Всичко за мен

Моята снимка
Казвам се Апостол Апостолов и съм икономически журналист повече от 20 години. Работил съм за Деловия портал Econ.bg, електронното издание както и негов кореспондент от Лондон. Работил съм за телевизиите Bulgaria On Air и Канал 3, както и агенция БГНЕС. В момента съм кореспондент за специализирния портал 3E News. От 2020 година живея в Белгия. Блогът ми развивам от началото на 2012 година с теми в енергетиката, инфраструктура, ВЕИ. Интерес за мен представлява политиките в района на БЕНЕЛЮКС. .................... Ik ben Apostol en ik ben geboren in Bulgarije. Ik woonde vroeger in Sofia, maar nu woon ik in Hasselt. In Bulgarije was ik vroeger leraar Bulgaars en was ik ook journalist. Ik heb interesse voor energie en politiek.

четвъртък, 30 март 2023 г.

Белгия регистрира рекорд за полети с частни самолети

Близо 573 000 пъти частни самолети са излитали от летищата в Европа. За една година е отбелязан ръст от 64 процента, показва доклад на „Грийпийс“. Най-популярните дестинации са били Париж-Лондон, Ница-Лондон, Париж-Женева, Лондон-Амстердам.

Picture: Личен архив

Над половината от частните полети са изминали разстояние по-малко от 750 километра. 1 на 10 от тях е бил дори за разстояние по-малко от 250 километра.

В доклада си природозащитниците отделят внимание и нарича „срамни“ ултракъси маршрути в Белгия и Нидерландия в рамките на два града.

Резултатите на организацията се потвърждават от направено през есента разследване на местната телевизия RTL, според която е регистриран ръст на късите частни полети от бизнесмени и политици. Най-честите дестинации са били Амстердам- Ротердам, Маастрихт- Лиеж и Айндховен- Антверпен.

Рекордьор на частните полети е и съседна Белгия. Според „Грийнпийс“ през 2022 година са регистрирани близо 11 000 полета или ръст от 53% за една година.

Най-популярните маршрути са между Брюксел и Лондон (647 полета), следвани от Брюксел-Париж (545 полета) и Брюксел-Женева (407 полета).

Имало е 204 вътрешни полета между Брюксел и Антверпен, чиито летища са разстояние от 40 километра. Но най-краткият  полет е бил  между Кортрейк и Лил - 28 км (239 полета) и Лиеж-Маастрихт - 37 км (62 полета), съобщава телевизия RTBF.

"Тези полети генерираха 41 000 тона емисии на CO2, колкото средните годишни емисии на 278 310 автомобила", изчислили регионалният клон на сдружението Greenpeace Belgium като се позовават на данни от проучване, поръчано от нидерландската консултантска компания за околната среда CE Delft. 

Само малка част от свръхбогатите се възползват от този тип полети, посочва Карин Тибo, говорител на "Грийнпийс" Белгия.

„Губещи са огромна част от населението, което никога няма да има възможността да припари до частен полет. Всички са потърпевши емисиите парникови газове, токсичния ултрафин прах, шумовото замърсяване. Затова тези полети трябва да бъдат забранени“, смята тя.

Френското правителство настоява ЕС да затегне правилата за частните самолети, полетите на къси разстояния и много евтините полети. Ограничаването на емисиите от въздухоплаването е част от борбата с изменението на климата, въпреки че трябва да има драстични действия в много други области. Секторът генерира над 2% от глобалните емисии на парникови газове, припомнят още екоактивистите.

Припомням, че миналия ноември и по-рано тази година активисти блокираха стоянки за частни самолети на летищата в Схипхол и в Айндховен, което доведе до стотици арести.

сряда, 29 март 2023 г.

Швейцарци слагат слънчеви панели между железопътните релси

Швейцарската стартъп компания Sun-Ways ще инсталира слънчеви панели в пространството между железопътните релси - технология, която може да осигури 1 тераватчас (TWh) слънчева енергия годишно.

Picture: sun-ways.ch

Началото на пилотния проект е насрочено за май, след като Федералното транспортно бюро е дало положително становище. Плановете са до 2025 г  в междурелсието на стотици километри да бъдат поставени панели.

Монтажът отнема само няколко часа с помощта на специален влак. При необходимост от демонтиране на панел - също не коства големи усилия на техниците, уточняват от компанията.

Защо е необходимо да се демонтира панел? Регулярно теренът между релсите се почиства и поддържа от служителите на инфраструктурната компания. За да не се надраска или счупи, превантивно панелът се отстранява. И в това се крие патентованата иновация - да бъде лесно сменяема, разказва съоснователят Батист Данихерт пред новинарския сайт Swissinfo, цитиран от businessam.be.

