Всичко за мен

Моята снимка
Казвам се Апостол Апостолов и съм икономически журналист повече от 20 години. Работил съм за Деловия портал Econ.bg, електронното издание както и негов кореспондент от Лондон. Работил съм за телевизиите Bulgaria On Air и Канал 3, както и агенция БГНЕС. В момента съм кореспондент за специализирния портал 3E News. От 2020 година живея в Белгия. Блогът ми развивам от началото на 2012 година с теми в енергетиката, инфраструктура, ВЕИ. Интерес за мен представлява политиките в района на БЕНЕЛЮКС. .................... Ik ben Apostol en ik ben geboren in Bulgarije. Ik woonde vroeger in Sofia, maar nu woon ik in Hasselt. Ik heb interesse voor energie en politiek.

петък, 19 декември 2025 г.

Хиляди куфари останаха блокирани на летище „Схипхол“

Близо 20 000 куфара са блокирани на нидерландското национално летище „Схипхол“ заради повреда в част от багажната система. Аварията е станала в ранните часове на 19 декември, но едва в края на работния ден официално е съобщено.

Според говорител, ще отнеме поне "няколко дни" преди целият багаж да бъде изпратен обратно. „Имаше техническа повреда, която направи част от системата временно недостъпна“, измънкал като обяснение накратко говорителят.

Какво точно се е случило не е ясно. Факт е обаче, че багажът от заминаващите полети трябвало да се обработва ръчно. Това отнемало повече време и така се стигнало да блокираните куфари. „Правим всичко възможно да изпратим багажа възможно най-бързо, но можело да отнеме и дни", обещават от аерогарата.

Пътниците били посъветватнида следят онлайн каналите на авиокомпанията, с която летят за повече информация.

В дни преди уикенд средно през „Схипхол“ минават около 150 000 куфара. Заради наближаващите празници обаче техният брой е драстично повече. По данни на летището за Коледа или преди Великден на ден през терминалите минават средно минават по  86 000 души.

Аварията в системата за багаж идва в период на обявени грандиозни реформи през следващите години. Планират се инвестиции за  6 милиарда евро – подобряване на условията на труд, през помещенията за багаж, климатичните инсталации, ескалаторите, стоянките на самолетите, пътеките за рулиране и още много други неща, важни за комфорта на пътниците.

По време на отчета си за полугодието от мениджмънта обещали и да направят инвестиции в по-добра обработка на багажа. 

Системата за багаж не за първи път носи печална слава на това летище. Преди 2 години в новинарските материали отново влезе материал за хиляди куфари, които са оставени без надзор, а заради не добра координация на работния процес много от пътниците им се наложило търсят с часове своите багажи. След известно време сюжетът отново се повторил и хаосът с търсещи куфари за пореден път изпълнил терминалите на летището. 

 


Над 3000 моста в Белгия са в критично състояние

Мостовете в белгийската провинция Валония са в критично състояние е се нуждаят от ремонт. Един на всеки 10 се нуждае от обстойна модернизация, показва национално проучване. Средната възраст на съоръженията е 55 години, което ги правело едни от най-старите в света, разказва френскоезичната национална телевизия RTBF

Снимка: rtbf.be

Сред най-опасните е виадуктът в региона на Монс, на който трабва да се сменят фуги и свръзващи елементи, бетонната конструкция на много места е обрушена.

Нямаме много възможности, не може арматура да я превържем с тел. Нужна е цялостна подмяна, обяснява на телевизионния екип на място Никола Дегале, инженер и мениджър на магистралната мрежа.

От пътната компания, която поддържа мрежата в провинцията казват, че само на тяхна територия има 6000 съоръжения, над половината са в критично състояние. 

Същевременно по един от най-натоварените мостове в посока Франция и Германия пътникопотокът се е увеличил от 60 000 на почти 100 000 на ден. Мостът „Обруг“ е вдигнат през шейсетте години на миналия век.

Някои мостове ще бъдат изцяло затворени без да се ремонтират, Други ще имат ограничен достъп на преминаване и забрана за тежки камиони, предупреждават от пътната компания.

Въпросът за състоянието на инфраструктурата тресе и управниците в по-богатата фламандска част на страната. Известна под прозвището „икономическото сърце“ местните общини вече мислят какво и колко ще струва, за да ремонтират инфраструктурата в посока Нидерландия.

От години мостовете по натоварения канал „Алберт“ са топ приоритет за фламандския парламент. Властите работят съвместно с нидерландските си колеги по вдигане на съоръженията, удълбочаване на канали, нови пътни връзки. Целта е да могат по-големи товари да се пренасят от пристанището в Антверпен към по-малките портове в Генк и по-този начин да се намали трафикът на тирове по републиканските пътища.

Геотермална революция в Нидерландия заменя газта за отопление

Огромни залежи на гореща гореща подземна вода бяха открити при мащабно дългогодишно проучване в Нидерландия. Последният град, в който са приключили наскоро, е Амстердам. Резултатите са обнадеждаващи и дават основание да се смята, че в близко бъдеще страната има ресурса да замени газта в домовете с геотермална енергия, разказва частният телевизионен канал Ер Те Ел.

Снимката е илюстративна. Източник: ЕК

"Изследването дава възможност за милиони холандци да се топлят екологично, и то от източник само на няколко километра дълбочина под краката им", казва с удовлетворение за добрите данни компанията Energie Beheer Nederland (EBN). Организацията, начело със специалисти, е изследвала  с дълбоки сондажи  различни точки в страната. Използвано свръхмодерно оборудване за продупчване на почвата.

Резултатите от анализа, според авторите, биха могли да бъдат още една възможност за държавата по пътя към климатична неутралност. А както е известно Нидерландия към момента не успява да покрие изискванията на ЕК заради проблемите с натоварената и остаряла енергийна мрежа, газовата зависимост, нереформирана енергоемка индустрия и не на последно място липсата на редовен кабинет, който да се задържи по-дълго на власт.

За постигане на климатичните цели, устойчивото отопление на домовете и бизнеса е от решаващо значение. Почти 7 милиона домакинства ще трябва да заменят природния газ с друг източник на топлина преди 2050 г. Геотермалната енергия потенциално може да отоплява 2,6 милиона домакинства.

Новите знания за подземния слой на големите градове и в частност Амстердам са добра новина. "Това беше много голям въпрос в началото", казва Гита Заалберг, мениджър операции на EBN. Водата, която се появи при пробиването, се оказала над 80 градуса по Целзий. Според нея това е добра температура за отопление на много къщи.

Топлата вода може да се използва и за замяна на котли за централно отопление. "Изправени сме пред много голямо предизвикателство. Също така искаме да бъдем по-малко зависими от природен газ от чужбина," казва Заалберг. "Тогава геотермалната енергия е фантастичен вариант за осигуряване на топлина."

Амстердам очаква да използва новата технология найрано през 2031 г. Не навсякъде обаче тази технология е сработила. Един от градовете е  Утрехт, където на места почвата се оказала недостатъчно пропусклива, за да изведе горещата вода на повърхността.

Междувременно компанията EBN провежда сеизмични изследвания около Амстердам, за да картографира подземния район още по-добре. Процесът е доста шумен и придружен с леки взривове, които притеснявали местните от пропадане на почвата.