Започва модернизацията на ключов канал, който е най-пряката връзка за корабите между Белгия и Нидерландия.
Плановете са Юлиана“, както се нарича да бъде затворен за
няколко месеца. През това време той ще бъде разширен и с метри вкопан, за да
преминават още по-големи кораби и баржи. Докато трае ремонтът от местната
морска администрация са предупредили за хаос и забавяния в графиците. Може да
се стига и до 10 часа изчаквания.
Едни от най-натоварените участъци не само в двете страни,
а въобще в Европа са шлюзовете „Креекрак“ – връзката между реките Шелда и Рейн.
До края на септември и там ще се извършват ремонти, а преминаването ще става
само по една камера.
Редица компании са предпочели през времето на ремонта да
предприемат по обиколен маршрут през Белгия, което допълнително както ще удължи
маршрутът и ще оскъпи товарите им.
От браншовата търговска асоциация на морския транспорт за
заявили в интервюта, че очакват много от компаниите, които имат връзка по
маршрута да предпочетат да качат товарите си с тирове.
Една от най-засегнатите е индустриалната зона
"Чемелот", където се намират големи компании като SABIC, OCI Nitrogen, Fibrant и AnQore. От мениджмънта на зоната са заявили,
че ще се обърнат към съда, за да претендират компенсации за пропуснати ползи.
По груби изчисления по време на ремонтите ще са
необходими месечно поне 86 000 камиона, което е невъзможно да се случи
казват специалистите на компанията Royal Dutch Inland Shipping.
"Транспортът по вода е значително по-евтин от
автомобилния и също така по-малко стресиращ за оборудването и персонала. Един
кораб може да превози товара от 74 камиона", обяснява неин говорител.
Модернизацията освен че ще създаде хаос в морския
транспорт, ще струва почти 1 милиард евро. Процесът по затварянето на канала се
подготвя от една година.
Разширяването на водния канал е част от комплексни мерки
както в Нидерландия, така и в съседна Белгия. Властите във фламандската част
вече са започнали реновация на ключовия пограничен канал „Алберт“, който
свързва най-големите индустриални зони в
провинция Лимбург с пристанището в Антверпен.
За да могат да преминават огромни кораби, много от
провинциите направиха повдигане на десетки мостове по протежението на канала.
Последната такава голяма инфраструктурна модернизация приключи през миналото
лято в района на Хаселт където се намират три от водните асансьори за кораби и
баржи.