Генерираната енергия може да се използва за обществената електрическа мрежа или за въздушните линии на влаковете. 

Амбициите на компанията се простират и в други държави на Стария континент. Сред тях е Германия, която разполага с 38 300 км железопътни линии.

Технологията обаче има и своите критици. Притеснения изказва също Международният железопътен съюз. Според организацията слънчевите панели биха увеличили риска от пожари по покритите с трева линии. Друг аргумент срещу иновацията е, че влаковете може да станат по-шумни заради наличието на панели. А също така и че машинистите може да бъдат заслепени от отражението на светлината.

Подобна технология преди швейцарците е разработвана от италианската компания Greenrail и английската Bankset Energy, но големият недостатък при тях е, че панелите трудно се демонтират при поддръжка на терена.

вторник, 28 март 2023 г.

Германия и Дания планират строеж на водороден тръбопровод

Германия и Дания планират изграждането на водороден тръбопровод до 2028 г. Проектът е част от серия инициативи за засилване на сътрудничеството между двете страни. 

Декларация в тази насока са подписали министърът на икономиката и климата на Германия Роберт Хабек с датския си колега Ларс Аагаард. Двамата са заявили, че ще работят за засилване на партньорството в областта на зеления водород.

Photo: Wikipedia

И двете страни са дали приоритет на подпомагането на бъдещите оператори на водородна инфраструктура при проектирането и изпълнението на проекти.

Берлин и Копенхаген решиха да работят заедно, за да помогнат на потенциалните оператори на водородна инфраструктура и клиенти, коментира декларацията специализираното издание industryandenergy.eu

На този етап не е ясен капацитетът на тръбопровода, но очакванията на германския министър са да произвежда транзитира големи количества.

Развитието на водородната инфраструктура е сред дългосрочните приоритети на Берлин по пътя за намаляване на въглеродния отпечатък и пълна декарбонизация на тежкотоварните превозни средства, включително пристанищната логистика и промишлеността.

В началото на февруари стана ясно, че пристанището в Хамбург ще насочи повече усилия и инвестиции по проекти за развитието на водородната инфраструктура. Пристанищната администрация и компанията AirProducts подписаха споразумение за ускоряване на употребата на водорода. Двете страни са амбицирани да работят още по проекти в Северна Германия.

понеделник, 27 март 2023 г.

EDF и канадци строят вятърен парк край Нормандия

Консорциум с участието на френската компания EDF, ще изгради най-големият до момента вятърен парк във Франция край бреговете на Нормандия. Очаква се паркът да заработи до 2031, съобщи Министерството на енергийния преход.

Вятърният парк при Нормандия. Picture, сайт на консорциума.

Парк Centre Manche 1 ще е с мощност от 1 гигават (GW), достатъчна за снабдяване с електричество на 1,5 млн. жители. Вятърните турбини ще бъдат инсталирани на 32 км от брега.

Проектът е възложен на консорциума Eoliennes en Mer Manche Normandie" – обединение между EDF Renewables и канадската компания Maple Power.

До момента 8 офшорни вятърни парка са поверени на оператори с участието на  EDF. Страната все повече ще залага на енергията, генерирана от вятър и слънце. 

В тази връзка през годината ще се проведат 4 обществени дебата, за да се определи позиционирането на бъдещите паркове по бреговата линия.

Това е петият проект във Франция и третият в Нормандия, разработен от EDF Renewables, както и от Maple Power и нейните акционери – Enbridge Inc. и Canada Pension Plan Investment Board – като част от търговете за офшорни вятърни проекти, стартирани от държавата от 2011 г. насам.

EDF Renewables, лидери в офшорната вятърна енергия във Франция, заедно с Maple Power и нейните акционери, разработиха и построиха първия офшорен вятърен парк във Франция с капацитет от 480 MW, който работи от края на 2022 г. Успоредно с това те изградиха офшорните вятърни паркове Fécamp (500 MW), Calvados (450 MW) и пилотния проект за плаваща вятърна турбина Provence Grand Large (25 MW), както и вятърният парк Дюнкерк (600 MW).

"Приветстваме решението на Министерството на енергийния преход, което потвърждава качеството на работата, извършена от EDF Renewables и Maple Power. За нас е удоволствие да продължим довереното си сътрудничество с региона на Нормандия в полза на енергийния преход. Офшорният вятърен парк Channel Normandy е напълно в съответствие със стратегията на групата EDF. Тя ще допринесе за постигането на целите на Европа и Франция за въглеродна неутралност до 2050 г., заяви Люк Ремон, председател и главен изпълнителен директор на EDF Group.

