Pages

събота, 7 декември 2024 г.

Нидерландия иска газ и CO2 по коридора "Делта Рейн" до 2033 г.

Нидерландското правителство прие решение да ускори изграждането на ключовия инфраструктурен проект „Делта рейн“, по който ще се пренася водород, въглероден диоксид, амоняк и офшорна енергия. Мрежата ще се простира между Белгия-Нидерландия и Германия. 


Сложната инфраструктура, за която разказахме в  News по-рано през годината, е съвместен проект между BASF, Gasunie, OGE и Shell По нея фирмите и правителствата работят от 2023 г.

Променената икономическа ситуация в региона на Бенелюкс и задаващата се икономическа криза, налегнала трите страни, прави практически невъзможно изпълнението на проекта в първоначалния си замисъл. Само на територията на „ниската земя“ четирите тръби ще минат през 29 общини.

Проектът е важен с оглед на енергийната независимост. Затова, за да бъде завършен най-късно до 2033 г., е нужна ревизия, категорични са от нидерландския кабинет.

След консултации е решено на този етап амоняк да не се пренася, тъй като плановете не били изцяло избистрени както и изпълнителите, става ясно от правителствената стенограма.

За близкото бъдеще се оставя и друга негова функция – пренасяне на зелен офшорен ток. Според  плановете на оператора TenneT е, че инсталирането на кабелите няма да бъде осъществено до 2040 г. Ето защо спешно се търсят алтернативни маршрути.

Впрочем подобни опасения за неосъщесвимост в такива кратки срокове бяха изказани още през лятото по време на обществените обсъждания в общините. Чуха се редица гласове, че мащабите на проекта са подценени, а реализацията ще е много по-трудоемка отколкото са смятали инициаторите.

Още тогава стана ясно, че полагането на кабелите за офшорните паркове нямало да стане възможно преди 2035 година, тъй като вятърните паркове няма да са готови дотогава. Следователно строителството ще се извършва с различна скорост.

Страните са готови да строят на етапи, само и само да се реализира проектът. Четирите планирани тръби ще осигуряват достъп до чист водород и капацитет за улавяне и съхранение. Ще има по-малко логистика, тъй като пропиленът и пропан-бутанът ще се транспортират директно под земята.