Pages

вторник, 23 септември 2025 г.

Столичното летище се надява нов соларен парк да му донесе климатична неутралност

Слънчева централа ще бъде изградена за нуждите на софийското летище, става ясно от разпространено съобщение до медиите. Паркът ще е с мощност от близо 5 MW. 8 300 соларни модула ще бъдат разположени на площ от 50 000 кв. м. и ще бъдат контролирани от система за интелигентен мониторинг и управление в реално време.

Снимка: Пресслужба на летището

Плановете са обектът да бъде пуснат в експлоатация до края на 2026, а след това да започне строителството и на батерийно стопанство, разкрива  главният изпълнителен директор на концесионера СОФ Кънект след подписване с компанията-изпълнител ХЕК

„Изграждането на тази фотоволтаична централа е стратегическа инвестиция, която ще ускори прехода на летището към пълна климатична неутралност. Нашата цел е да намалим въглеродния отпечатък и да създадем по-чиста и ефективна енергийна инфраструктура. С този проект правим още една стъпка към изпълнението на стратегията ни за устойчиво развитие на летището.“ каза Хесус Кабайеро, главен изпълнителен директо на СОФ Кънект.

„За нас е ценна възможност да приложим дългогодишния си опит от изграждането на соларни централи в 21 държави на 6 континента за реализацията на този ключов проект. Уверени сме, че той ще бъде завършен качествено и в срок, при стриктно спазване на всички стандарти за безопасност и регулаторни изисквания. Нашата мисия е да доставяме устойчиви енергийни решения, а новата фотоволтаична електроцентрала на летище „Васил Левски“ – София е ярък пример за това.” добави Кирил Чапов, изпълнителен директор на ХЕК АД.

Инсталацията ще осигурява екологично чиста електроенергия, което ще покрива значителна част от собственото потребление на летището и ще намали въглеродните емисии.

Изграждането на подобни съоръжения може да носят енергийна независимост, но световната практика показва, че имат и своите негативни ефекти. Такъв е случаят в Нидерландия където местният национален аеропорт „Схипхол“ води от дълго време съдебна битка с белгийска компания по аналогичен проект.

След изграждането на подобен парк се оказа, че 228 000 слънчеви панела, разположени в близост до летището в Амстердам, ще бъда премахнати и модифицирани. Причината е, че светлината заслепявала пилотите на двете писти по време на кацане.

До проблемната ситуация се стигнала след множеството оплаквания на пилоти когато кацали на две от пистите на международното летище. В различни часове на деня позицията на слънчевите лъчи, които се отразявали върху стъклата правели много трудно, а понякога и почти невъзможно за захождащите самолети, разказват френски и белгийски медии.

След спешна среща между ръководството на летището, местната администрация и националната авиокомпания KLM, взето било решение да се подаде жалба срещу белгийската компания-оператор Energy Solutions Group, която инвестирала в парка 90 млн.евро.

След консултация между заинтересованите страни и анализ на ситуацията било взето решение да се премахне всичко. Но ESG не възнамерявала да се лишава от този енергиен източник в близост до аеропорта. Следователно панелите ще бъдат премахнати и оборудвани с антирефлексно покритие преди поетапно отново да заемат същите места. Цената на тази операция не е съобщена, но според изданието L'Echo сметката може да достигне 25 до 32 милиона евро.

Трите страни партньорски са се договорили в името на бизнеса да си поделят разходите. Със средства ще се включи дори правителството.  

Проблемите със слънчевите панели са ново явление на летищата. Авиацията традиционно налага много ограничения на вятърните турбини, но е по-положително настроена към слънчевите панели. 

Летище Остенде-Брюж има слънчев парк от 30 хектара, построен от двете страни на пистите. Този проект беше спечелен от EnergyVision, разказва националният ежедневник на Белгия "Де Тейд".

Летище "Завентем" също има големи планове за слънчева енергия за намаляване на емисиите на CO2. Слънчеви панели вече са инсталирани на покривите на товарните сгради и на неизползвано парче земя в близост до писта 25L. Летището има амбицията да разшири паркът да постигне 27 мегавата пиков капацитет (MWp) до 2027 г., което ще генерира толкова електроенергия, колкото годишното потребление на почти 7000 семейства.