Pages

събота, 25 октомври 2025 г.

Нидерландия поема нов подход, „за да не загуби икономическото си бъдеще“

Нидерландия има риск да загуби контрол върху икономическото си бъдеще. Най-ценните ресурси като човешкия капитал напускат, а иновациите изостават. Икономиката става зависима силно от трети страни. В свят, в който бързината и фокусът определят кой ще спечели, изборът е единственото решение за укрепване на нашите работни места, просперитет и независимост, се казва в разпространена позиция на кабинета, който макар и в изборна обстановка продължава да работи като служебен по най-важните политики до назначаването на нов.

Снимка: Аудиовизуална служба на Съвета на ЕС

В страната предстоят предсточни парламентарни избори, а впоследствие по закон кралят назначава медиатор за сформиране на правителство. Такава практика е и Белгия и излъчването на нов състав може да продължи с месеци. Редки са случаите в тези две страни когато в условия на „смяна на караула“ да се чертаят дългосрочни стратегии, но ситуацията го изисква.

Нидерландия от повече от година е в тежка икономическа и политическа криза. Предсрочната оставка на правителството на Марк Рюте и сравнително неуспешното на Дик Схоф отвориха икономическа пропаст между Хага и останалите членки. Изоставане в климатичните цели, проблеми с остарялата електроенергийна система, бягащи компании, проблеми за водещото пристанище в Ротердам, са само част от предизвикателствата за новата власт. 

А докато бъде избрана тя настоящият министър по икономическите въпроси Винсент Кареманс предлага да се започне от някъде. Като за начало ревизия на индустриалната политика и коренно нов подход – да не се хвърлят безразборно средства по много направления, а фокус върху 6 обещаващи пазара. Стратегията в завършен вид трябва да е готова най-късно до януари идната година.

Предложението на правителството е приоритет в инвестициите да имат секторите с полупроводници, биотехнологии, приложения, свързани с отбраната като 6G, радар, лазерна сателитна комуникация, квантови технологии, цифрови услуги и AI, машиностроене и иновативна химия.

В мотивите си министърът е посочил, че не може да си позволят да седят на едно място и да не се прави избор. Ако държавата иска да бъде на върха през 2040 г., трябва да се осмели да избира сега. „Като инвестираме в тези 6 пазара, където наистина можем да променим ситуацията и наистина да спечелим. Укрепваме нашата сигурност, икономически растеж и бъдещ просперитет. В крайна сметка е много просто: ако не изберете, губите."

В съобщението до парламента, синдикати и бизнес се посочва също, че основните конкуренти на ЕС - САЩ и Китай инвестират милиарди в технологии и индустрия, привличат компании, знания и таланти и по този начин изграждат пазарна мощ. За Нидерландия старият начин на  разпределение на ресурсите в много сектори и инициативи дава твърде малко ползи. Фокусът означава изграждане на програми за пазарите с ресурси и действия.

Като нов подел на финансиране се посочва, че занапред ще бъдат строго променен подходът на действие по отношение на програмите, ще се стимулира търсенето чрез стратегически обществени поръчки от страна на правителството и ЕС, така че иновациите да имат възможност да „пробият“ по-бързо и по-ефективно.

Финансиране и рамкови условия: по-добър достъп до капитал, по-малко рестриктивни правила, по-бързи и олекотени процедури за да се разшири капацитета на мрежата.

На международния фронт също са нужни корекции на поведението, се вижда от стратегията. Нидерландия ще укрепва пазарната си позиция чрез стимулиране на търговията, привличане на чуждестранни компании и инвестиции и участие в европейски програми като "Хоризонт Европа" или Пакта за чиста промишленост. Два документа, по които залага и в момента правителството.

Извън тези 6 стратегически пазара, държавата смята занапред да работи по-най-наболелите проблеми на индустрията като по-леки режими, по-бързи разрешителни, създаване на условия за още пазари

Новата промишлена политика трябва да гарантира, че промишлеността представлява най-малко 15% от БВП до 2030 г. и съвместни инвестиции в научноизследователска и развойна дейност в размер на най-малко 3 % от БВП.

През следващите месеци програмите за всеки пазар ще бъдат допълнително разработени. По този начин правителството също така разглежда как могат да бъдат предоставени или преразпределени допълнителни ресурси.

В заключение кабинетът казва, че с този курс Нидерландия избира скорост, фокус и сила. „По този начин изграждаме икономика, която създава работни места, осигурява широк просперитет и ни подготвя за пазарите на утрешния ден“, завършва документът.

Малко късно

Стратегията, която изглежда променя фокуса на икономическата активност, на пръв поглед изглежда авангардна с мисъл за бъдещето на страната. Документът обаче излиза малко късно, ако припомним, че ключови отрасли вече втора година викат с цял глас за решаване на именно тези проблеми – мрежа, регулации, климатичен фокус.

Само да припомним някои факти, за които съм разказвал в специалните си кореспонденции за News или в блога и едва ли са убягнали на две поредни правителства.

В областта на климатичния преход, телевизионни разследвания и доклади показаха, че вместо да става климатично неутрална, над 100 компании от енергоемката индустрия отделя още повече токсични вещества.

Водещата позиция на Нидерландия и в частност на пристанището в Ротердам е заложена на карта, ако не се направи нещо от правителството. Това също е известно с изпратено писмо от мениджмънта, който  предлага портът да бъде включен в списъка с приоритетни обекти.

Здравният сектор обяви код „червено“, тъй като до няколко години няма да достигат кадри. По всичко изглежда, че ще се наложи да привлича повече специалисти извън Европа. Същевременно правителството хвърля вина върху HR компаниите, за начина, по който „внасят“ трудови мигранти.

Никак не изглежда розово положението и за обикновените домакинства, които може да останат и без постоянно електричество заради проблемите с мрежата. За „дискотека на тока“ отдавна говори мрежовият оператор TenneT, който заедно със свои колеги неистово се опитват да привлекат вниманието на последните две правителства с апел за крещяща нужда от инвестиции в модернизация и разширение на капацитета.

И за финал най-красноречивият пример, че не бива да се хвърля ресурс на сляпо в няколко посоки, е идеята за изграждане на нова атомна електроцентрала. Проектът не нов, още от втория кабинет на „Рюте“. В края на 2022 беше обявен нов курс и политика в атомната енергетика. С предсрочната оставка и проектът замря. С идване на власт на премиера Дик Схоф се заговори и се хвърли бомбастичен прах, че ще се строят не една, а цели 2 АЕЦ. Още не влезли в управление от кабинета тръгнаха да търсят терени в пограничния регион Борселе, край Ротердам и на още няколко места. Дори бе създадена нова държавна компания с капитал и огромни средства от бюджета, отделно за ОВОС и пр. Оказа се обаче, че целият този ресурс няма да стигне, защото няма инвеститорски интерес.

Не бива да се хвърлят пари на сляпо, препоръча в средата на октомври и изследователският институт TNO в отделно писмо до парламента. Проектът за една или две атомни електроцентрали не бива да се реализира за сметка на данъкоплатеца и във финансов ущърб на системата. За да има ефект от новите АЕЦ, важно за Нидерландия е да запази и да има работеща тежка индустрия. В един момент, ако тя се свие и има по-малко промишлено търсене на електроенергия, ще има допълнителни разходи за атомните електроцентрали.