Pages

вторник, 8 октомври 2024 г.

Превръща ли се водородният влак в Германия във фиаско?

В началото на 2021 година производителят на влакове Alstom обяви, че въвежда ударно в Европа първите водородни влакове за зелено и устойчиво бъдеще.

Снимка: Altom/ 3e-news.net

Coradia iLint ще предлага чиста, надеждна и оптимална алтернатива за 46% от основните железопътни артерии в ЕС, които не са електрифицирани, обявиха от Alstom по време на уебинар преди три години, излъчван от Залцгитер, Германия. Онлайн събитието за журналисти от цял свят бе директно излъчено от първия в света водороден влак собственост на компанията.

Уверението бе, че влаковете са надеждни, били са тествани от 2018 година и са изминали 200 000 км. Една от първите държави, които се снабдиха със "зелените" влакове бе именно Германия. За няколко години са въведени в експлоатация 14 регионални мотриси основно в региона на Долна Саксония. От тогава разочарованията започнали да се множат, а жп операторът бил принуден да мине на старите дизелови локомотиви, дори да прибегне до заместващи автобуси.

Многомилиардните инвестиции на оператора Rhein-Main-Verkehrsverbund (RMV) не се оправдавали, защото ценното му екобижу трябвало да стои по хангарите заради липса на резервни части, доставени от Alstom.

Ситуацията докарала до гняв пътници, оператор и местни политици в региона, след като си давали сметка, че дали милиарди за тези влакове, а можело да закупят далеч по-евтини хибридни.

Френският производител признава, че има "реален проблем" по въпроса за резервните части. В интервю за френска медия, цитирана и в белгийската преса, от компанията не скриват, че имат „технически трудности при експлоатацията на влаковете Coradia iLint в Германия поради значителен недостиг на резервни части“.

Дълбоко съжаляваме за неудобството, причинено на пътниците, както и на оператора. Ние сме напълно мобилизирани, за да намалим причинените неудобства в краткосрочен план, доколкото е възможно. Незабавно увеличихме обслужващия персонал и техническата поддръжка на влаковете. Хардуерните компоненти са заменени и са инсталирани софтуерни актуализации, за да се осигури по-добра стабилност на работата. Въпреки че много тестове са проведени предварително, не трябва да се забравя, че това е новаторска технология, която се използва тук за първи път в експлоатация за ежедневния превоз на пътници“, казва производителят.

Компанията правела всичко възможно, за да отговори на това технологично предизвикателство всеки ден и да позволи всички водородни влакове да се използват надеждно в дългосрочен план. За тази цел флотът на iLint щял да премине през програма за модернизиране на различни компоненти заедно доставчика на горивни клетки.

Междувременно се появява проблем и в друг регион на Германия, където оператор е EVB. Там не ставало дума за проблем с части, а за прекъсване на доставките на водород по регионалната линия RB 33. От жп превозвача признаха че по спешност за докарали пет дизелови мотриси, които да обслужват линията.

А докато се реши проблемът с дефектирането на влаковете, Министерството на транспорта на региона е решило да не купува повече нови водородни влакове и е избрало хибридни по-евтини за експлоатация за следващите си поръчки, също доставяни от Alstom. Въпреки това, водородните влакове, които в момента са в движение, ще продължат да се движат.

Alstom разкрива, че местните власти са заплашили, ако не се подобри ситуацията, да анулират договора за тези бъдещи хибридни влакове.

Тези проблеми нанасят тежък удар за Alstom като лидер и създател на първия водороден влак, коментира местната бизнес телевизия Би Еф Ем.

Освен Германия, Франция, Италия, Швеция и дори Квебек са поръчали подобни водородни влакове от френската група.