Европейската
комисия даде заявка, че с промяна в законодателството ще търси начини да
разшири капацитета на задъхващата се и на много места амортизирала енергийна
мрежа в Европа. Сред страните, които изпитват на плещите си този проблем, е
Нидерландия. Нейният еврокомисар Вопке Хукстра, е твърдо убеден, че планът за
модернизация на мрежата трябва да бъде изпълнен, ако ЕС иска да стане по-чиста
и климатично неутрална.
 |
| Снимка: Личен архив |
Като за начало
нидерландецът смята да предложи на своите колеги в Брюксел да разгледат
възможност да облекчаване на разрешителните режими, разказва една от местните
телевизии в Нидерландия. Надеждите на Хукста са, че при съкратени срокове за
изпълнение на проекти и по-лесни бюрократични условия за изпълнителите, ще се
отпушат проблемите с капацитета в много жилищни зони.
На дневен ред
излиза за преразглеждане и друг препъникамък за компаниите – проблемът с
отделянето на азотни емисии по време на строителството от багери и тежка
строителна техника. Хукстра иска да премахне тези пречки пред строителните
фирми.
Част от мерките,
свързани с мрежата бяха вече представени на 10 декември пред широка публика в
Брюксел. За Олоф ван дер Гааг, председател на Нидерландската асоциация за
устойчива енергия планът е добър. Според
него планът е добър и подкрепя идеята, че отделянето на минимални азотни
количества по време на строителството е по-приемлива опция при мисълта, че от
инвестицията по мрежата ще бъдат спестени многократно повече емисии през
следващите десетилетия.
От браншовата
асоциация гледат на плана на ЕК не като да направят поредната кръпка на
регулациите, а като на нещо напълно ново и на чисто.
Вопке Хукстра
също смятал, че трябва да се започне от самото начало. „Електричеството трябва
да може да се пренася по-бързо между отделните енергийни мрежи. Защото, в
момента е все едно Белгия и Нидерландия
да са свързани само с една магистрала и по нея да караш с 50 км/ч. А
имаме още 26 мрежи, които трябва да работят като една.
Според него, ако
тези европейски връзки бъдат изградени, това ще осигури много по-голям
капацитет и ще бъде по-добро за портфейлите на европейците. Комисията е
изчислила, че до 2040 г. са необходими 1,2 трилиона евро за модернизиране и „отпушване“
на електроенергийните мрежи. При по-добра интеграция се очаква да бъдат
спестени и върнати отново в бюджета около 40 милиарда евро.
Всяко следващо
забавяне е фатално, затова бързаме, казва Вопке Хукстра като се надява да
постигне окончателно споразумение по въпроса
до няколко месеца. Бързо решение очевидно трябва да бъде взето, тъй като за
задъхваща се мрежа се появиха сигнали и в най-голямата икономика на блока – Германия.
Макар и под формата на корпоративен апел от страна на E.OН проблемът трябва да се счита за още една червена лампа след този на
съседна Нидерландия.
На кратко казано
двете съседки заявяват, че мрежите са на ръба на предела, бизнеси са в застой, страда
строителството, а домакинства са принудени да се ограничават в най-натоварените
вечерни часове. В Нидерландия няколко енергодружества вече търсят сами решение докато
чакат какво ще измислят по високите етажи на Европейската комисия. В началото
на декември със съобщения през медиите мрежовият оператор Tennet в партньорство с един от
най-големите консуматори в провинцията Зееландия Air Liquide обявиха, че са се договорили за
освобождаване на ценна енергия, необходима на други бизнеси.
С апел до правителството част от най-големите енергоемки компании в Нидерландия заявиха, че се чувствали като наказани без вина – хем трябвало според изискванията на Брюксел да се реформират, хем да инвестират милиарди евро в проекти, хем трябвало да продължават да плащат колосални суми за квоти въглероден диоксид, защото проектите им седели незавършени заради липса на капацитет до електрическата мрежа.
През пролетта на 2024 година проблемите и рисковете бяха представени още на предния състав на Европейската комисия от браншовата организация Eurelectric. В издавания годишен анализ за състоянието на пазара Grids for Speed се казва, че инвестициите в разпределителната мрежа трябва да се увеличат от средно 33 млрд. до 67 млрд. евро годишно от 2025 до 2050 г., приблизително 20% от това, което ЕС е похарчил за внос на изкопаеми горива през 2023 г.
Постигане на скорост на мрежата значително ще намали вноса на изкопаеми горива, ще създаде повече от 2 милиона работни места, ще доведе до по-големи икономии на енергия и ще осигури по-надеждно електроснабдяване, като същевременно ще ускори декарбонизацията на европейската икономика, прогнозират експертите на сдружението.