Майкъл ван дер Хейден, управляващ директор на Maple Powerзаяви: "Много сме доволни, че бяхме избрани да осъществим проекта с нашия партньор EDF Renewables, засилвайки историческото ни сътрудничество и демонстрирайки опита на нашия проектен екип. Възлагането на този голям проект е още един крайъгълен камък, който потвърждава амбицията на Maple Power да достави мащабни офшорни вятърни проекти в Европа, допринасяйки за енергийния преход. Очакваме с нетърпение да започнем разработването на проекта.

Нов закон в Белгия: Работник да отсвири шефа извън работно време

От 1 април влиза нов закон в Белгия, който забранява на работодателите да изискват от служителите си да вдигат телефона, да отговарят на имейли или да връщат текстови съобщения. Целта е да се създаде баланс между личния и професионалния живот.

Новият закон засяга всички фирми с най-малко 20 души. Работодателите ще бъдат задължени да включат промените в нов колективен трудов договор. Ако това е невъзможно, да направят промени във вътрешните си правила и да предоставят копие в Инспекцията по труда.

Работодателите ще бъдат задължени да направят и технически промени в електронните съобщения. Например в мейла ще трябва да се внедри съобщението, че може да бъде прочетено когато е удобно. 

Служителят пък ще бъде задължен да активира автоматични съобщения извън работно време.

Въпреки че законът, чието пълно наименование е "право за прекъсване на връзката", влиза след броени дни, все още има много неясноти, коментира вестник Nieuwsblad. 

Трябва ли да се пренебрегват обаждания през уикенда или по време на отпуска? Какво става, ако фирмата все още не е сключила въпросните споразумения. И най-вече - къде да се оплаче работника от досадния си шеф, който продължава да звъни за щяло и нещяло след работно време.

неделя, 26 март 2023 г.

Ритайл секторът в Белгия се готви за стачка

Синдикатите в сектора на търговията на дребно подготвят ефективни стачни действия заради неяснотата около бъдещето на стотици работници на компанията (Delhaize) „Делез“. Засега не е обявена конкретна дата.

Стачни действия в магазин. Picture: hln.be

Преди няколко седмици ръководството на националната верига супермаркети обяви, че ще отдаде на франчайзинг свои обекти. Компанията разполага със 636 магазина. От тях 128 се управляват лично от Delhaize, а останалите са под формата на франчайзинг с търговските марки AD DelhaizeProxy Delhaize и Shop & Go.

Опасенията на служителите и синдикатите  са, че след като бъде променена структурата ще се влошат условията на труд и заплатите.

От мениджмънта признават, че магазините, които се управляват на франчайзинг, са отчели ръст в приходите и възходящи търговски резултати. При 128-те магазина, които сама управлява, обаче финансовите резултати не били така добри. За да запази и в бъдеще стабилността на цялата компания, собствениците решили да предоставят на франчайзинг всичките си обекти. 

„Франчайзингът е единствената възможност, ако искаме да можем да продължим да инвестираме в устойчиво бъдеще за Delhaize, се казва в официално съобщение.

Преговорите със синдикатите започват на 17 април. Два от тях – християнският ACV Puls и либералният ACLVB са подали известие за стачка за целия сектор, т.е. за всички търговски вериги в Белгия, съобщи вестник HLN. По този начин те искат да изпратят ясно послание, няколко седмици преди началото на секторната консултация.

Социалистическият синдикат на служителите BBTK също е готов да предприеме и по твърди действия по време на секторната консултация, се казва в изпратено до медиите съобщение.


Магазин на протестиращата верига в Хаселт. Picture: Личен архив

Над 200 кандидати са заявили интерес само за една седмица, съобщи уебсайта за търговия на дребно Retaildetail. Говорителят на компанията Роел Декелвер е потвърдил за сайта и е уточнил, че броят им може още да нарасне следващите седмици. Всички кандидати официално са заявили пред компанията интереса си.  Няма все още конкретен срок за започване на процедурата по франчайзинг. Тепърва предстоят срещи със синдикатите в края на март.

Въпреки че всички съществуващи служители ще запазят работните си места, синдикатите се опасяват, че условията на заетост ще бъдат по-лоши при франчайзополучателя. Работни места със сигурност ще бъдат загубени само в централата на Delhaize в Зелик.

И докато синдикати и ръководство се стягат за преговори, много от магазините на компанията в страната остават затворени в знак на несъгласие.

Не е ясно дали протестът ще бъде подкрепен от другата компания, която също се готви за франчайзинг – TotalEnergies. Нейните служители също са в смут след обявата, че се продават 1600 обекта в 4 европейски страни. От тях 619 бензиностанции са в Белгия и Люксембург. 

Френската енергийна компания обяви, че ще продаде обектите и с парите и ще увеличи инвестициите в зарядни станции за електромобили.  

