Нов план на Европейската комисия предвижда да се ускори високоскоростната мрежа и да стимулира инвестициите във възобновяеми и нисковъглеродни горива за авиационния и водния сектор.
![]() |
| Снимка: ЕК |
Конкурентоспособността и устойчивостта ще са водещите принципи в този пакет, който има за цел да направи транспортната система на ЕС по ефективна, взаимосвързана, достъпна, чиста и устойчива.
В транспортната стратегия на Брюксел са застъпени 2 ключови области – железопътния транспорт, където Европа вече е лидер по отношение на устойчивостта и горивата, където трябва да се ускорят инвестициите за постигане на енергийния преход.
Новият план за действие за високоскоростни железопътни линии определя стъпките, необходими за създаване на по-бърза, по оперативно съвместима и по-добре свързана европейска мрежа до 2040 г. Целта е да съкрати времето за пътуване и да направи железопътния транспорт по-привлекателна алтернатива на пътуванията със самолет на кратки разстояния, като по този начин увеличи броя на пътниците и стимулира регионалните икономики и туризма.
Новият план ще
надгражда Трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T) и ще създаде възможност
по ключови направления влаковете да се движат със скорост от над 200 км/ч
Например пътниците
от Берлин до Копенхаген ще стигат за 4 часа вместо сегашните 7, а от София до
Атина за 6 часа вместо сегашните 13 часа и 40 минути.
Новите
трансгранични връзки ще позволят и по-бързи и опростени пътувания, като
например Париж–Лисабон през Мадрид и
подобрена свързаност между балтийските столици. За да осъществи тази визия.
За да се постигне
целта на новия план, Европейската комисия ще заляга на координирана стратегия
за финансиране и повече диалог по проектите между страните членки. В документа
се вижда, че в процеса ще бъдат включени още и водещите индустриални
предприятия.
Стратезите на Европейската комисия са обвързали модернизацията на жп транспорта с целите на климатичния преход. Занапред железопътните оператори ще бъдат стимулирани да инвестират в иновативни решения чрез подобряване на трансграничните системи за билети и резервации, ускоряване на внедряването на цифровите системи за управление на ЕС и насърчаване на научноизследователската и развойна дейност.
От ЕК вярват, че
промененият стратегически план в транспорта, освен че ще намали времето за
пътуване, ще освободи капацитет по конвенционалните линии и ще засили
конкурентоспособността на Европа в туризма и промишлеността.
Документът, който
представя Европейската комисия със стратегически фокус идните години, на
практика вече се реализира в някои от западноевропейските страни. За по-бърза
свързаност от вече близо 3 години работят Белгия, Германия и Нидерландия. Трите
съседки и техните оператори се договориха да пуснат директен влак между белгийският
град Лиеж, нидерландският Маастрихт и германският Аахен с разписание на всеки
час. Дестинацията не е случайна, тъй като се съкращава пътуването при
прекачване по направления за Кьолн, Франкфурт, Берлин, Брюксел, Лондон и Париж.
За Белгия железопътният
транспорт е гръбнакът на мобилността и устойчивата икономика. По тази причина
още след корона кризата по създадения План за възстановяване страната ударно
инвестира в инфраструктура, подмяна релси, модернизация на гари за по-добра и
по-бърза свързаност. Бърза разходка с влак по посока към Маастрихт и
нидерландската граници няма как да не се забележат модернизираните гари с
унифицирани табели и стил, енергоефективно осветление и най-важното комфорт и
по-бързо пристигане.
Жп и пристанища
В плана на ЕК
комисия се засяга и друг въпрос, свързан с климатичния преход. Да се намали пътникопотока
и товарния превоз по конвенционален начин. Белгия и Нидерландия вече дават тон
в тази насока по проекти в пристанищната инфраструктура. От 2023 година усилено
се работи по модернизация и синхронизация на съвместни проекти. Един от тях е
разкриването на чисто ново пристанище в провинция Лимбург. За да могат
влаковете да преминават гладко и по-бързо, бе разширен мост с три паралелни
коловоза.
Цифровизация и
системи
Близо 90% от
билетите в белгийските железници вече се закупуват или през апликацията на
превозвача или от инсталирани автомати на гарите. Последното проучване
показало, че под 10% са пътниците, които все още ходят на гише.
Развитието на
технологиите е дало своя отпечатък за последното десетилетие. Статистиката на
компанията показва, че през 2015 г. около половината от всички билети все
още са били купувани на гише.
Анкетите сред
пътниците пък били категорични: през последните години за тях станало много
по-лесно да се купуват билети онлайн отколкото да се редят на досадни опашки.
От няколко години
държавната железница се опитва да подобри услугата и да намали закъсненията на
влаковете, макар и да са минимални. През 2022 година Съветът на директорите
взима под внимание препоръките на своите клиенти и приема 10-годишен
инвестиционен план за периода 2023-2032 г. В него се казва, че подкрепя също
целите на правителството за устойчива мобилност. Документът отчита и плановете
на инфраструктурната компания Infrabel по отношение на очакваното развитие на
капацитета на мрежата и инвестициите, които ще бъдат направени съвместно в
станциите.
Освен това за
подмяна на парка е взет заем от Европейската инвестиционна банка на стойност
400 милиона евро. Закупени са двуетажни влакове, които се движат по най-дългите
трасета като Генк-Дендермонде /нидерландска граница-крайбрежието.
Подобни проекти за съкращаване на пътуването между съседките се развиват и във Франция, Нидерландия и Германия.

.docx%20-%20Word.png)