Някои от най-големите автомобилни производители излязоха с апел към Европейската комисия да забави темпото и да отложи малко изискването за редуциране на емисиите CO2.
Снимка: Личен архив |
Според настояването на Брюксел до 2023 година всички нови автомобили, продавани в ЕС трябва да бъдат с нулеви емисии.
„Тези правила вредят на автомобилната индустрия. От друга – потребителите не искат да купуват електрическите автомобили, заради цената и пробега", се казва в писмо до председателя на ЕС Шарл Мишел.
Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA), френската Renault и германската Volkswagen също искат по-гъвкави правила.
Ако производителите не спазват целите за CO2, те рискуват глоби, които могат да достигнат милиарди евро, посочва главният изпълнителен директор на Renault Лука де Мео. Глобата се изчислявала въз основа на брой грамове CO2, които производителят отделя средно на продадено превозно средство.
Много производители на автомобили е малко вероятно да изпълнят целта за CO2, казва пред нидерландската тв Nos Рико Луман, икономист по транспорт и автомобилостроене в ING. Той също отбрлязва, че екоколите все още са твърде скъпи за много потребители. Необходими са повече субсидии и по-добра инфраструктура за зареждане, за да станат по привлекателни.
Разочароващи данни
Европейската автомобилна индустрия, наред с проблемите, свързани с изискването за CO2, трябва да се справя с разочароващите данни за продажбите. Част от проблемите са във фокуса на Европейския парламент, който трябва да излезе с конкретни мерки за излизане от кризата. Сред тях са начини за подобряване на конкурентоспособността и запазване на работните места.
В същото време китайските марки стават все по-популярни на европейския пазар. През последните 4 години делът се е увеличил до малко над 14%.