Всичко за мен

Моята снимка
Казвам се Апостол Апостолов и съм икономически журналист повече от 20 години. Работил съм за Деловия портал Econ.bg, електронното издание както и негов кореспондент от Лондон. Работил съм за телевизиите Bulgaria On Air и Канал 3, както и агенция БГНЕС. В момента съм кореспондент за специализирния портал 3E News. От 2020 година живея в Белгия. Блогът ми развивам от началото на 2012 година с теми в енергетиката, инфраструктура, ВЕИ. Интерес за мен представлява политиките в района на БЕНЕЛЮКС. .................... Ik ben Apostol en ik ben geboren in Bulgarije. Ik woonde vroeger in Sofia, maar nu woon ik in Hasselt. Ik heb interesse voor energie en politiek.

понеделник, 27 октомври 2025 г.

Нидерландия пуска пилотно автономен t влак

Нидерландската железопътна компания Prorail започна изпитание на автономен товарен влак. Пилотният проект е в продължение на една година. За мениджърката на компанията Хотске Зейлстра това е уникален шанс за сектора, ако бъде успешен – ще може да се управляват повече влакове с по-малко персонал. Всъщност, ролята на машиниста няма да изчезне, просто той ще замени кабината с център за управление на композициите.

Снимка: Prorail

"Това е бъдещето", казва накратко и с оптимизъм държавният секретар в оставка Тиери Артсен, който също присъствал  на шоуто. Запитан дали се притеснява, че професията на машиниста „ще бъде изядена“ от технологиите, той отговаря спокойно, че за професионалистите винаги ще има бъдеще, просто един ден от монитора ще контролират по няколко автономни влака.

Следващата година, по време на изпитанията, композицията ще продължи да се движи с машинист, който ще е просто пътник и ще се намеси в случай, че нещо се обърка.

Реализацията на проекта коствала на компанията "кръв, пот и сълзи", наред техническите трудности докато накарат локомотива и офиса да си „заговорят“ помежду си дистанционно. Антени, интернет връзки, монитори, сървъри. Подготовката отнела години и десетки хора работили по осъществяването.

Какво прави Proef уникален

Тестовият влак Proef ще се движи сред наред влакове в разписание. Контролер ще следи колко бързо да кара и ще позволява на операторите да знаят къде да спрат или да забързат според графика. Самата система също може да спре влака.Системата ERTMS има за цел да улесни международното пътуване с влака.

АТО

ATO (Automatic Train Operation) е терминът, който се използва на жаргон за самоуправляващи се влакове. Степента на "независимост" на влака се класифицира въз основа на различни нива. В този тест локомотив се движи с празни вагони на най-високото четвърто ниво. Това означава, че влакът се движи напълно автономно и може да се управлява дистанционно, уточнява нидерландската телевизия Ер Те Ел.

Проектър струва 55 милиона евро, от които 40 милиона евро са събрани от Германия. Двете правителства искат да дадат ново иновативно начало на жп транспорта. Не напразно самоуправляващият се локомотив на германския превозвач Deutsche Bahn (DB) носи логото на германското министерство на транспорта и германския флаг. Фактът, че изпитанието не се провежда в Германия, се дължи на факта, че маршрутът Betuwe  - важен товарен маршрут между пристанище Ротердам и Германия е подходящ.  

"Товарният транспорт ще расте, докато ние сме на границите на капацитета на железницата", обяснява Зейлстра. Според нея самоуправляващите се влакове могат да се движат много по-ефективно, което позволява на повече влакове да се движат по релсите едновременно. Според нея тези предимства важат и за пътническите влакове.