В официално съобщение се казва, че„TotalEnergies и канадската верига за хранителни стоки Alimentation Couche-Tard (Couche-Tard) са подписали споразумение за обединение. В четирите страни – Белгия, Люксембург, Нидерландия и Германия,  бензиностанциите ще продължат да работят под същия бранд още пет години, съобщи телевизия RTBF.  

4 синдиката смятат, че TotalEnergies действа по същия начин както ръководството Delhaize – на принципа на франчайзинг. Това, според тях снасяло „смут и несигурност“ за над 1000 служители. 

Според синдикатите условията на труд и заплатите са гарантирани само за една година по колективен трудов договор 32а. Предстоят поредица от срещи, на които ще се настоява за повече яснота и гаранции за бъдещето на персонала.

На фона на поредния за последната година сектор, който се готви за стачка, излезе доста любопитна статистика, според която страната е шампион по стачки. Изследователският институт на WSI на фондация "Ханс-Бьоклер" (орган на германските профсъюзи) излиза с проучване, според което на хиляда служители в Белгия има 97 стачни дни годишно за периода 2011-2020. Техните съседи от Франция са втори с 93 стачни дни заради трудови спорове. Трета е Германия, която е регистрирала средно по 18 стачни дни. Швейцарците са се разписали с по един стачен ден, а Австрия и Швеция с по два.

събота, 25 март 2023 г.

Шолц и Макрон в схватка за статута на атома

Европейските лидери са в задънена улица по отношение на признаването на ядрената енергия като пълноценен възобновяем ресурс, обобщава белгийското радио BussinesAM по повод провелата се на 23 и 24 март в Брюксел среща на правителствените ръководители на държавите-членки.

Олаф Шолц и Еманюел Макрон. Снимка: Reuters, архив

В обзора си медиата акцентира върху задълбочаващия се спор между Германия и Франция по отношение на включването на ядрената енергия със статут на „зелена“, подобно на генерираната от вятър и слънце.

Във Франция 70% от електроенергията се произвежда в ядрени реактори. Ето защо не е изненадващо, че президентът Еманюел Макрон продължава да настоява в ЕС за по-благоприятно третиране на ядрената енергия.

В другия лагер попада германския канцлер Олаф Шолц. Неговата страна, заедно с още няколко яростно се противопоставят на френските усилия да се даде „зелен“ статут“ на ядрената енергия.

Макрон и Шолц са се срещнали в рамките на срещата, за да обсъдят въпроса. Френският президент е подчертал пред медиите, че се надява да постигне споразумение с "за осигуряване на технологична неутралност". Но засега изглежда, че пробив в спора не е постигнат, отбелязва радиото.

Темата предизвиква напрежение не само между двете съседки, но и в рамките на Съюза. Германия, заедно с няколко страни, включително Австрия и Люксембург, не са фенове на ядрената енергия.

Франция, от друга страна, създаде "ядрен съюз" в рамките на ЕС. Заедно с още десет други държави, сред които България, иска да гарантира, че ядрената енергия отново играе все по-голяма роля в европейските енергийни доставки. Страните, които участват, като Полша например, също говориха на европейската среща за необходимостта да се даде на ядрената енергия същия статут като възобновяемите източници.

Сред тях е Белгия, която не е част от ядрения съюз. Въпреки това премиерът Александър Де Кро би искал страната да получи статут на наблюдател в рамките на алианса. Де Кро също така заяви пред Financial Times, че страните трябва да предприемат "прагматичен" подход по отношение на атома.

Председателят на ЕК Урсула фон дер Лайен заяви, че ядрената енергия може да играе роля в европейските енергийни планове. Новите ядрени технологии биха могли да използват средства от Европейския закон за нулевата нетна индустрия, европейският еквивалент на Закона за намаляване на инфлацията в САЩ. Под нови технологии тя разбира малки модулни реактори (SMR), които вече се разработват.

Полският премиер Матеуш Моравецки коментира също пред FТ, че ядрената енергия трябва да отговаря на условията за финансиране от ЕС. Ядрената енергия „абсолютно трябва да получи същия статус както слънчевата и вятърната енергия, защото нямаме технология за съхраняване на енергия от възобновяеми източници“.

Откакто Германия реши да се оттегли от ядрената енергетика след катастрофата във Фукушима в Япония през 2011 г., Париж и Берлин воюват помежду си за ядрената енергия, коментира темата Le Monde.

През последните месеци този дипломатически, политически и икономически спор стана необичайно интензивен, тъй като битката срещу глобалното затопляне и войната в Украйна кара Европа да се отдалечи от изкопаемите горива.

Именно в Брюксел се играе мачът. Изнудване, пазарлъци, борба за влияние с“съставките” на тази конфронтация, която държи специалистите на нокти.

