Всичко за мен

Моята снимка
Казвам се Апостол Апостолов и съм икономически журналист повече от 20 години. Работил съм за Деловия портал Econ.bg, електронното издание както и негов кореспондент от Лондон. Работил съм за телевизиите Bulgaria On Air и Канал 3, както и агенция БГНЕС. В момента съм кореспондент за специализирния портал 3E News. От 2020 година живея в Белгия. Блогът ми развивам от началото на 2012 година с теми в енергетиката, инфраструктура, ВЕИ. Интерес за мен представлява политиките в района на БЕНЕЛЮКС. .................... Ik ben Apostol en ik ben geboren in Bulgarije. Ik woonde vroeger in Sofia, maar nu woon ik in Hasselt. In Bulgarije was ik vroeger leraar Bulgaars en was ik ook journalist. Ik heb interesse voor energie en politiek.

четвъртък, 30 март 2023 г.

Белгия регистрира рекорд за полети с частни самолети

Близо 573 000 пъти частни самолети са излитали от летищата в Европа. За една година е отбелязан ръст от 64 процента, показва доклад на „Грийпийс“. Най-популярните дестинации са били Париж-Лондон, Ница-Лондон, Париж-Женева, Лондон-Амстердам.

Picture: Личен архив

Над половината от частните полети са изминали разстояние по-малко от 750 километра. 1 на 10 от тях е бил дори за разстояние по-малко от 250 километра.

В доклада си природозащитниците отделят внимание и нарича „срамни“ ултракъси маршрути в Белгия и Нидерландия в рамките на два града.

Резултатите на организацията се потвърждават от направено през есента разследване на местната телевизия RTL, според която е регистриран ръст на късите частни полети от бизнесмени и политици. Най-честите дестинации са били Амстердам- Ротердам, Маастрихт- Лиеж и Айндховен- Антверпен.

Рекордьор на частните полети е и съседна Белгия. Според „Грийнпийс“ през 2022 година са регистрирани близо 11 000 полета или ръст от 53% за една година.

Най-популярните маршрути са между Брюксел и Лондон (647 полета), следвани от Брюксел-Париж (545 полета) и Брюксел-Женева (407 полета).

Имало е 204 вътрешни полета между Брюксел и Антверпен, чиито летища са разстояние от 40 километра. Но най-краткият  полет е бил  между Кортрейк и Лил - 28 км (239 полета) и Лиеж-Маастрихт - 37 км (62 полета), съобщава телевизия RTBF.

"Тези полети генерираха 41 000 тона емисии на CO2, колкото средните годишни емисии на 278 310 автомобила", изчислили регионалният клон на сдружението Greenpeace Belgium като се позовават на данни от проучване, поръчано от нидерландската консултантска компания за околната среда CE Delft. 

Само малка част от свръхбогатите се възползват от този тип полети, посочва Карин Тибo, говорител на "Грийнпийс" Белгия.

„Губещи са огромна част от населението, което никога няма да има възможността да припари до частен полет. Всички са потърпевши емисиите парникови газове, токсичния ултрафин прах, шумовото замърсяване. Затова тези полети трябва да бъдат забранени“, смята тя.

Френското правителство настоява ЕС да затегне правилата за частните самолети, полетите на къси разстояния и много евтините полети. Ограничаването на емисиите от въздухоплаването е част от борбата с изменението на климата, въпреки че трябва да има драстични действия в много други области. Секторът генерира над 2% от глобалните емисии на парникови газове, припомнят още екоактивистите.

Припомням, че миналия ноември и по-рано тази година активисти блокираха стоянки за частни самолети на летищата в Схипхол и в Айндховен, което доведе до стотици арести.