Всичко за мен

Моята снимка
Казвам се Апостол Апостолов и съм икономически журналист повече от 20 години. Работил съм за Деловия портал Econ.bg, електронното издание както и негов кореспондент от Лондон. Работил съм за телевизиите Bulgaria On Air и Канал 3, както и агенция БГНЕС. В момента съм кореспондент за специализирния портал 3E News. От 2020 година живея в Белгия. Блогът ми развивам от началото на 2012 година с теми в енергетиката, инфраструктура, ВЕИ. Интерес за мен представлява политиките в района на БЕНЕЛЮКС. .................... Ik ben Apostol en ik ben geboren in Bulgarije. Ik woonde vroeger in Sofia, maar nu woon ik in Hasselt. In Bulgarije was ik vroeger leraar Bulgaars en was ik ook journalist. Ik heb interesse voor energie en politiek.

вторник, 29 март 2016 г.

Кабинетът се активизира за Летище София




До 2 седмици Министерски съвет трябва да разгледа за одобрение концесията на столичното летище. За пловдивското решение може да има и още тази седмица, съобщи по време на инфраструктурна конференция транспортният министър Ивайло Московски.

Намирането на стратегически инвеститор за столичния аеропорт е приоритетна цел вече на няколко правителства. Преди месеци дори се заговори, че парите от концесията директно ще отидат за оздравяване на закъсалата държавна железница. От авиационния сектор също чакат с нетърпение частник да поеме най-голямата ни аерогара. По време на годишната среща на авиокомпаниите в средата на март, отново ясно бе подчертано, че предстоящата концесия на летище София цитирам „отваря много въпроси пред тях” и най-вече доколко ще повлияе за успешното развитие на българските авиокомпании и гражданската авиация като цяло.

Що се отнася до пловдивското – авиационните експерти споделиха на срещата пред Канал 3, че то също е изключително важно за сигурността, тъй като е резервно летище на столичното. Подобен случай на аварийна ситуация се разигра в края на миналата година с два чартърни  самолета. Оказало се, че аеропортът бил затворен посред нощ и намало кой да обслужи близо 300 души. След нелепата случка от държавата се чу глас, че ситуацията не търпи отлагане и за този аеропорт активно ще се търси частен стопанин.

Сред ударните задачи на държавата са промените в Закона за концесиите. Предвижда се отпадане на заложения в момент 35-годишен срок. По думите на Московски концесия вече ще може да се отдава и за 99 години. Поправките щели да дадат повече гъвкавост както на концесионера, така и на съответното ресорно министерство, което ги отдава.

петък, 25 март 2016 г.

Строежът на интерконектора с Гърция тръгва октомври


Строежът на газовата връзка между България и Гърция трябва да започне най-късно до средата на октомври. Това заяви по време на петъчния парламентарен контрол министърът на енергетиката Теменужка Петкова по повод питане за развитието на стратегическия проект.

Пред депутатите тя още отчете, че с промени в Закона за енергетиката държавните дружествата от Българския енергиен холдинг са редуцирали разходите си с 10%
До края на месеца държавата приема необвързващи оферти на потенциалните доставчици и търговци, които биха резервирали капацитет от бъдещата газова връзка България и Гърция. 

Кандидат-купувачите на газ ще имат точно един месец окончателно да потвърдят намеренията си.

Най-късно до средата на октомври трябва да започне строителството. За изграждането по първоначални сметки ще бъдат необходими 220 милиона евро. Тръбата ще бъде въведена в експлоатация през 2018 година.

четвъртък, 17 март 2016 г.

Русия планира пускане на космодрума "Восточний" до 2023 г.



До 2023 година на космодрума Восточний трябва да бъде завършена цялата инфраструктура за пилотирани космически полети. Това съобщи премиерът на Русия по време на заседанието на кабинета. „Следващите 8 години там ще бъде изградена инфраструктура, която ще осигури възможност за изстрелване на космически кораби по програмата за пилотирани полети”, подчерта Медведев.