Най-малко пет законодателни проекта на ЕС вече са засегнати, които се борят за постигане на напредък: възобновяеми енергийни източници, газов пакет, въздушни и морски горива, както и водородната банка.

Франция и Германия също подготвят аргументите си за други два стратегически законодателни акта, които Европейската комисия скоро ще представи. Първият е свързан с реформата на европейския пазар на електроенергия, а вторият с начините за развитие на конкурентоспособна “зелена промишленост” в Европейския съюз в условията на китайски и американски офанзиви.

Някои от тези регламенти, които се разработват, се отнасят до съдбата на нисковъглеродния водород, т.е. произведен с ядрена енергия за декарбонизиране на промишлеността и транспорта на дълги разстояния заедно с възобновяемия водород. Други ще бъдат от голямо значение за икономическата жизнеспособност на френския ядрен сектор и конкурентоспособността на страната.

Извън френско-германския спор, Европейският съвет е направил преглед на предприетите действия за справяне с високите цени на енергията, става ясно от официално публикувано съобщение. В него се призовава ЕК и държавите-членки да са в готовност и да направят необходимото планиране за нагнетяване на газохранилищата, за да не се изпада до извънредни ситуации през следващите отоплителни сезони. Съветът е използвал срещата и да прикани за по-бързо съгласие, с което да се ускори зеленият преход.

"Акула" пази от боклук водата на Темза

Всяка година 8 милиона тона пластмасови отпадъци се изхвърлят в океаните. Голяма част от това замърсяване се пренася от градовете до морето чрез реки.

Развитието на технологиите все по-усилено се използва за почистване на водата. Такъв е Waste Shark – роботът-чистач.

Роботът-лаборант. Picture: Drone Solution Services/ RTBF

Canary Wharf е оживен финансов район в британската столица, където често срещана гледка е да плуват чаши за кафе, опаковки от храна или друг битов отпадък.

От няколко дни жителите на тузарския квартал могат да видят странно корабче като „акула“, което плава самостоятелно във водата на Темза . Мисията на тази машина е да улови плаващите боклуци, за да не достигнат до океана, разказва белгийската телевизия RTBF.

Разработена от базираната в Ротердам RanMarine Technology, Waste Shark е се захранва с електрическа батерия. Плава по повърхността безшумно без да плаши местната фауна.  В единия си край има "челюст" за поглъщане отпадъци.  Може да се движи в продължение на 8 часа с едно зареждане. Работата се програмира и наблюдава дистанционно. Оборудван е с GPS точки, за да се гарантира, че покрива области, които са по-труднодостъпни. 

Роботът може да се движи в плитки води и тесни канали като събира пластмасови отпадъци, найлонови торбички, бутилки и други отломки. На ден може да събира до 500 кг боклук, което се равнява на 21 000 пластмасови бутилки.

Освен като чистач, корабчето може да върши прекрасна работа и като „лаборант“, който контролира качеството на прясната или солената вода. Взема проби и да събира данни чрез внедрени сензори и камери, които разкриват дали има течове на масло или други химикали. Събраните данни имат статут на официална информация, която се предоставя на местните власти или правителството за вземане на мерки за защита на морските екосистеми и животни.

Отпадъчната „акула“ се използва в няколко града по света за почистване на реки, канали или пристанища, включително Дубай, Ротердам, Париж, Сингапур, Южна Африка и САЩ.

"Прахосмукачката". Picture: Nieuwsblad.be

Подобна технология се използва от миналата година и във водите на белгийския град Гент. Местните са я нарекли „прахосмукачката“. Системата, подобно на филтър за басейн, засмуква плаващите отломки през отвори и ги съхранява в контейнер, разказват Nieuwsblad и телевизия VRT.       

Това е система, която сякаш е заседнала на брега. С покачване или спад в нивото на водата тя се движи. Вътре има две помпи, които засмукват вода, а с нея и плаващия боклук, обяснява инициаторът Томас Де Груте от River Cleanup.

Събраните отпадъци впоследствие се преработват. River Cleanup има за цел да спре около 100 милиона килограма пластмаса по пътя към океаните до 2025 г. Видео на иновативната технология може да видите тук: River Skimmer 2 zuigt afval uit Gents water aan Dok Noord | VRT NWS: nieuws

Наличието на пластмаса в околната среда може да има сериозни последици за екосистемите. Дивите животни може да се заплетат, а по-малките парчета могат да бъдат сбъркани като храна от птиците и рибите.

Реките и потоците са сините артерии на нашата планета. Много от тях по света обаче са силно засегнати от замърсяването. За се да ограничи количеството замърсяване с пластмаса извън обсега на събирането и рециклирането, което навлиза в нашите океани, трябва да го премахнем, преди да стигне до там, апелират от сдружението. "Ние вярваме, че образоването на хората, трансформирането на компаниите и активното почистване на реките са най-ефективните начини да спрем замърсяването с пластмаса".

