Всичко за мен

Моята снимка
Казвам се Апостол Апостолов и съм икономически журналист повече от 20 години. Работил съм за Деловия портал Econ.bg, електронното издание както и негов кореспондент от Лондон. Работил съм за телевизиите Bulgaria On Air и Канал 3, както и агенция БГНЕС. В момента съм кореспондент за специализирния портал 3E News. От 2020 година живея в Белгия. Блогът ми развивам от началото на 2012 година с теми в енергетиката, инфраструктура, ВЕИ. Интерес за мен представлява политиките в района на БЕНЕЛЮКС. .................... Ik ben Apostol en ik ben geboren in Bulgarije. Ik woonde vroeger in Sofia, maar nu woon ik in Hasselt. In Bulgarije was ik vroeger leraar Bulgaars en was ik ook journalist. Ik heb interesse voor energie en politiek.

сряда, 29 март 2023 г.

Швейцарци слагат слънчеви панели между железопътните релси

Швейцарската стартъп компания Sun-Ways ще инсталира слънчеви панели в пространството между железопътните релси - технология, която може да осигури 1 тераватчас (TWh) слънчева енергия годишно.

Picture: sun-ways.ch

Началото на пилотния проект е насрочено за май, след като Федералното транспортно бюро е дало положително становище. Плановете са до 2025 г  в междурелсието на стотици километри да бъдат поставени панели.

Монтажът отнема само няколко часа с помощта на специален влак. При необходимост от демонтиране на панел - също не коства големи усилия на техниците, уточняват от компанията.

Защо е необходимо да се демонтира панел? Регулярно теренът между релсите се почиства и поддържа от служителите на инфраструктурната компания. За да не се надраска или счупи, превантивно панелът се отстранява. И в това се крие патентованата иновация - да бъде лесно сменяема, разказва съоснователят Батист Данихерт пред новинарския сайт Swissinfo, цитиран от businessam.be.

Генерираната енергия може да се използва за обществената електрическа мрежа или за въздушните линии на влаковете. 

Амбициите на компанията се простират и в други държави на Стария континент. Сред тях е Германия, която разполага с 38 300 км железопътни линии.

Технологията обаче има и своите критици. Притеснения изказва също Международният железопътен съюз. Според организацията слънчевите панели биха увеличили риска от пожари по покритите с трева линии. Друг аргумент срещу иновацията е, че влаковете може да станат по-шумни заради наличието на панели. А също така и че машинистите може да бъдат заслепени от отражението на светлината.

Подобна технология преди швейцарците е разработвана от италианската компания Greenrail и английската Bankset Energy, но големият недостатък при тях е, че панелите трудно се демонтират при поддръжка на терена.