До 2050 г. електричеството ще представлява 60% от крайното потребление на енергия в сравнение с 23% днес, възобновяемият капацитет ще се увеличи 6 пъти от 2020 г., като 70% от възобновяемото производство и съхранение ще се свързват на ниво разпределение. Заявките за свързване се увеличават по-бързо от модернизацията на мрежата и ще продължат да растат с напредването на електрификацията на секторите за крайна употреба. Тези развития натоварват мрежата.
За да се облекчи напрежението, годишните инвестиции в нова и модернизирана инфраструктура, включително цифровизация, трябва да достигнат 67 милиарда евро от 2025 до 2050 г., около 0,4% от БВП на ЕС.
Липсата на инвестиране би застрашила 74% от бъдещите връзки в ключови технологии за декарбонизация като електрически превозни средства (EV), термопомпи и възобновяеми източници.
Инвестициите ще ускорят електрификацията и ще помогнат на ЕС да спести 309 милиарда евро всяка година от внос на изкопаеми горива от 2040 до 2050 г.
От устата на
европейския ресорен комисар Вопке Хукстра чуваме думи като интегрирана мрежа,
единна свързаност, бързи магистрали – нещо, което отдавна апелира нашият
евродепутат Цветелина Пенкова. В интервю за 3е News много преди нидерландския
еврокомисар тя заяви, че не можем да чакаме нови кризи или спирания на тока, за
да действаме. „Трябва ни по-добра
свързаност и сътрудничество – не 27 отделни и затворени национални системи, а
една обща европейска енергийна мрежа“.
Българският
депутат е на мнение, че ЕС има нужда не само от добри регулации, а и от тяхното
изпълнение също така и координация между държавите членки. Констатация, за
която вече усилено апелира и самият Хукстра.
За да се
справим с пазарната нестабилност, трябва да инвестираме в мрежи, съхранение и
гъвкавост. В същото време, бавното търсене остава пречка за устойчивите
инвестиции“, коментира ситуацията в Югоизточна Европа и Кристиан Руби,
генерален секретар на Eurelectric. „Стимулирането на електрификацията ще бъде ключово за постигане на целта
от 32% до 2030 г., определена от Сделката за чиста промишленост.
На какво ще
разчита ЕК
От официално представяне на пакет от мерки еврокомисарите Дан Йоргенсен и Тереса Рибера става ясно, че ще
се разчита на развитието на 235 ключови проекта в ЕС, с които ще се търси така
желаната единна интеграция на енергийния пазар. Ще се работи по плавно
преминаване от фрагментирани национални планове към единно планиране в ЕС,
което определя мрежовата инфраструктура, необходима за изпълнение на нашия.
„Внедряваме
устойчивост по дизайн, за да гарантираме, че инфраструктурата ни може да се
справя с климатични, кибер- и физически заплахи, ускоряваме разрешителните,
за да намалим значително времето, отделено за внедряване на електрическата
инфраструктура. За преносните мрежи няма да се налага да чакаме около 5 години
за реализация както е сега“, отбелязва на пресконференция изпълнителният
вицепрезидент на ЕК Тереса Рибера.
Нейният колега
Дан Йоргенсен описва тежката ситуация с фрагментирания пазар по следния начин: Представете
си, че се опитвате да сглобите пъзел без да гледате кутията със снимката. До
известна степен това всъщност правим в момента с енергийната инфраструктура на
Европа. В момента
подхождаме отдолу нагоре към планирането: добавяме и съгласуваме национални
планове и секторни стратегии като липсва истински европейска и междусекторна
перспектива. Добавете към това редица основни предизвикателства.
Няколко болезнени
факти от еврокомисаря Средното време за изпълнение на проект за преносна мрежа
е над 10 години, от които повече от половината са посветени на издаване на
разрешителни. Освен това трябва да се да повиши сигурността и устойчивостта. Само
през 2022 г. енергийната инфраструктура на Европа е била засегната от 48
успешни кибератаки.
Първата стъпка:
идентифициране и работа по развитието на 8 енергийни магистрали – от Балтийско
море до Кипър и от Югоизточна Европа до Иберийския полуостров. Следва нов начин
за картографиране и планиране на инфраструктурата. Европейската комисия трябва да разработи генерален
сценарий на нуждите, да идентифицира от какво се нуждае, къде е необходимо и
кога е нужно. Процесите по издаване на
разрешителни не трябва да продължават повече от 2 години като за най-сложните
проекти – 3 години. „Време е да направим крачка напред, да завършим единна
енергийна връзка си и да отприщим пълния потенциал на истински Енергиен съюз.