Pages

събота, 7 декември 2024 г.

Белгийски фирми подготвят колективни съкращения и реорганизации

Белгийските компании подготвят планове за масово уволнение и реорганизация, съобщава в обширна статия националният ежедневник „Де Тейд“.  Най-много служители щели да отидат на Борсата от секторите автомобилостроене, търговия на дребно, дори информационни технологии.

Снимка:Аудиовизуална пресслужба на ЕК

Между януари и края на септември над 70 компании са обявили намерения за колективни съкращения, според последните данни на Федералната публична служба по заетост, труд и социален диалог. Тези мерки засягат повече от 8500 работни места.

Фирмите се опасяват, че ситуацията в съседните страни прави бизнеса им непредвидим. На всичко отгоре очакват тежка търговска битка на международния пазар с встъпването на Доналд Тръмп като президент на САЩ, заявили пред медията бизнес адвокати, свързани с преструктурирането на засеганти компании.

"Това е истинска драма. В моята 25-годишна кариера никога не сме разглеждали толкова много колективни съкращения. В момента работя едновременно по досиета на 3 фирми. Не мога да назова имена, но те не са малки и средни компании. Една от компаниите има 1200 служители."

Ема Ван Кенегем от Алтиус също вижда за кратко време драстичен скок на случаите на фирми пред фалити. "Има и доста файлове в процес на подготовка, които ще бъдат официално обявени от компаниите от началото на следващата година", казва тя.

"Много компании сега се реорганизират в резултат на икономическа несигурност", допълва картинката Виржини Фрема от компанията DLA Piper. Нейното наблюдение е, че все повече компании се опитват да „изплуват“ като се съсредоточават върху основните си дейности и закриват второстепенни отдели и бизнеси

Сред най-засегнати са работещите в автомобилната индустрия. Само за няколко месеца през 2024  производителят на автобуси Van Hool фалира, Audi Brussels реши да затвори врати. 

На борсата отиват още служители от производителя на памперси Ontex, компанията за автомобилни кабели, редица предприятия от ИКТ сектора.

Строителната компания ArcelorMittal Construction планира да затвори завода си в Геел, откъдето ще останат без препитание 62 работници. Други 100 работни места са изложени на риск при производителя на водородни инсталации Hydrogenics. Обявени съкращения има още при Cargill 164 работни места, Еър Белгия: 204 и др. Прогнозата е, че само до края на годината броят на безработните ще достигне 10 000.

Картината е такава, че големите компании нямат друг избор, освен да пристъпят към колективно съкращение, при което по закона на Рено, синдикатите и ръководството се договарят за социално споразумение. В същото време се наблюдава тенденция към поетапно съкращаване на служители, често с постепенното прекратяване на стопанската дейност“, разказва адвокат, пожелал анонимност.

Правело впечатление, че синдикатите в случая били доста по-гъвкави, тъй като сами усещали на плещите си приближаването на бурята и по-малко удряли по масата. Синдикалните структури отчитали, че сегашната ситуация е комплекс от външни фактори и се опитвали да мислят конструктивно вместо да казват, че съкращенията са заради лош мениджмънт.

Проучване на фламандската работодателска организация "Вока" също алармира, че се задава най-тежката икономическа криза в индустрията от 50 години насам. Запитани са 700 фламандски компании. 6 от 10 са категорични, че ситуацията е наистина тежка. 2 от 5 енергоемки компании са заявили, че ще разчитат на системата за временна безработица. Един на всеки петима мениджъри са заявили, че ще извърши преструктуриране през следващите шест месеца.

Дни преди излизането на фламандското проучване, разказах в кореспонденцията си за 3E News ситуацията в сектора на логистиката.

Сдружението Boltrics, въз основа на прекия си опит, пък прави класация на най-наболелите задачи. На върха на класацията е липсата на качествени кадри.

Разразилата се криза и шоковото поскъпване на цените, отънява да краен предел портфейла на средностатистическия белгиец. За да свърже двата края, той  да се мести от един сектор в друг в търсене на най-високо заплащане или най-добри условия на труд. Като прибавим и  „неадекватните“ имиграционни политики  - това прави изключително тежка работата на компаниите да запълнят съществуващия недостиг на работна ръка или дори да се разрастват.

Още от лятото, редица някои от водещите транспортни компании в бранша като започнаха изготвяне на кризисни бизнес планове с ограничаване на бюджетни средства.

Спират се командировките, ограничава се бюджета на маркетингови и рекламни материали, редуцират се средствата за клипове по медии и интернет реклама, редуцират се режийните разходи, фирмените партита, коледни подаръци и годишни бонуси за постигнати резултати.

Пари от Европа

Във фламандският парламент, който се счита за мотора на белгийската икономика, ситуацията се следи под лупа. Синдикати, индустриални федерации и правителство са започнали консултативни преговори, който ще продължат със заседания поне идната половин година.

По предложение на министъра на заетостта Зухал Демир (N-VA), екип  на Агенцията по заетостта VDAB ще започне посещения по места, за да уточни със засегнатите фирми условията по колективните съкращения.

За подпомагане на фирмите правителството също ще похарчи допълнителни 2,5 милиона евро.

Зухал Демир ще поиска и европейска помощ в размер на 1 млн.евро от Европейския социален фонд за преквалификация на служители.