В Белгия има една много известна фраза, която най-точно отразява житейската философия на този народ – "тук расте нашето бъдеще" (hier groeit onze toekomest) или с мисъл за дома, за здравето, за поколенията. Този слоган може да бъде видян на стената на един от най-големите технологични центрове в „икономическото сърце“ на страната – провинция Лимбург и нейната столица Хаселт. Може да бъде срещнат по пътеките на безбройните екопаркове с образователна насоченост, може да се види в информационните брошури – повече дървета, повече мисъл за намаляване на климатичния отпечатък, за по-здраво общество.
![]() |
| Снимка: hln.be, архив |
Идеите за зелено бъдеще, повече дървета и зеленина се откриват в безброй ежедневни кампании. Една обаче се е превърнала в традиция за белгийското градче. Всяка година в края на ноември жителите получават безплатно по едно дръвче или храст, за да засадят и по този начин да дадат своя принос за едни по-здрави „дробове“ в провинцията. Всяко домакинство предварително заявява какво би желало да получи – малини, къпини или пък орех, череша, ябълка и пр
„Помагаме на природата, помагаме и на насекомите за по-добро жизнено пространство“, казват философски от градския съвет и с гордост се хвалят, че само за 2025 година са привлекли в каузата 4500 души. А те са в пъти повече, защото имат верни партньори от десетилетия. Те и без кампании засаждат дървета в обезлесени райони, с природозащитните организации се грижат за доброто състояние на националните паркове като близкия „Среден Лимбург“.
Климатичните промени
са факт и става все по-топло всяка изминала година, трябва да се направи нещо сега.
От многобройни анкети сред гражданите през последните 5 години, общинарите
предприели собствени действия за един по-добър климат. От 2009 са засадени близо
70 000 нови фиданки. "Цифрата показва ангажираност, дългосрочна
политика, но и че трябва още. Повече зеленина, растения за охлаждане и
абсорбиране на вода и CO2. Това е пътят“, казва климатичният експерт Йост Венкен и препоръчва на
бъдещите управници това да бъде водеща политика, независимо коя партия е на
власт.
Само с дървета не
става
За фламандското
правителство политиките по засаждане на дървета са прекрасен начин за
намаляване на климатичния отпечатък, но това не е достатъчно – нужни са
допълнителни дългосрочни мерки на правителствено ниво с общи усилия от другите
две провинции Валония и Брюксел, тъй като при тези темпове няма как да бъдат
изпълнени критериите на ЕС за 40% намаление на парниковите емисии до 2040 г. Очакванията са към 2030 година да бъдат
постигнати намаления в порядъка на 34%, което е доста под изискванията. Освен с политики по енергийно ефективни
жилища, повече зелени пространства, трябва да се затегнат мерките в
транспортния сектор и селското стопанство. Последното е отговорно за почти 10%
от общите парникови емисии във Фландрия.
Грешките
Излязъл преди година
доклад отчита, че Фландрия е допуснала грешка по време на корона пандемията да
разхлаби мерките и по този начин да забави поставените дългосрочни климатични
цели. Не работят в полза на климата и
колебливи решения като първоначалната забрана за продажба на автомобили с ДВГ,
а впоследствие стъпка назад и отлагане с няколко години до 2035 г. Действия,
които между другото много наподобяват тези на самата Европейска комисия при
изпълнението на плана за климата – колебливост, компромиси, изоставане от
подписаното през 2015 г. Парижко споразумение.
Според глобалния ангажимент на ООН европейските държави членки трябва да са
намалили емисиите си с 55% до 2030 г, а до 2050 г. да са напълно климатично
неутрални.
Oще по темата:
- Професор: Без твърди мерки вървим към 3 градуса глобално затопляне
- Вопке Хукстра обмисля ревизия на плана за климата
За Белгия тези цели на изпълнение са непостижими. За фламандското правителство това означава да закупува квоти от други европейски страни, за което ще са му нужни стотици милиони евро.
Фландрия подхожда с песимизъм и притеснение и по отношение на приетия през лятото на 2025 година окончателен Национален план за енергетика и климат и редукция на CO2 с 47% до 2030 спрямо 2005 г. Документът беше изпратен след огромно закъснение в ЕК. В него се обещават данъчни стимули за бизнеса със изцяло екологичен транспорт, въвеждане на комбиниран билет за обществения транспорт.
Пред ЕК едно –
на дела съвсем друго
Макар и националния план да говори за повече стимули, ако домакинствата и битът карат екоколи, решенията на правителството на Бард Де Вевер говорят съвсем друго. В началото на октомври 2025 година излиза министерско постановление, което меко казано буди недоумение с оглед на преследваната климатична цел. Със свое решение от 1 януари 2026, всеки който се навие да си купи екологично возило ще трябва да плаща годишен пътен данък и съответната регистрационна такса. Мярката засяга и лицата, които унаследяват кола и възнамеряват да я карат. Данъкът ще се изчислява въз основа на възрастта и мощността подобно на колите с гориво, уточняват от фламандската телевизия, след като са потърсили за коментар и потвърждение ресорният финансов министър на Фландрия Бен Вейтс.
Белгия предприела тази стъпка преди няколко години, за да се стимулира зеленият преход на автомобилния парк. Тъй като той вече е вход, а хазната има крещяща нужда от приходи, управляващите решиха, че няма нужда повече то този бонус. Статистиката сочи, че за по-малко от 10 години броят на изцяло електрическите автомобили се е увеличил почти 95 пъти - от 1390 през 2015 г. до 132 979 през 2024 г.. Миналата година 16% от новорегистрираните автомобили са били електрически. „Освобождаването от данъци за електрически автомобили и автомобили на водород беше успех: зеленият преход е в разгара си през последните години. Но не бива да се отпускаме: освобождаването беше толкова огромен успех, че данъчните приходи спаднаха рязко и сега финансирането на пътната ни инфраструктура е изложено на риск. Това е още една причина, поради която трябва да се намесим. Искаме да можем да продължим да инвестираме в поддръжката на пътищата си“, аргументира се министърът.
Засега все още без
данък са електрическите скутери и мотори. От миналата година обаче от
финансовото министерство започнаха да изпращат писма на закупили да възстановят
в бюджета със задна дата, отпуснатия при закупуването бонус. Привилегия да
получа такава „честитка“ по пощата имах и аз като притежател на екологичен
скутер и последователен защитник за една по-чиста природа.
И да се върна отново
на философския слоган – „тук расте зеленото бъдеще“ – от чистата идея на белгиеца
за повече дървета, повече екология, по-чисто бъдеще за децата през притесненията
на местните власти до клатушкането на правителствено ниво – една крачка напред,
две назад. И най-сетне до най-висшите етажи на Брюксел където усилието от
посаденото дърво отиват по дяволите, за да се удовлетвори капризите на една или
друга членка, един или друг политик.

