Компанията British Petroleum се отказва да прави завод за биогорива в Ротердам. Причината е слабото пазарно търсене, съобщава Ройтерс, цитиран от местния специлизиран сайт industrielinqs.nl. С решението си компанията последва Shell, която също наскоро обяви, че няма да прави нови мощности в Нидерландия.
![]() |
Снимка: BP |
Компанията ще пренасочи инвестициите си към по-печеливши петролни и газови проекти. В същото време групата се отказа от амбицията си да произвежда 100 000 барела на ден биогорива до края на това десетилетие.
През последните
месеци BP спря плановете си за изграждане на заводи за биогорива в Австралия, Германия)
и САЩ). Засега като възможна опция за бъдеща реализация остава само проекта в
Кастелон (Испания).
През 2023 г. BP заяви, че тези централи, включително проектът в Ротердам, ще произвеждат съвместно 50 000 барела на ден до 2030 г. Нито един от тези проекти обаче не стигна до фаза на окончателно инвестиционно решение. В резултат на това BP сега фокусира бизнеса си с биогорива върху BP Bunge Bioenergia в Бразилия с капацитет от 50 000 барела на ден етанол от захарна тръстика и върху съвместна преработка в съществуващите петролни рафинерии. Чрез тази съвместна обработка групата произведе около 10 000 барела биогорива на ден през февруари.
BP използва инвестиционен праг от 15% възвръщаемост за проекти за биогорива, същият като за петролни и газови проекти. BP сега следва примера на Shell, което прави Neste единствената компания, която произвежда биогорива в индустриален мащаб за автомобилния транспорт и авиацията.
За този развой на събитията с напускащи компании предупредиха в началото на годината с писмо до все още редовното правителство на Дик Схоф. Мениджърите на порта и местни власти. Тяхното предложение е да се действа бързо и пристанищетп да бъде включено в списъка с приоритетни обекти.
Препоръчва се изготвяне на специален закон, в който ясно да е регламентирано, че ще има по-бързи процедури, олекотени условия за инвеститорите и обособяване на специално място за иновации по подобие на белгийското пристанище в Антверпен.
„Необходими са действия, и то бързо. Без бърза и решителна правителствена политика Нидерландия рискува завинаги да загуби водещата си позиция в световната пристанищна икономика. Искаме пристанището да бъде определено като приоритетна област – т.е. от национално значение. Ако не инвестираме, компаниите ще го направят другаде“, предупреждава общинският съветник Робърт Саймънс.
Компаниите в района на пристанището се борят и влагат огромни средства за елмрежа, високи разходи за азота и убийствените рестрикции за азота, които бяха заложени в европейското законодателство. В допълнение като се добавят и големите разходи за енергия – плановете за инвестиции остават на заден план.
От края на миналата година сред компаниите на пристанището се усеща нарастващ негативизъм по отношение на водената политика, всичките им планове са в застой. Чуждестранни групи и инвестиционни фондове, които искаха да работят тук, сега търсят други места. Ситуацията е драматична, описва ситуацията местният парламентарист.
Сред предложенията на провинцията, общината и бизнес общността е правителството да приведе тарифите в съответствие със съседните страни, да инвестира сериозно в съхранение на CO2 със свързаната инфраструктура, да стимулира търсенето на чиста енергия, за да направи този пазар печеливш, като примамва компаниите да използват чиста енергия със субсидии.
По последни данни 40% от редукцията на CO2 идните години може да дойде от индустриалния клъстер в Ротердам. Според подписалите се ‚много добри неща може да се случат на пристанището – стига да се създаде условия за милионите пристигащи контейнери, инвестиционен климат за рафинериите и химическия клъстер, който осигурява цимент, матраци и лекарства.
„Всички биха искали да станат по-устойчиви, но трябва да могат да инвестират. А инвестиционният климат не е достатъчно добър в момента“, завършва писмото до кабинета.