Голяма част от решението на проблема, според тях, включва образоването още от най-ранна възраст за проблема, пред който е изправена нашата планета. Осведомеността, генерирана в училищата, влияе върху родителите, семействата и обществата мрежи.

На няколко ключови дати през годината сдружението  организира почистване на една река или в конкретна държава заедно с местни партньори. Такива акции се правят в Литва, Албания и по поречието на Дунав.

четвъртък, 23 март 2023 г.

Франция ще инвестира във ВЕЦ в условия на суша

Водноелектрическите централи са ключов стълб, който поддържа енергийната стабилност на Франция още от 70-те години на миналия ве. Те са ценен инструмент за осигуряване баланса в мрежата. В тази връзка страната все повече ще разчита на тях и в политиката за намаляване на въглеродния диоксид в атмосферата. Макар и стари те имат огромен потенциал за развитие, който с нужните модернизации и инвестиции може да се увеличи техният потенциал

Picture: Engie

Съоръженията произвеждат средно по 60 тераватчаса годишно. С инвестиции може да се увеличи производството им на енергия с 20% или 12 тераватчаса, казва президентът на France Hydro Electricité Ксавие Касио, което обединява операторите на 720 структури в цялата страна.

До 2028 г. Франция залага 5% повече водноелектрическа енергия в микса или 3-4 Twh. Подготвя се и нов закон за многогодишното енергийно програмиране.

Компанията Gaz Electricité de Grenoble (GEG) се готви да пусне 7 нови мощности на планински язовири, които трябва да заработят до 2 години.

Всички тези инвестиции в водноелектрическата мрежа ще доведе до спад в използването на изкопаеми горива, въглища и газ, които Франция все още използва по време на пиковото потребление, смятат още от France Hydro Electricité.

Франция планира мащабни инвестиции, но едва ли е забравила един не маловажен факт – историческото засушаване, което обхвана Западна Европа през миналата година и лиши от ценна енергия целия регион около Бенелюкс.

2022 година беше изключително напрегната за френската енергетика. Мрежовият оператор на страната RTE като поглежда назад за изминатите перипетии, особено през лятото, определя периодът като „специален епизод в най-новата история на френското електричество“.

В своя годишен доклад RTE отделя внимание на потреблението, покачващите се цени на газа и горивата, проблемите с АЕЦ и ВЕЦ  и постигнатите резултати от ВЕИ

„Франция беше изправена пред безпрецедентна криза подобна на петролните трусове от 70-те години на миналия век", казва председателят на Борда на RTE Ксавие Пиехачик.

Потреблението на електроенергия отчита спад с 1.7% спрямо 2021 г. - от 467 TWh на 459 TWhотбелязва докладът, цитиран от телевизия BFM Business.  Всички сектори на икономиката са свили потреблението, а домакинствата са изключили копчетата на електроуредите след масираните кампании на правителството за икономии.

ИНВЕСТИЦИИ В УСЛОВИЯ НА ОЧАКВАНА СУША

Европа е изправена пред нарастваща водна криза, тъй като зимната суша се влошава, пишат The Guardian и National Geographic по темата.

Учени от Техническия университет в Грац са използвали в проучване сателитни данни на запасите от подземни води. Стигнали до заключението, че състоянието на водните запаси в реките е "много несигурно".

"Никога не съм си представял, че водата ще бъде проблем тук в Европа, особено в Германия или Австрия в Германия. Всъщност тук имаме проблеми с водоснабдяването и трябва да помислим за това", казва един от изследователите Торстен Майер-Гюр

"Ясно е, че в някои части на Европа липсата на валежи и настоящият дефицит са такива, че няма да е лесно за нивата на водата да се възстановят преди началото на лятото", заявява пред Euronews Андреа Торети от Европейската обсерватория за засушаване. 

Експертите казват, че следващите месеци ще бъдат от решаващо значение.

Карта на настоящите суши в Европа от програмата на ЕС "Коперник" показва сигнали за слаби валежи или почвена влага в райони на Северна и Южна Испания, Северна Италия и Южна Германия, като почти цяла Франция е засегната.

Франция наскоро регистрира 32 дни без значителни валежи, най-дългият период от началото на воденето на статистика през 1959 г., а държавният метеорлогогична служба заяви, че се очакват малко или никакви валежи поне до края на месеца.

Около 75% по-малко дъждове са паднали във Франция миналия месец от обичайното за февруари, отбелязва за France Info News климатологът Симон Мителбергер.

Френският научноизследователски център CNRS заяви, че като сравнява сушите преди и след 1945 г. насам, е установил, че липсата на валежи от миналото лято са причинени от антропогенни климатични промени и тази зима е показала "същите характеристики".

