Летище София няма нужда от концесионер. Най-големият ни
аеропорт не се нуждае от инвестиции – гръмко заявиха няколко червени депутати.
Напук на целия авиационен бранш, който години наред бленува и с цяло гърло
тръби, че има нужда от свежи пари, ако искаме целият сектор да се развива и да
бъде конкурентоспособен на европейския пазар (ВИДЕО).
От „столетницата“ скастриха управляващите и набързо пратиха
амбициите на Борисов и Московски в глух коловоз – там където от близо
десетилетие се опитват да измъкнат държавната железница.
Камъчето в червената
обувка е откъде-накъде с частни пари ще се закърпва пробития бюджет на държавния
холдинг, чието ръководство между другото преди дни се похвали за че дълговете са
свити до близо 458 милиона лева, което е наполовина спрямо 5 години по-рано. Железничарите очакват от бъдещата концесия да получат най-много 320 милиона лева
държавна помощ, или поне толкова им обещава Московски.
Социалистите обаче мигновено вдигнаха червения семафор и
контрираха, че от тази финансова врътка най-пострадали ще останат бъдещите
пенсионери. Защо точно те? Аргументът: по закон всички приходи от концесии,
които е сключила държавата трябва да отиват в създадения още през 2008 година Държавен
фонд за гарантиране на стабилността на пенсионната
система – по-известен като „Сребърен фонд“. В него се заделят допълнителни приходи
от държавния бюджет за период не по-малко от 10 години. След 2018 година натрупаните
постъпления ще увеличат средствата за фонд „Пенсии". Именно, защото е
засегнат социалният елемент, червените скочиха и препоръчаха на Борисов, след
като се хвали, че в бюджета има излишък – да спасява железницата с него, а не
за сметка на бъдещите пенсионери.
Синдикатите също не са очаровани от идеята за трансфера на
средства. „Не може да съсипеш едно, за да спасиш друго предприятие“,
категорични са и от двата синдиката. Не закъсня и отговорът на Борисов: „Ако кажат от къде да вземем пари - от учителите, от докторите, от
армията… с удоволствие бих изслушал, но трябва да се вземат нови локомотиви“.
Ресорният министър Ивайло Московски засега предпазливо се пази от категорично становище с аргумента, че чака Брюксел до десетина дни да каже дали ще
има такава концесия. От Европейската комисия трябва да излязат със становище на официалния сайт. Тепърва ще се търси инвеститор и чак тогава железничарите да се надяват на
пари. Или - най-рано през есента.
Дали управляващите ще надвият социалния вой на
опозицията или всичко ще се окаже поредната политическа дъвка – както с БДЖ „Товарни
превози“, което също чака своя спасител, вече от няколко правителства. Tака, както, авиационната гилдия си мечтае да станем регионален хъб на Балканите. (Ако сте забелязали хъб е доста полулярна дума в лексикона на нашите министри- само вметка). Но, за да стане това трябват много пари. А това са го проумели и румънците, и гърците, а за турците (със своя "Ататюрк") да не говорим. Нищо, че не са в Европа.
ОЩЕ ПО ТЕМАТА:
ОЩЕ ПО ТЕМАТА: