепата за въглищните региони и след 2030 година и опростяване на режима за предоставяне на средствата. В това число и специални условия по отношение на режима на държавни помощи. Това заяви по време на заседанието на ЕС в Брюксел зам.-министърът на енергетиката Ива Петрова в присъствието на ресорния еврокомисар Кадри Симсон. С позицията си страната ни се присъединява към нота, изложена от Чешката република и Словакия.

Българският заместник-министър отбеляза, че средствата, заделени понастоящем във Фонда за справедлив преход са недостатъчни, за смекчат прехода по устойчив начин.

Ива Петрова беше в панелна сесия заедно със свои колеги, сред които Германия, Италия и Люксембург, които представиха постигнатите резултати и приоритетите на техните страни по отношение на изпълнението на националните планове за ВЕИ и енергийна ефективност.

Пред тях еврокомисарят Кадри Симсон отбеляза, че е изключително важно сега да се изгради капацитет на национално равнище, да се привлекат адекватни частни инвестиции, да се запазят еднакви условия на конкуренция и да се насърчат производствените вериги и веригите на доставки в ЕС.

Окончателните национални планове в областта на енергетиката и климата, които държавите членки ще представят следващия месец, ще бъдат тест за нашите амбиции. Еврокомисарят е категоричен, че не бива да има отлагания и компромиси към държавите членки.

Държавите-членки да не забавят усилията си за диверсификация и да се ангажират с по-нататъшно намаляване на вноса на руски газ. ‚За да постигнем крайната си цел за намаляване на вноса на енергия от Русия до нула, трябва да поддържаме тясна координация, също и на политическо равнище. Трябва да се споразумеем за график и точна пътна карта, за да се справим с последния останал внос и да гарантираме, че всички държави-членки са в състояние да осъществят прехода заедно".

От днешното заседание стана ясно, че за последните 2 години Европа е успяла да намали руския внос на газ от 45% през 2021 година на 15% през миналата. 

Същевременно са увеличени новите инсталирани слънчеви и вятърни мощности. В момента те достигат над 100 GW, или са спестили на домакинствата и бизнеса закупуването на 24 милиарда кубически метра газ.

1.2 млрд. евро

В края на миналата година от Европейската комисия дойде новината, че страната няма да изгуби 1.2 млрд. евро за трансформацията на въглищните региони, независимо че подаде с огромно закъснение своите териториални планове за справедлив преход на Стара Загора, Кюстендил и Перник.

С приетите териториални планове за справедлив преход приключва одобряването на инвестиции в общ размер от 11 милиарда евро по политиката на сближаване (2021—2027г.) в подкрепа на по-конкурентоспособна, по-сплотена и по-екологична България, без да се пренебрегва никой, се казва в изпратеното през декември съобщение от Брюксел.

По линия на Фонда за справедлив преход ще бъдат подпомогнати дейности по преход от производство на енергия от въглища, преквалификацията, повишаването на квалификацията и създаването на нови възможности за заетост за над 15 000 работници в трите области.

Ще бъдат рехабилитирани 2190 хектара земя с цел развитие на промишлени зони и изграждане на мощности за възобновяеми енергийни източници.

Мерките за енергийна ефективност на жилищните сгради, насочени към енергийно бедните домакинства и уязвимите потребители, ще спомогнат за справяне с енергийната бедност.

Ще бъдат подкрепени също потребителите, които са производители, както и създаването на общности за енергия от възобновяеми източници. По този начин, освен че ще бъдат подобрени условията на живот, ще бъдат намалени потреблението на енергия, сметките за електроенергия и емисиите на парникови газове, категорични са от Брюксел.

За да се гарантира, че Фондът отговаря на нуждите на място, във всяка една от трите български области ще бъдат създадени местни подкомитети, в които директно ще участват широк кръг заинтересовани страни с цел осигуряване на местно представителство и участие в управлението.

Общо 96 региона от всички държави — членки на ЕС, получават подкрепа от фонда в рамките на 70 плана. След като българските териториални планове за справедлив преход бяха одобрени, програмирането на ФСП в ЕС приключи и сега усилията се съсредоточават върху изпълнението.

Как действа механизмът

Механизмът за справедлив преход е ключов инструмент за осъществяване на прехода към неутрална по отношение на климата икономика по справедлив начин, за да няма изоставени. Чрез него се предоставя целева подкрепа за мобилизирането на около 55 млрд. евро за периода 2021—2027 г. в най-засегнатите региони, като целта е да се смекчи социално-икономическото въздействие на прехода.

Механизмът помага за справянето със социалните и икономическите последици от прехода за регионите, предприятията и работниците, които ще се изправят пред най-големите предизвикателства, посредством три стълба:

  •  Фонд за справедлив преход: има бюджет от 19,2 млрд. евро по текущи цени, чрез който се очаква да бъдат мобилизирани около 25,4 млрд. евро инвестиции.
  • Схема за справедлив преход по линия на InvestEU: чрез нея ще се осигурят бюджетна гаранция по програмата InvestEU в рамките на четирите компонента на политиката и консултантски център InvestEU, който ще действа като централна входна точка за исканията за консултантска подкрепа. Очаква се да бъдат мобилизирани инвестиции в размер на 10—15 млрд. евро предимно от частния сектор.
  • Нов механизъм за отпускане на заеми в публичния сектор: Чрез механизма ще се съчетаят безвъзмездни средства на стойност 1,5 млрд. евро, финансирани от бюджета на ЕС, и заеми на стойност 10 млрд. евро от Европейската инвестиционна банка, за да се мобилизират публични инвестиции в размер на 18,5 млрд. евро.

В териториалните планове за справедлив преход се определят териториите, в които ще се използва Фондът за справедлив преход. Определянето на тези територии се извършва чрез диалог с Комисията. В плановете се посочват предизвикателствата пред всяка територия, както и потребностите от развитие и целите, които трябва да бъдат постигнати до 2030 г. В тях се определят видовете планирани операции и се посочват механизмите за управление. Одобрението на плановете за справедлив преход дава възможност за целево финансиране по другите два стълба на механизма за справедлив преход.

Крайъгълен камък

Крайъгълен камък за декарбонизацията на България и Плана за възстановяване и устойчивост. Така най-кратко може да се определи политическата аргументация и мотив, на които стъпват Териториалните планове за справедлив преход на въглищните региони в страната, отразявайки целите, заложени в Интегрирания план за енергетика и климат, по чийто вариант след ревизиране трябва да се произнесе Европейската комисия, писа по темата 3Е Portal в свой анализ от лятото на 2023.

Териториалните планове за справедлив преход - крайъгълен камък за декарбонизация на България или нова разделителна линия в обществото?

Общо казано, това са трудни промени в енергийния сектор на България с тежки социални последици, които ще продължат и след 2030 г. и ще се отразят на и без това лошата демографска ситуация. 

Териториалните планове за справедлив преход подчертават силното обезлюдяване на въглищните региони и не крият очакваните последствия от решението за затваряне на въгледобива в периода до 2030 г.