Pages

четвъртък, 19 май 2016 г.

Червените пратиха Летище София в глух коловоз



Летище София няма нужда от концесионер. Най-големият ни аеропорт не се нуждае от инвестиции – гръмко заявиха няколко червени депутати. Напук на целия авиационен бранш, който години наред бленува и с цяло гърло тръби, че има нужда от свежи пари, ако искаме целият сектор да се развива и да бъде конкурентоспособен на европейския пазар (ВИДЕО).

От „столетницата“ скастриха управляващите и набързо пратиха амбициите на Борисов и Московски в глух коловоз – там където от близо десетилетие се опитват да измъкнат държавната железница. 

Камъчето в червената обувка е откъде-накъде с частни пари ще се закърпва пробития бюджет на държавния холдинг, чието ръководство между другото преди дни се похвали за че дълговете са свити до близо 458 милиона лева, което е наполовина спрямо 5 години по-рано. Железничарите очакват от бъдещата концесия да получат най-много 320 милиона лева държавна помощ, или поне толкова им обещава Московски. 

Социалистите обаче мигновено вдигнаха червения семафор и контрираха, че от тази финансова врътка най-пострадали ще останат бъдещите пенсионери. Защо точно те? Аргументът: по закон всички приходи от концесии, които е сключила държавата трябва да отиват в създадения още през 2008 година Държавен фонд за гарантиране на  стабилността на пенсионната система – по-известен като „Сребърен фонд“. В него се заделят допълнителни приходи от държавния бюджет за период не по-малко от 10 години. След 2018 година натрупаните постъпления ще увеличат средствата за фонд „Пенсии". Именно, защото е засегнат социалният елемент, червените скочиха и препоръчаха на Борисов, след като се хвали, че в бюджета има излишък – да спасява железницата с него, а не за сметка на бъдещите пенсионери.

Синдикатите също не са очаровани от идеята за трансфера на средства. „Не може да съсипеш едно, за да спасиш друго предприятие“, категорични са и от двата синдиката. Не закъсня и отговорът на Борисов:  „Ако кажат от къде да вземем пари - от учителите, от докторите, от армията… с удоволствие бих изслушал, но трябва да се вземат нови локомотиви“. 

Ресорният министър Ивайло Московски засега предпазливо се пази от категорично становище с аргумента, че чака Брюксел до десетина дни да каже дали ще има такава концесия. От Европейската комисия трябва да излязат със становище на официалния сайт.  Тепърва ще се търси инвеститор и чак тогава железничарите да се надяват на пари. Или - най-рано през есента. 

Дали управляващите ще надвият социалния вой на опозицията или всичко ще се окаже поредната политическа дъвка – както с БДЖ „Товарни превози“, което също чака своя спасител, вече от няколко правителства. Tака, както, авиационната гилдия си мечтае да станем регионален хъб на Балканите. (Ако сте забелязали хъб е доста полулярна дума в лексикона на нашите министри- само вметка). Но, за да стане това трябват много пари. А това са го проумели и румънците, и гърците, а за турците (със своя "Ататюрк") да не говорим. Нищо, че не са в Европа. 

ОЩЕ ПО ТЕМАТА: