Всичко за мен

Моята снимка
Казвам се Апостол Апостолов и съм икономически журналист повече от 20 години. Работил съм за Деловия портал Econ.bg, електронното издание както и негов кореспондент от Лондон. Работил съм за телевизиите Bulgaria On Air и Канал 3, както и агенция БГНЕС. В момента съм кореспондент за специализирния портал 3E News. От 2020 година живея в Белгия. Блогът ми развивам от началото на 2012 година с теми в енергетиката, инфраструктура, ВЕИ. Интерес за мен представлява политиките в района на БЕНЕЛЮКС. .................... Ik ben Apostol en ik ben geboren in Bulgarije. Ik woonde vroeger in Sofia, maar nu woon ik in Hasselt. Ik heb interesse voor energie en politiek.

събота, 29 март 2025 г.

Изненадващо Нидерландия поиска повече пари за отбрана след 2028 г.

През лятото на тази година се очаква Европейската комисия да представи предложението си за новата Многогодишна финансова рамка. Настоящата изтича в през 2028 година, но страните-членки и институциите започват подготовката и дебатите много по-рано.

Дългосрочният бюджет на общността е сложна тема с оглед на тежките приоритети, войната в Украйна, мерките за превъоръжаване, проблемите с конкурентоспособността на индустриите, миграцията и кибератаките.

Всяка една от страните в един период от следващите години ще се наложи да вземе позиция по този въпрос. Нидерландия обаче иска да е преди всички и да и да изложи своите приоритети и опасения. По този повод правителството на Дик Схоф е изпратило писмо до парламента, в което се казва, че „страната трябва да направи труден избор в новия европейски дългогодишен бюджет“.

Още по темата:

Позицията на Хага е, че той трябва да допринася и да бъде ориентиран към укрепване на европейската конкурентоспособност, стабилна политика в областта на миграцията и убежището, както и за сигурността и отбраната. Все приоритети, които са застъпени в националните цели, заложени в политиката на кабинета.

В писмото, подписано от ресорните министерства на отбраната и финансите, се подчертава, че Нидерландия ще настоява пред Брюксел за по-силна позиция на ЕС на световната икономическа сцена. „Европейските фондове трябва да се използват ефективно и прозрачно, със силен акцент върху спазването на върховенството на закона“.

Когато се говори за новата многогодишна финансова рамка, според нидерландския кабинет, не е нужно да се вдигат вносните на държавите от тези, договорени в настоящото споразумение с ЕС. Правителството е на мнение, че може да се прави амбициозна европейска политика- дори без увеличаване на вноските.

Идеята за пестеливо използване на средствата за пореден път показва националната външна черта на страната, че не е привърженик на раздутите бюджети. Тази своя отколешна политика още по времето на Марк Рюте и спечели прозвището „скъперната четворка“ в компанията още 3 в Европа - Австрия, Швеция и Дания .

Писмото на правителството може да се разглежда и малко като изненадващ ход по отношение на сигурността и отбраната, при положение, че само преди по малко от месец страната шокира Европа с позицията, че не е одобрява плана на ЕК  на ReArm за превъоръжаване с бюджет от 800 млрд.евро и тегленето на колективни заеми от държавите членки.

След като премиерът хвърли бомбата в Брюксел пред смаяните и невяващи погледи на собствените си евродепутати, последваха бързи совалки между коалиционните партньори, парламент и министерства за излизане от конфузната ситуация. В крайна сметка кабинетът замаза положението с половин уста заяви, че решението за превъоръжаване не зависи само от мнението на една страна, което давало право на Нидерландия да не спъва процеса и при гласуване в зала ще си запази правото да се въздържи по теми, които са в разрез с националните виждания.

А едно от националните виждания показва, че ниската земя не смята да чака укрепване на сигурността единствено с европейски средства. Последният проект на вътрешната сцена показа идея на Министерството на отбраната и водещи компании за военно оборудване да изградят собствен център за производство на военно оборудване. От държавата е осигурен терен, на който ще се произвеждат военни дронове и техника. Наемът за обекта е поет от националния бюджет.

ЕП настоява да се издават по-бързи разрешителни по проекти за чиста енергия

Енергоемката индустрия има нужда от по-бързи процедури за издаване на разрешителни за проекти за чиста енергия и бързо прилагане на законодателството за устройство на пазара на електроенергия. За това настоява Европейският парламент в проекторезолюция до Европейската комисия. Според депутатите само с промяна на условията може да се намалят разходите за енергия, да се подобри интеграцията на  енергийните системи и да се увеличат инвестициите в мрежовата инфраструктура.

Снимка: Screenshot от клип на ЕК

Опростяването на административните процедури и осигуряването на достъп до критични и вторични суровини са от съществено значение за привличане на частни инвестиции и подпомагане на декарбонизацията, се казва в проектотекста, който се очаква да бъде одобрен от европарламента.

Депутатите следят и очакват отговори от комисарите и по друг въпрос, свързан са тежкото положение на европейската стоманодобивна индустрия. В рамките на няколко срещи между двете водещи институции на общността са предвидени дебати и мнения как бързо да се върне конкурентоспособния курс на стоманодобивните заводи на световния пазар. Този сектор е от решаващо значение за сигурността на доставките в ЕС.

От разпространена програма за дневния ред на Европарламента става ясно, че депутатите планират обстойно да обсъдят предложенията на ЕК в подкрепа на стоманодобивната и металургичната промишленост на ЕС, както и подхода си към други енергоемки отрасли.

По отношение на мярката за опростяване на регулациите се очаква в Страсбург да бъдат представени вече някои конкретни набелязани мерки и срокове, тъй като ЕК я обяви още през февруари, а оттогава изтече цял месец. За тази политика, вече разказахме в 3eNews . Очакванията на ресорния еврокомисар Марош Шевчивич са да има видими резултати още до края на годината, защото бизнесът нямал време да чака, „нужни са смели и бързи действия за икономическа устойчивост“.

През последните години различни бизнеси в Европа апелираха, че не могат да изпълнят целта си за климатична неутралност до 2050 година, защото тежката бюрокрация, поставена от Брюксел, дългите срокове по обжалвания понякога забатачват проекти с години.

Въпросът не търпи отлагане и по друга причина – ЕС не може да си позволи дълги разтакавания и забавени енергоемки индустрии, ако иска бърза модернизация на военния парк, както е заложено в наскоро приетия план ReArm. Или както още отбелязва в свои анализ „Политико“. Спасяването и екологизирането на европейските стоманодобивни заводи вече е ключова част от отбранителната стратегия на ЕС. ЕС трябва да построи повече танкове - и няма причина тези танкове да не бъдат екологични.

По отношение на критичните суровини, за които настояват евродепутатите, ЕК изпреварва тяхното искане и обяви, че е изготвила списък от 47 стратегически проекта за засилване капацитета от суровини.

Новите стратегически проекти, според ЕК, са крайъгълен камък за прилагането на Закона за критичните суровини (CRMA), който има за цел да гарантира, че европейският добив, преработка и рециклиране на стратегически суровини отговарят съответно на 10%, 40% и 25% от търсенето на ЕС до 2030 г.

Новите стратегически проекти, освен че ще са от помощ за постигане на тези цели се очаква да допринесат значително за екологичния и цифров преход на Европа. Същевременно те ще подкрепят и европейската отбранителна и космическата индустрии, се казва в съобщението на ЕК.

сряда, 26 март 2025 г.

Портът "Зеебрюге" и краят на руския LNG транзит

Над 200 танкери с руски втечнен природен газ акостират на белгийското пристанище Зеебрюге всяка година. Те разтоварват разтоварват над 8 милиона тона по силата на сключен преди две десетилетия договор между порта и руския консорциум  "Ямал СПГ". От транспортирането се печели над 1 милиард евро всяка година. Всичко това обаче спира от 26 март с влизането на новите санкции на ЕК и променя коренно картата на руския газов транзит в посока Китай.

Снимка: "Флуксис"

Дългогодишната инвестиция включва изграждане на огромен подземен резервоар за съхранение на LNG, който може да побере на един път товара на цял танкер. Количеството е достатъчно да захрани нуждите на средно голямо градче като Аалст за цяла а година, разказва в репортаж за обекта обществената медия Ве Ер Те.

Инициативата е с дългосрочна визия и сигурен китайски пазар. Тогава обаче никой не е предполагал, че ще настъпят времена, в които Русия ще воюва в братска Украйна, цените на горивото ще ударят рекордни стойности, а Кремъл няма да бъде хегемон на Стария континт. Единственото, което било сигурно, че проектът ще носи дивиденти и на руската хазна, и за обществения белгийски оператор „Флуксис“, и за дружеството Ямал.

Всичко тръгнало още в края на миналия век когато руското правителство разбрало за огромните запаси от газ и петрол под ледените слоеве на Северен Сибир. Западният полуостров Ямал се оказал златна находка, от която  Русия от 2007 г. започнала да се възползва.

Сибирският природен газ веднага намерил купувачи - Китай и Индия. Но изграждането на тръбопровод от повече от 3000 километра от запад на изток през Сибир към Китай щяло отнеме много време и пари. Затова, компанията „Ямал ВПГ“ избрала да транспортира газа с кораби, замразен до минус 162 градуса. Природният газ става течен и е 600 пъти по-компактен отколкото в газообразна форма. Така че може да се транспортират огромни количества в един танкер.

Може да се транспортира до Китай през Северния ледовит океан по т.нар. северен маршрут, който е свободен от лед само през лятото. През зимата, когато полярният лед е твърде дебел, за да се премине дори със специални танкери за ледоразбивачи за втечнен природен газ – на компаниите е нужен друг маршрут. Ето защо руснаците намират друг път -  През Баренцово, Норвежко и Северно море до Европа, нататък през Средиземно море и Суецкия и Индийския океан към Китай. Скъпите танкери за ледоразбивачи за втечнен природен газ вече не били необходими за този маршрут. По-евтино се оказало да се прехвърли товара от танкер-ледоразбивач на обикновен танкер за втечнен природен газ, който може да се погрижи за по-голямата част от маршрута. Но изпомпването на леденостудения втечнен природен газ от един танкер в друг не е нещо, което се прави с лека ръка. Това изисква специални инсталации. И Зебрюге се сдобива с такива инсталации.

Зебрюге спечели лъвския пай от договора с Ямал. Има още един терминал за втечнен природен газ в Европа, който претоварва природния газ от Ямал. Това е Монтоар в устието на Лоара във Франция, южно от Бретан. Но само малка част от това, което Зебрюге обработва, се доставя там.

Но тези дейности по претоварване ще приключат на 26 март, след взето през миналата година решение на Европейската комисия реши. С поредния пакет от санкции да забрани транзита на руски природен газ към трети страни извън Европа през европейски пристанища. Забраната ще влезе в сила на 26 март 2025 г.

Досега операторът „Флуксис“ твърдеше, че не може просто да развали договора за Ямал. Само - ако има забрана от Европа или белгийската държава, може да се позове на форсмажорни обстоятелства и да избегне искове за обезщетение. Всичко това приключва сега.

Означава ли това, че вече няма да видим нито един руски танкер за втечнен природен газ на терминала в Зеебрюге?, пита белгийската телевизия и си отговаря – Не! Защото, Европа се опитва да попречи на търговията на Русия с трети страни извън Европа, но все още позволява навлизането на руския газ в собствените си граници.

В края на краищата самата Европа все още не се е отказала от пристрастеността си към руския газ. Миналата година не по-малко от 19% от вносния газ в Европа е от руски произход. 

Ако Европа предприеме наистина решителни санкции, тя ще трябва да ограничи и тези доставки. Но тогава рискува да се сблъска с недостиг на газ и нова енергийна криза, прогнозира медията.

Според екологичните движения, европейската политика на санкции е „откровено лицемерна, защото Европа продължава да финансира руската инвазия в Украйна, като продължава да внася газ“.

Експерти допълват еколозите с твърдения, че забраната за транзит на руски газ към Далечния изток просто ще увеличи доставките на руски природен газ за Европа. 

Експертът по втечнен природен газ Алекс Фроли от ICIS казва, че "ако Русия не може да транзитира газ през Европа до други дестинации и с все още високите европейски цени на газа, може да се окаже, че Русия изпраща повече газ директно в Европа за използване в самата Европа, след като забраната влезе в сила."

Неговият колега Бен МакУилямс от брюкселския мозъчен тръст Bruegel е съгласен: "Русия може да използва капацитета си за претоварване в Зебрюге, за да внася повече природен газ в Европа"

На въпрос към самия оператор "Флуксис" какво планира да направи "Ямал LNG" с резервоара за съхранение на терминала в Зеебрюге, не дава контретен отговор. Също не е ясно какво ще се случи с временните слотове, в които руските ледоразбивачи ще могат да акостират, за да прехвърлят ценния си товар на обикновени танкери за втечнен природен газ.