Pages

неделя, 23 ноември 2025 г.

„Зеленото“ бъдеще на Белгия – от дървото до люшкащия се климатичен план

В Белгия има една много известна фраза, която най-точно отразява житейската философия на този народ – "тук расте нашето бъдеще" (hier groeit onze toekomest) или с мисъл за дома, за здравето, за поколенията. Този слоган може да бъде видян на стената на един от най-големите технологични центрове в „икономическото сърце“ на страната – провинция Лимбург и нейната столица Хаселт. Може да бъде срещнат по пътеките на безбройните екопаркове с образователна насоченост, може да се види в информационните брошури – повече дървета, повече мисъл за намаляване на климатичния отпечатък, за по-здраво общество.

Снимка: hln.be, архив

Идеите за зелено бъдеще, повече дървета и зеленина се откриват в безброй ежедневни кампании. Една обаче се е превърнала в традиция за белгийското градче. Всяка година в края на ноември жителите получават безплатно по едно дръвче или храст, за да засадят и по този начин да дадат своя принос за едни по-здрави „дробове“ в провинцията. Всяко домакинство предварително заявява какво би желало да получи – малини, къпини или пък орех, череша, ябълка и пр

„Помагаме на природата, помагаме и на насекомите за по-добро жизнено пространство“, казват философски от градския съвет и с гордост се хвалят, че само за 2025 година са привлекли в каузата 4500 души. А те са в пъти повече, защото имат верни партньори от десетилетия. Те и без кампании засаждат дървета в обезлесени райони, с природозащитните организации се грижат за доброто състояние на националните паркове като близкия „Среден Лимбург“. 

Климатичните промени са факт и става все по-топло всяка изминала година, трябва да се направи нещо сега. От многобройни анкети сред гражданите през последните 5 години, общинарите предприели собствени действия за един по-добър климат. От 2009 са засадени близо 70 000 нови фиданки. "Цифрата показва ангажираност, дългосрочна политика, но и че трябва още. Повече зеленина, растения за охлаждане и абсорбиране на вода и CO2. Това е пътят“, казва климатичният експерт Йост Венкен и препоръчва на бъдещите управници това да бъде водеща политика, независимо коя партия е на власт.

Само с дървета не става

За фламандското правителство политиките по засаждане на дървета са прекрасен начин за намаляване на климатичния отпечатък, но това не е достатъчно – нужни са допълнителни дългосрочни мерки на правителствено ниво с общи усилия от другите две провинции Валония и Брюксел, тъй като при тези темпове няма как да бъдат изпълнени критериите на ЕС за 40% намаление на парниковите емисии до 2040 г.  Очакванията са към 2030 година да бъдат постигнати намаления в порядъка на 34%, което е доста под изискванията.  Освен с политики по енергийно ефективни жилища, повече зелени пространства, трябва да се затегнат мерките в транспортния сектор и селското стопанство. Последното е отговорно за почти 10% от общите парникови емисии във Фландрия.

Грешките

Излязъл преди година доклад отчита, че Фландрия е допуснала грешка по време на корона пандемията да разхлаби мерките и по този начин да забави поставените дългосрочни климатични цели.  Не работят в полза на климата и колебливи решения като първоначалната забрана за продажба на автомобили с ДВГ, а впоследствие стъпка назад и отлагане с няколко години до 2035 г. Действия, които между другото много наподобяват тези на самата Европейска комисия при изпълнението на плана за климата – колебливост, компромиси, изоставане от подписаното през 2015 г. Парижко  споразумение. Според глобалния ангажимент на ООН европейските държави членки трябва да са намалили емисиите си с 55% до 2030 г, а до 2050 г. да са напълно климатично неутрални.

Oще по темата:

За Белгия тези цели на изпълнение са непостижими. За фламандското правителство това означава да закупува квоти от други европейски страни, за което ще са му нужни стотици милиони евро.

Фландрия подхожда с песимизъм и притеснение и по отношение на приетия през лятото на 2025 година окончателен Национален план за енергетика и климат и редукция на CO2 с 47% до 2030 спрямо 2005 г. Документът беше изпратен след огромно закъснение в ЕК. В него се обещават данъчни стимули за бизнеса със изцяло екологичен транспорт, въвеждане на комбиниран билет за обществения транспорт.

Пред ЕК едно – на дела съвсем друго

Макар и националния план да говори за повече стимули, ако домакинствата и битът карат екоколи, решенията на правителството на Бард Де Вевер говорят съвсем друго. В началото на октомври 2025 година излиза министерско постановление, което меко казано буди недоумение с оглед на преследваната климатична цел. Със свое решение от 1 януари 2026, всеки който се навие да си купи екологично возило ще трябва да плаща годишен пътен данък и съответната регистрационна такса. Мярката засяга и лицата, които унаследяват кола и възнамеряват да я карат. Данъкът ще се изчислява въз основа на възрастта и мощността подобно на колите с гориво, уточняват от фламандската телевизия, след като са потърсили за коментар и потвърждение ресорният финансов министър на Фландрия Бен Вейтс.

Белгия предприела тази стъпка преди няколко години, за да се стимулира зеленият преход на автомобилния парк. Тъй като той вече е вход, а хазната има крещяща нужда от приходи, управляващите решиха, че няма нужда повече то този бонус. Статистиката сочи, че за по-малко от 10 години броят на изцяло електрическите автомобили се е увеличил почти 95 пъти - от 1390 през 2015 г. до 132 979 през 2024 г.. Миналата година 16% от новорегистрираните автомобили са били електрически. „Освобождаването от данъци за електрически автомобили и автомобили на водород беше успех: зеленият преход е в разгара си през последните години. Но не бива да се отпускаме: освобождаването беше толкова огромен успех, че данъчните приходи спаднаха рязко и сега финансирането на пътната ни инфраструктура е изложено на риск. Това е още една причина, поради която трябва да се намесим. Искаме да можем да продължим да инвестираме в поддръжката на пътищата си“, аргументира се министърът.  

Засега все още без данък са електрическите скутери и мотори. От миналата година обаче от финансовото министерство започнаха да изпращат писма на закупили да възстановят в бюджета със задна дата, отпуснатия при закупуването бонус. Привилегия да получа такава „честитка“ по пощата имах и аз като притежател на екологичен скутер и последователен защитник за една по-чиста природа.

И да се върна отново на философския слоган – „тук расте зеленото бъдеще“ – от чистата идея на белгиеца за повече дървета, повече екология, по-чисто бъдеще за децата през притесненията на местните власти до клатушкането на правителствено ниво – една крачка напред, две назад. И най-сетне до най-висшите етажи на Брюксел където усилието от посаденото дърво отиват по дяволите, за да се удовлетвори капризите на една или друга членка, един или друг политик.