На местните власти във всичките седем големи речни басейна във Франция е наредено да започнат да прилагат водни ограничения, тъй като правителството работи по кризисен план за справяне с недостига, който според него неизбежно ще доведе до "проблеми с недостига на вода" тази година.

Министърът на екологичния преход Кристоф Бечу предупреди, че Франция ще трябва да се справи с до 40% по-малко вода през следващите години и добави, че страната вече е в "състояние на тревога" и ограниченията в някои райони са напълно оправдани.

"Ситуацията е по-сериозна, отколкото по това време миналата година", каза Бечу. На хората в четири южни департамента е забранено да пълнят плувни басейни или да мият колите си, докато фермерите трябва да намалят консумацията на вода наполовина.

вторник, 21 март 2023 г.

Новото „бижу“ на Грьонинген

Нидерландското правителство съобщи, че иска да построи голямо производствено съоръжение в Северно море, за да преобразува вятърната енергия във водород.

Снимката е илюстративна. Личен архив
Съоръжението в Грьонинген ще има капацитет за електролиза от 500 MW за производство на зелен водород и се очаква да започне да функционира през 2031 г., съобщи Министерството на икономиката и енергетиката.

Новата водородна централа ще бъде свързана с офшорна вятърна ферма край бреговете на северната провинция, където водородът може да бъде транспортиран до сушата чрез съществуващ газопровод за природен газ.

Ресорният икономически министър Роб Джетън споделя, че местните власти, жители и бизнес приемат с ентусиазъм новия голям проект. За тях реализацията на централата е ценен опит с внедряването на новите технолигии, които ще играят все по-голяма роля в енергийната система на бъдещето.

Новата централа ще бъде свързана с офшорната водородна транспортна мрежа на Gasunie и с тази на сушата. По нея ще се пренасят големи количества водород на брега и ще бъде свързана с водородната мрежа на сушата.

За икономическото министерство това е ново и голямо предизвикателство. Преди да се пристъпи към изпълнението, в района ще бъде изграден мини модел с капацитет на електролиза 50-10 MW. Там ще бъдат тествани системите и отстранявани дефектите. По-късно през годината ще стане ясна и точната локация на тази централа.

"Водородът е абсолютно решаващ стълб на холандския енергиен преход", коментира в началото на годината премиерът Марк Рюте по повод зелените инвестиции на страната. Според него тя е незаменима част от бъдещите енергийни доставки без изкопаеми горива.

В края на януари страната обяви, че ще затвори най-голямото находище на природен газ в Европа, което се намира на нейна територия.

ОЩЕ ПО ТЕМАТА

неделя, 19 март 2023 г.

Слагат над 400 000 соларни панела на социални домове в Белгия

Социални домове в белгийската провинция Лимбург отделят по 35 000 тона по-малко въглеродни емисии с поставянето на соларни панели върху покривите. 45 жилищни единици използват зелена енергия, а наемателите плащат с 34% по-малки сметки, разказа телевизия Ве Ер Те.

Социален дом в Массейк. Picture. VRT

Проектът е реализиран съвместно с компанията Аster, EnergyVision и фиансиран от Belfius Bank, която финансираше всичко.

Добре е, че това е възможно за социални жилища и хора, които са с по0малки финансови възможности, казва кметът на Массейк Йохан Толенере, на чиято територия се намират социалните домова.

Фламандското правителство е твърдо стояло зад реализацията на проекта, казва ресорният министър на енергетиката Зухал Демир.

"В Маасейк сега са 45 социални жилищни единици, но след 4 години по този проект, техният брой ще нарасне значително. 

Имаме планове да инсталираме 400 000 слънчеви панела на различни социални жилищни единици. Това е символична първа стъпка“, обещава тя.

Белгийско-нидерландско партньорство за ново ядрено строителство

Белгийската инженерна фирма Tractebel подписа меморандум за разбирателство с нидерландската NRG-Pallas за сътрудничество в предоставянето на инженерни услуги за изграждането на големи атомни електроцентрали в Нидерландия.

Picture: World-nuclear-news.org

В съвместно изявление двете компании заявяват, че имат способностите и уменията да подкрепят концепцията, спецификацията, проектирането, лицензирането, експлоатацията, удължаването на живота и извеждането от експлоатация на ядрени мощности.

"Обединяването на силите с големите нидерландски ядрени играчи ще даде възможност на нашата компания да допринесе допълнително за инициативите за ново ядрено строителство в страната", каза Денис Дюмон, главен директор на Global Nuclear, Tractebel. "

Компанията Tractebel е част от френската Engie Group. Има над 60 години опит в ядреното инженерство. Участвала е в изграждането изграждането на атомни електроцентрали по целия свят, сред които Швеция, Великобритания, Южна Африка и Бразилия, уточнява сайтът world-nuclear-news.

