Европейският парламент и Европейският съвет постигнаха предварително съгласие по регламент за предотвратяване на загубата на пластмасови пелети (промишлени суровини, използвани за производството на пластмасови изделия) в околната среда.
Понастоящем няма правила на ЕС да обхващат конкретно загубите на пластмасови пелети, въпреки неблагоприятното им въздействие върху околната среда, климата, икономиката и потенциално човешкото здраве.
Пластмасовите пелети се нареждат на трето място сред най-големите източници на неволно изпускане на микропластмаса след боите и гумите.
Смята се, че през 2019 г. в околната среда в ЕС са загубени между 52 140 и 184 290 тона пелети. Загубите могат да възникнат на различни етапи по веригата
![]() |
Снимка: АФП/ Официален сайт на Съвета на ЕС |
Новите правила ще
спомогнат за подобряване на обработката на пластмасови пелети на всички етапи
от веригата на доставки, както на сушата, така и по море, се казва в съобщение
на Европейския съвет.
Микропластмасата,
включително пластмасовите пелети, сега се намират навсякъде - в нашите океани,
морета и дори в храната, която ядем. Всяка година еквивалентът на до 7
300 камиона с пластмасови пелети се губи в околната среда.
ЕС предприе
забележителна стъпка към намаляване на замърсяването с пелети, като прие мерки
за справяне със загубите и осигуряване на правилно боравене, включително в
морския транспорт, отбелязва след постигнатото съгласия Паулина Хениг-Клоска,
министър на климата и околната среда на Полша.
Съгласно новите
правила предотвратяването на загубите на пластмасови пелети ще бъде основната
цел за операторите и
превозвачите от ЕС и извън него. Ясна регулаторна рамка ще определя задълженията в случаите на
случайни загуби, като се съсредоточават върху операциите по почистване.
Ще се разработят ясни
мерки, които ще бъдат включени в План за управление на риска, изготвен от всяка
инсталация за работа с пелети. Тези мерки ще се отнасят, наред с другото, до
опаковането, товаренето и разтоварването, обучението на персонала, както и до
необходимото оборудване.
За да се осигурят
еднакви условия на конкуренция между превозвачите от ЕС и извън ЕС и да се
гарантира отчетност и прозрачност за всички превозвачи на пластмасови пелети,
превозвачите извън ЕС ще трябва да определят упълномощен представител в ЕС.
Операторите,
които обработват над 1 500 тона пластмасови пелети годишно, ще трябва да
получат сертификат, издаден от независима трета страна. Малките
предприятия, които също обработват над 1 500 тона годишно, ще се възползват от
по-леки задължения, като например еднократно сертифициране, което трябва да се
извърши след 5 години след влизането им в сила. И накрая, дружествата, които
обработват по-малко от 1 500 тона годишно, и микропредприятията ще трябва само
да издадат декларация за съответствие.
Устойчивостта на пластмасовите пелети във водна среда може
да бъде измерена в продължение на десетилетия или повече, тъй като
пластмасовите пелети не са биоразградими. Освен това морският транспорт
представлява около 38 % от всички пелети, транспортирани в ЕС
през 2022 г.
Поради това съзаконодателите се споразумяха също така да
определят задължения за транспортирането на пластмасови пелети по море (в
товарни контейнери), включително осигуряване на добро качество на опаковките и
предоставяне на информация за транспорта и товарите, следвайки насоките на
Международната морска организация.
Предварителното споразумение следва да бъде одобрено от Съвета и Парламента. След това то ще бъде официално прието от двете институции след правен и езиков преглед и публикуван в Официален вестник на ЕС. След това регламентът ще започне да се прилага 2 години след публикуването. За да се улесни спазването в морския сектор, съзаконодателите се споразумяха да отложат прилагането на съответните правила с една година (в сравнение с останалите правила, определени в регламента.