Откакто Нидерландия въведе вътрешен граничен контрол по сухопътните граници в края на 2024 до началото на есента на тази година е отказан достъп на 470 чужденци, а 230 са били арестувани, отчетоха от служебното правителство. Мотивът за задържане при някои е документни измами, а при други трафик на хора.
![]() |
| Снимка: marechaussee.nl |
От 28 юли 2025 г. на летищата се извършва и контрол по вътрешните граници. Общо 500 самолета бяха проверени и бяха наложени 20 решения за връщане в периода до 8 септември включително.
Заради продължаващите нарушения, незаконната миграция и трансгранична престъпност е взето решение да се удължи граничния контрол с още половин година.
В писмо до Камарата на представителите ресорният министър за убежищата Дейвид ван Веел подчертава, че мярката се налага, за да се запази от претоварване властите, който се занимават с миграционните проблеми.
На чужденците, които не отговарят на условията за влизане, като например възможност да представят валидни документи за пътуване или пребиваване, ще бъде отказано влизане на вътрешната граница. Те трябва да напуснат Нидерландия възможно най-скоро.
Припомням, че от миналата година заради нелегалните мигранти една по една страните в района на Бенелюкс въведоха граничен контрол. Първа пое инициативата Германия, последвана от Франция, а на 9 декември и нидерландците.
Властите обещаха да има минимални смущения на трафика по границите без да се пречи на транспортните компании. Въпреки уверенията на германо-нидерландската граница в района на Аахен бе честа гледка километрична ооашка от чакащи тирове. За леките коли бе осигурен безпрепятствен кордон. Гранична полиция спира по преценка коли, в които има съмнения за превоз на нелегални стоки и пътници и бусове.
Начело на Щафетата
Идеята за вътрешен контрол между съседките бе лансирана от предишния канцлер Олаф Шолц и хвърли в шок и недоумение Западна Европа, след като заяви, че по възловите магистрали с Нидерландия, Белгия, Австрия и Франция ще постави патрулни екипи, които на селективен принцип ще спират и проверяват автомобили. Последва мигновена реакция от Австрия, която в прав текст заяви, че тия номера няма да им минат и Берлин въобще да ни си мисли, че и те ще въведат съответните мерки.
Съседна Белгия отговори първо отговори малко по-деликатно от австрийците, но и тя впоследствие сложи патрули на виртуалната бразда с Франция и Германия
Новината за КПП-тата сякаш малко повече разбуни духовете сред самото общество от чисто практическа гледна точка. Седмичният шопинг от една държава в друга, особено в крайграничните селища е нещо в реда на нещата.
Стотици коли от Южна Нидерландия задръстват в събота сутрин общата с Германия магистрала А76, които поемат за покупки в близкия град Аахен. А там цените на основни храни може да се намерят тройно и четворно по-евтино в сравнение със хранителните вериги на Белгия и Нидерландия. Подобна е ситуацията и в Южна Белгия където масово се пазарува отвъд „границата“ с Франция.
Доколко една такава акция, независимо колко ще бъде удължавана, ще окаже върху Шенгенското споразумение, което премахна граничния контрол между 29 европейски държави, попита обществената фламандска медия VRT.
Професорът по европейска политика Хендрик Вос от университета в Гент не смята, че има кой знае каква драма с полицаите. „Всички вече сме толкова зависими от вноса и износа да се случва навреме, че подобна мярка едва ли ще просъществува много дълго, особено в страни, които границата е условно пониятие“, казва той.
"Нашата икономика е толкова свързана с тези на съседите. Хората също са свикнали с това: можете да пътувате без никакви проблеми. Ако наистина искате да извършвате граничен контрол, за да предотвратите престъпността, например, трябва да го направите старателно. Няма ефект полицай да гледа от една шатра преминаващи коли на магистрала и от време на време да спира по някоя“, смята професорът.
.docx%20-%20Word.png)