В тази връзка за обезпечаване на нуждите на Федералната космическа програма правителството отпуска 1,4 трилиона рубли (около 20 милиарда евро). С отпуснатата сума ще бъде изграден ултрамодерен комплекс от т.нар. „тежък клас” в индустрията. В проекта на правителството за финансиране на космическите изследвания са заложени допълнителни (над 15 млрд. евро) след 2021 годинa. 

Комплексът "Восточний" се намира на осем хиляди километра източно от Москва и е смятан за един от най-важните стратегически проекти на Русия в момента. Според „Дойче веле”,  С пускането на новия източен космодрум Русия иска да се утвърди като космическа нация и в по-дългосрочен план да изостави изцяло използването на "Байконур" в Казахстан. Космическият комплекс в бившата руска република е нает от Русия до 2050 година. За използването му тя плаща по 106 милиона евро годишно на правителството в Астана. "Восточний" ще се използва за полети до Луната и дълбокия космос. Руснаците се надяват, че след откриването базата ще се използва от агенциите на САЩ и Европа.
До 2023 година на космодрума Восточний трябва да бъде завършена цялата инфраструктура за пилотирани космически полети. Това съобщи премиерът на Русия по време на заседанието на кабинета.

"Следващите 8 години там ще бъде изградена инфраструктура, която ще осигури възможност за изстрелване на космически кораби по програмата за пилотирани полети", подчерта Медведев, цитиран от ТАСС.В тази връзка за обезпечаване на нуждите на Федералната космическа програма правителството отпуска 1,4 трилиона рубли (около 20 милиарда евро). С отпуснатата сума ще бъде изграден ултрамодерен комплекс от т.нар. "тежък клас" в индустрията. В проекта на правителството за финансиране на космическите изследвания са заложени допълнителни (над 15 млрд. евро) след 2021 годин
Комплексът "Восточний" се намира на осем хиляди километра източно от Москва и е смятан за един от най-важните стратегически проекти на Русия в момента. Според "Дойче веле",  С пускането на новия източен космодрум Русия иска да се утвърди като космическа нация и в по-дългосрочен план да изостави изцяло използването на "Байконур" в Казахстан. Космическият комплекс в бившата руска република е нает от Русия до 2050 година. За използването му тя плаща по 106 милиона евро годишно на правителството в Астана.
"Восточний" ще се използва за полети до Луната и дълбокия космос. Руснаците се надяват, че след откриването базата ще се използва от агенциите на САЩ и Европа.
- See more at: http://kanal3.bg/news/world/russia/27674-Rusiya-planira-puskane-na-kosmodruma-%20Vostochniy%20-do-2021-g.#sthash.knJJjaJP.dpuf
До 2023 година на космодрума Восточний трябва да бъде завършена цялата инфраструктура за пилотирани космически полети. Това съобщи премиерът на Русия по време на заседанието на кабинета.

"Следващите 8 години там ще бъде изградена инфраструктура, която ще осигури възможност за изстрелване на космически кораби по програмата за пилотирани полети", подчерта Медведев, цитиран от ТАСС.В тази връзка за обезпечаване на нуждите на Федералната космическа програма правителството отпуска 1,4 трилиона рубли (около 20 милиарда евро). С отпуснатата сума ще бъде изграден ултрамодерен комплекс от т.нар. "тежък клас" в индустрията. В проекта на правителството за финансиране на космическите изследвания са заложени допълнителни (над 15 млрд. евро) след 2021 годин
Комплексът "Восточний" се намира на осем хиляди километра източно от Москва и е смятан за един от най-важните стратегически проекти на Русия в момента. Според "Дойче веле",  С пускането на новия източен космодрум Русия иска да се утвърди като космическа нация и в по-дългосрочен план да изостави изцяло използването на "Байконур" в Казахстан. Космическият комплекс в бившата руска република е нает от Русия до 2050 година. За използването му тя плаща по 106 милиона евро годишно на правителството в Астана.
"Восточний" ще се използва за полети до Луната и дълбокия космос. Руснаците се надяват, че след откриването базата ще се използва от агенциите на САЩ и Европа.
- See more at: http://kanal3.bg/news/world/russia/27674-Rusiya-planira-puskane-na-kosmodruma-%20Vostochniy%20-do-2021-g.#sthash.knJJjaJP.dpuf

неделя, 13 март 2016 г.