През декември 2021 г. новото коалиционно правителство на премиера Марк Рюте постави ядрената енергия като приоритет в управленската политика. Плановете са до  2035 г. да бъдат завършени два нови реактора, всеки с мощност от 1000-1650 MWe. Двата реактора ще осигурят между 9 и13% от произведената енергия в микса на страната. Кабинетът обяви през декември 2022 г., че в момента вижда Борселе като най-подходящото място за изграждането на новите реактори.

До 2024 година ще бъде направен ОВОС и потърсено международно финансиране, а самото строителство през 2028. Не закъсня и реакцията от страна на Белгия.

В последните дни на отминалата 2021 година фламандският министър на околната среда Зухар Демил (N-VA) потърси своя нидерландски колега за сътрудничество.

Ситуацията с енергията, според Демил, е такава, че страната е "принудена да залага на няколко коня“, за да увеличи енергийните си доставки в бъдеще и да намали зависимостта си от въглищата.

"Заедно с нашите нидерландски колеги искаме да започнем дългосрочен разговор, в който фламандско-нидерландско сътрудничество или съвместна инвестиция в изграждането на нови атомни електроцентрали в Нидерландия е една от възможностите за мен“, аргументира се тя.

Според информацията на Хага до 2035 година трябва да бъдат изградени две АЕЦ, едната от които е в Борселе. Според Демир това е прекрасно място за съвместно сътрудничество, тъй като е в непосредствена близост до фламандската граница.

ПРОЕКТЪТ КЪМ КОЙТО СЕ ЦЕЛИ БЕЛГИЯ

Проектът за новите атомни мощности, с обща мощност от 1600 мегавата, беше включен в коалиционното споразумение на нидерландското правителството през декември 2021 г. Освен в Борселе, близо до белгийската граница се обсъждат още два варианта -  Маасвлакте (Ротердам) и Грьонинген.  

Фаворитът на правителството обаче е Борселе, защото имало достатъчно място за разполагането на повече реактори. Освен това, като действаща и в момента централа има готова инфраструктура и експерти на терен. Нейният живот също предстои да бъде удължен и след 2033 г.

Дали Борселе е крайният вариант – решението ще бъде взето едва след обществено допитване до местното население. Според ресорния министър на климата и енергетиката Роб Джетън, хората са положително настроени към проекта, защото с него се осигурява допълнителна заетост и се привличат потенциални инвеститори от други индустрии.  

Борселе, въпреки че е свикнал с атомната електроцентрала, сред местните има и такива, които не са доволни от намерението на правителството.

Нидерландското правителство заявява в прессъобщение, че реакторите от поколение III+ вече са пуснати в експлоатация по света, сред които Китай, Япония, Южна Корея, Обединените арабски емирства и САЩ. Но в Европа изграждането не върви гладко. И във Франция, и във Финландия възникнаха различни проблеми, които доведоха до огромни закъснения в строителството и струваха с няколко милиарда повече от планираното. 

Следователно въпросът е дали Нидерландия ще успее да изгради две централи от трето поколение след десет години. Самото решение пък няма да бъде взето до края на 2024 г., а централите трябва да заработят през 2035 г.). 

"Плановете са напълно реалистични", коментира за VRT Люк Пауълс, енергиен експерт. Той посочва като пример китайците където аналогична АЕЦ е изградена за 7 години „Реактори от трето поколение има различни модели и изглежда, че Нидерландия ще избере различен модел от Франция и Финландия, прогнозира експертът. 

ФИНАНСИРАНЕ

За да започне подготовката, Хага заделя 5 милиарда евро на масата. Но за самото строителство ще са необходими още повече пари. Правителството се надява да успее да се обърне към компании, които имат интерес да експлоатират такава нова атомна електроцентрала, коментира специализираният сайт nucleairforum.be.

СОЦИАЛНА РЕАКЦИЯ

В Нидерландия, както и в Белгия, има широка социална подкрепа за ядрената енергетика. И то както за съществуващата, така и за новата инфраструктура. Войната в Украйна и последвалото увеличение на цените на газа и въглищата допълнително увеличиха подкрепата за ядрената енергия.

В Нидерландия емисиите на CO2 от производството на електроенергия са много по-високи, отколкото в Белгия. Това е така, защото страната има по-малко атомни електроцентрали от южните съседи и следователно е по-зависима от изкопаема енергия като газ и въглища. С неотдавнашното решение на правителството на Марк Рюте иска да се съсредоточи повече върху ядрената енергия, да намали въздействието на CO2 от производството на електроенергия и да постигне по-добре целите си в областта на климата, коментира още сайтът.