Авиационният сектор за туризма и концесиите



 
Пресконференция на АБА. Снимка: Авторът

Авиационният сектор сектор очаква по-добър летен туристически сезон в сравнения с предишния. Очакванията са, че  на черноморските летища Варна и Бургас тази година ще бъде регистриран ръст на германските и руските туристи спрямо Лято 2015, заявиха от Асоциациата на българските авиопревозвачи при представянето на годишния секторен анализ. (ВИДЕО)

Отминалата 2015 година година се оценява от авиационния бранш като много добра, въпреки кризата в Гърция и отлива на руски туристи. Именно по-малкото резервации на летуващи от бившия Съветски съюз е причината да бъде отчетен спад близо 4 процентен спад на обслужените пътници от и до черноморските ни аерогари спрямо 2014 година. Негативната тенденция обаче може да се компенсира със все по-разрастващият се дял на пътуващи с чартърни полети. 

Оптимизмът на сектора за предстоящия летен сезон идва и по друга линия. Ситуацията в момента с по-ниските цени на горивата на световните борси и ннепрекъснатата надпревара между авиопревозвачите да предлагат все по-атрактивни цени – дава основание на бранша да очаква, че все повече хора ще предпочитат въздушния превоз. Няма да е изненада, ако за кратко време се нароят нискотарифни компании в азиатския регион.


Какво показват статистическите данни за  превоза на пътници през последната година.  

 Oбщ брой на превозените пътници за 2015г. – 7.463 млн. пътници (за 2014г. са 7.358 млн. пътници).


  • През летище София за 2015 г. са преминали общо 3.902 млн. пътници. Характерно за летище София е, че превози по редовни линии  са доминиращи като  през 2015г. 3.798 млн. или 97.3% от превозените  пътници са по редовни линии. Ръстът  за 2015г. спрямо 2014г. е от 259 хил. пътници или 7.1%)   
  • Общо превозени чартърни пътници през летищата Варна и Бургас за 2015 г.- 2.489 млн. (за 2014г. са били 2.649 млн.). Спадът за 2015г. спрямо 2014г. е 160 хил. пътници или 6.0%

Какво предстои и какви са предизвикателствата пред сектора


  • Изпълнението на Европейската програма за авиационна безопасност и новия подход при разработването на стандарти и норми; Новата европейска стратегия и подмяната на всички базови документи, която предстои в Европа.
  •  Всички  процеси пряко или косвено касаят българските авиокомпании и  само обединените усилия  ни помагат да действаме адекватно на променящата се конкурентна среда.
    Появяват се нови сдружения като А4А (Airlines for Europe, по подобие на Airlines for America) в Европа, които включват както традиционни,  така и нискоразходни авиокомпании, с цел да се следва световната тенденция за намаляване на таксите на някои летища. За съжаление много от големите летища в Европа поддържат нива на таксите далеч по-високи от нивата на повечето други летища по света с подобен капацитет.   По всяка вероятност българските авиокомпании ще проявят интерес за участие в подобни сдружения.
    Появяват се и нови предизвикателства – необходимостта от безопасно интегриране в системата на въздушния транспорт на дистанционно управляемите летателни системи, например, чието разпространение все повече се разраства и за които вече се разработва нормативна уредба.
     Предстоящата концесия на Летище София също отваря много въпроси пред нас – как ще допринесе за успешното развитие на българските авиокомпании и гражданската авиация като цяло. 

    ·